Институционализиране на грижата за бедните и нуждаещите се от християнската църква на прехода от Античност към Средновековие: I-IX в

Автори

Ключови думи :

xenodochium, diaconia, hospitalia, социална защита, подпомагане, Църква, християнство, манастири

Абстракт

Настоящата студия разглежда историческите процеси, свързани с институционализирането на грижите за бедните и нуждаещите се от Църквата в периода на преход от Античност към Средновековие. Представени са различните етапи и форми на социална защита, които Църквата регламентира в периода на ранното християнство до началото на IX в. Проследяват се отделните насоки в институционалната грижа – от подпомагане на бедни и нуждаещи се (diaconiae, xenodochia, ξενοδοχεῖα), през здравни и социални грижи (hospitalia), до цялостната им регламентация, чрез дейността на манастирите (monasteriа). Разгледани са както общовалидните обществени форми за социална закрила, прилагани от различните християнски деноминации (до разделянето им през 1054 г. на източно византийско православие и западен римокатолицизъм), така и специфичните отлики, чрез които тя успява да се наложи като основен осъществяващ социални дейности през Ранното средновековие.

 

Библиография:

Бояджиев, Р. (2011) Късноантичното женско монашество в Рим и духовните му покровители на Апенините и в Източното Средиземноморие (между II и III Вселенски събор: 381 до 431). София, Ах-Ба-Ка. 

Бояджиев, Р. (2022) Изгубената Africa Sacra. Късноантичната християнска Северна Африка IV–VI в. София, Парадигма. 

Валивахина Д. (2016) Традиция филантропии и христианской благотворительности в Ранней Византии. (Дипломная работа) НИУ „БелГУ“. –  https://nauchkor.ru/pubs/traditsiya-filantropii-i-hristianskoy-blagotvoritelnosti-v-ranney-vizantii (прегледано на 08.05.2023).

Димитров, Д. (2013) Византийските болници. – В: Societas Classica. Култури и религии на Балканите, в Средиземноморието и Изтока. Т. VI, бр. 1, В. Търново, 320–334. – http://journals.uni-vt.bg/sc/bul/vol6/iss1/ [прегледано на 08.05.2023].

Каравълчева, З. (2014) Странноприемниците във византийската манастирска култура. – MEDIAEVALIA, IV, 7, 24–34. – http://anamnesis.info/sites/default/files/7.pdf [прегледано на 08.05.2023].

Коев, Т., Г. Бакалов (1992) Въведение в християнството. София, Булвест 2000. 

Поснов, М. (1925) История на християнската църква. – ГСУ БФ, T. I, 1923/25, 143–162. 

Поснов, М. (1927) Монашеството през IV–XI векове. – ГСУ БФ, T. IV, 1926/27, 63–104. 

Флоровски, Г. (2000) Източните отци. Т. 1. София, Симолини 94. 

Христов, А. (2023) Христоматия по история на социалната работа. От античността до средата на XX век. София, УИ „Св. Климент Охридски“. 

Чавдарова, А. (2012) История на социалната работа. Габрово, Екс-Прес. 

Янев, И. (2014) Пастирски грижи за деца и млади хора в риск в древната Църква. – Богословска мисъл, 1–2, 2011, 41–53. 

Aumard, S., C. Gaillard, S. Piotrowski (2015) Les „Hôtelleries Saint-Hugues“ de l’abbaye de Cluny. – Bulletin du centre d'études médiévales d’Auxerre. BUCEMA 8, 2015: Au seuil du cloître: la présence des laïcs (hôtelleries, bâtiments d’accueil, activités artisanales et de services) entre le Ve et le XII e siècle. – https://doi.org/10.4000/cem.13655 [прегледано на 08.05.2023].

Bennett, D. (2017) Medicine and Pharmacy in Byzantine Hospitals. A study of the extant formularies. New York, Routledge.

Boshof, E. (1984) Armenfürsorge im Frühmittelalter: Xenodochium, matricula, hospitale pauperum. – Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte. VSWG. Stuttgart, Steiner, p. 153–174.

Catholic Encyclopedia. – https://en.wikisource.org/wiki/Page:Catholic_Encyclopedia,_volume_7.djvu/542 [прегледано на 08.07.2023].

Chantinne, F. (2015) Quelques questions sur la place des laïcs dans la clôture de l’abbaye de Nivelles (VIIe–XIe siècle). – Bulletin du centre d'études médiévales d'Auxerre. BUCEMA 8, 2015: Au seuil du cloître: la présence des laïcs (hôtelleries, bâtiments d’accueil, activités artisanales et de services) entre le Ve et le XIIe siècle. – https://doi.org/10.4000/cem.13612 [прегледано на 08.05.2023].

Cilliers, L., Retief, F. (2005) The evolution of hospitals from antiquity to the Renaissance. Acta Theologica Supplementum 7, 213–232. – https://www.researchgate.net/publication/272336179 [прегледано на 08.05.2023].

Collins, J. (2014) Diakonia Studies. New York, Oxford.

Constantinou S. (2012) Male costructions of female identities. Authority and power in the bizantine greek lives of monastic foundresses. – Female founders in Byzantium and beyond. BÖHLAU VERLAG WIEN KÖLN p. 43–62. – https://fedora.e-book.fwf.ac.at/fedora/get/o:438/ [прегледано на 08.05.2023].

Crislip, A. (2005) From Monastery to Hospital: Christian Monasticism and the Transformation of Health Care in Late Antiquity. Ann Arbor, University of Michigan Press.

Cruz, P. (1995) Un xenodochium de época visigoda en Mérida. pp. 309–316. – https://digital.csic.es/bitstream/10261/138090/1/Auguemer.pdf [прегледано на 08.05.2023].

Cullum, P. (1989) Hospitals and chartable provision in mediaval Yorkshire (936–1547). University of York, Department of History.

Destefanis E. (2015) Le monastère face aux laïques au haut Moyen Âge: lieux de culte secondaires et accueil aux limites de l’espace monastique dans le contexte italien. – Bulletin du centre d’études médiévales d’Auxerre. BUCEMA 8, 2015: Au seuil du cloître: la présence des laïcs (hôtelleries, bâtiments d’accueil, activités artisanales et de services) entre le Ve et le XII e siècle. – https://doi.org/10.4000/cem.13599 [прегледано на 08.05.2023].

Destefanis, E. (2016) Accueil et hospitalité au haut Moyen Âge dans le Centre-Nord de l’Italie: realia et problèmes de lexique. – https://hospitam.hypotheses.org/276 [прегледано на 08.05.2023].

Dey, H. (2008) Diaconiae, Xenodochia, Hospitalia and Monasteries: “Social Security” and the Meaning of Monasticism in Early Medieval Rome. Early Medieval Europe, 16 (4), pp. 398–422. – https://www.academia.edu/4062471/_Diaconiae_Xenodochia[прегледано на 08.05.2023].

Dörnemann, M. (2003) Krankheit und Heilung in der Theologie der frühen Kirchenväter. Tübingen, Mohr Siebeck.

Fedwick, P. (1979) The Church and the Charisma of Leadership in Basil of Caesarea. Toronto, Pontifical Institute of Mediaeval Studies.

Gaillard, M. (2015) L’accueil des laïcs dans les monastères (Ve – IXe siècle), d’après les règles monastiques. – Bulletin du centre d'études médiévales d'Auxerre BUCEMA 8, 2015: Au seuil du cloître: la présence des laïcs (hôtelleries, bâtiments d’accueil, activités artisanales et de services) entre le Ve  et le XIIe siècle. – https://doi.org/10.4000/cem.13577 [прегледано на 08.05.2023].

Gaillard, M. (2016) Monasterium, cella, abbatia... Enquête sur les différents termes désignant les communautés religieuses au haut Moyen Âge (Ve - milieu IXe siècle) et leur signification. – Bulletin du centre d'études médiévales d'Auxerre. BUCEMA 10, 2016: L’origine des sites monastiques: confrontation entre la terminologie des sources textuelles et les données archéologiques. – https://doi.org/10.4000/cem.14474[прегледано на 08.05.2023].

Gardeux, M. (2015) Espace d’assistance, espace de pouvoir: les dispositifs d’accueil et d’hébergements dans quelques monastères bénédictins en Normandie aux XIIe et XIIIe siècles. – Bulletin du centre d'études médiévales d'Auxerre BUCEMA 8, 2015: Au seuil du cloître: la présence des laïcs (hôtelleries, bâtiments d’accueil, activités artisanales et de services) entre le V e et le XIIe siècle.– https://doi.org/10.4000/cem.13639 (прегледано на 08.05.2023).

Garsia B. (2003) Hospitales en Mérida. – Revista de estudios extremeños, Vol. 59, No 1, pp. 427–445.

Georgi, D. (1986) The Opponents of Paul in Second Corinthians: A Study on Religious Propaganda in Late Antiquity. Philadelphia, Fortress.

Heyne, T. (2017) Reconstructing the world’s first hospital: Тhe Basiliad. – Hektoen  International Journal. – https://hekint.org/2017/02/24/reconstructing-the-worlds-first- hospital [прегледано на 08.05.2023].

Holman, S. (2010) Patristic Christian Views on Poverty and Hunger. – https://www.elca.org/JLE/articles/290 .

Jerome, B. (2005) The Chrodegang Rules: The Rules for the Common Life of the Secular Clergy from the Eighth and Ninth Centuries. Critical Texts with Translations and Commentary. Church, Faith and Culture in the Medieval West. Aldershot and Burlington, VT. Ashgate.

Jones, C., M. Sonenscher (1983) The Social Functions of the Hospital in Eighteenth-Century France: The Case of the Hôtel-Dieu of Nîmes. – French Historical Studies, Vol. 13, No. 2, pp. 172–214.

Koet, B., E. Murphy, E. Ryökäs (2018) Deacons and Diakonia in Early Christianity. The First Two Centuries. Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2. Reihe 479.

Latvus, K. (2017) Diaconia as Care for the Poor? Critical Perspectives on the Development of Caritative Diaconia. Grano Oy, Kuopio.

Lawrence, C. (2015) Medieval Monasticism. Forms of Religious Life in Western Europe in the Middle Ages. Taylor & Francis.

Lefevre, J. (2011) Histoire de l'hôtellerie: une approche économique. Editions Publibook.

Mackay, D. (1923) Les hôpitaux et la charité à Paris au XIII-e siècle. Paris, E. Champion. – https://archive.org/details/leshpitauxetla00mack/page/12/mode/2up [прегледано на 08.05.2023].

Madigan, K., C. Osiek (2005) Ordained women in the early church. A documentary history. The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.

Martín, F. (2019) Espacios públicos y espacios de uso común en los primeros monasterios hispanos (siglos V–X) р. 165–186. Œuvrer pour le salut. Moines, chanoines et frères dans la péninsule Ibérique au Moyen Âge, Madrid, Casa de Velázquez.

Mathisen, R. (2013) The Council of Turin (398/399) and the Reorganization of Gaul ca. 395/406. –  Journal of Late Antiquity, Volume 6, Number 2, Johns Hopkins University Press.

Mc Kee, A. (1989) Diakonia in the Classical Reformed Tradition and Today. Grand Rapids, Eerdmans.

Miller, T. (1997) The Birth of the Hospital in the Byzantine Empire. Baltimore and London, The Johns Hopkins University Press.

Miller, T. (2003) The Orphans of Byzantium. Child Welfare in the Christian Empire. The Catholic University of America Press.

Miller, T. (2011) Basil’s House of Healing. – Christian History Magazine. Healthcare and Hospitals, Issue 101.

Mollat M. (1984) Die Armen im Mittelalter. München. Prinz, F. (1965) Frühes Mönchtum im Frankenreich. Kultur und Gesellschaft in Gallien, den Rheinlanden und Bayern am Beispiel der monastischen Entwicklung, Oldenbourg, Munchen.

Risse, G. (1999) Mending Bodies, Saving Souls. A History of Hospitals. Oxford University Press.

Schönfeld, W. (1922) Die Xenodochien in Italien und Frankreich im frühen Mittelalter. – Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte: Kanonistische Abteilung, 12, 1, 1–54.

Spagnolo, A., D. Sacchin, (2002) Profilo storico dell‘assistenza sanitaria. – Bioetica: manuale per i diplomi universitari della sanità, 33–43.

Szabo, T. (1983) Xenodochia, Hospitaler und Herbergen – kirshliche und kommerzielle Gastung im mittelalterlichen Italien (7.bis 14. Jahrhundert)“. – Gastfreundschaft, Taverne und Gasthaus im Mittelalter. Munich, 61–92.

Walsh, J. (1913) Catholic Encyclopedia. Hospitals. Vol. 7. – https://en.wikisource.org/wiki/Catholic_Encyclopedia_(1913)/Hospitals (прегледано на 08.05.2023).

Wilmanns, J. (2003) Die ersten Krankenhäuser der Welt. Sanitätsdienst des Römischen Reiches schuf erstmals professionelle medizinische Versorgung. – Deutsches Ärzteblatt 100 (40), pр. 2592–2597.

Windemuth, M. (1995) Das Hospital als Traèger der Armenfuèrsorge im Mittelalter. Stuttgart.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles