Авторитетът на учителя в представите на ученици и учители от гимназиалния етап на средното образование

Автори

  • Марияна Косева Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

авторитет, епистемичен авторитет, нормативен авторитет

Абстракт

В студията са представени резултатите от проведено качествено емпирично изследване. Авторитетът на учителя се разглежда като единство от два основни компонента - епистемичен (авторитет на знанието) и нормативен/деонтичен (авторитет на ролята). В търсене на отговор на въпросите дали учителят (като основен субект в образователната институция) притежава авторитет и какви са неговите особености, авторитетът на учителя е изследван в сравнителен план в представите на ученици и учители от гимназиалния етап на средното образование.

 

Библиография:

Бъргър, П., Т. Лукман (1996) Социалното конструиране на реалността. С., Критика и хуманизъм.

Иванов, Д. (1985) Властта. Философско-социологически анализ. С., Наука и изкуство.

Тодоров, Хр. П. (2010) За авторитета. - Социологически проблеми, извънреден брой, 7-16.

Bochenski, J. M. (1974). Was ist Autoritaet? Einfuehrung in die Logik der Autoritaet. Freiburg, Alber.

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity. Cambridge, Polity Press.

Hoppe-Graff, S., Latzko, B., Engel, I., Hesse, I., Mainka,A. & Wall er, M. (1998). Lehrerautorität Aus der Sicht der Schüler. - In: N. Seibert (Hrsg.), Erziehungsschwierigkeiten in Schule und Unterricht (S. 127-160). Bad Heilbrunn, Klinkhardt.

Smetana, J. G. & Bitz, B. (1996). Adolescent’s conceptions of teacher’s authority and their relations to rule violations in school. - Child Development, 67: 1153-1172.

Turiel, E. (1997). The development of morality. - In: N. Eisenberg (Ed.), Handbook of Child Psychology. Vol. III (863-932). New York, Wiley.

www.moraledk.org

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-25

Брой

Раздел (Секция)

Articles