Законодателството като основа на междуинституционалното взаимодействие в социалната работа с деца с проблемно поведение
Ключови думи :
деца с проблемно поведение, междуинституционално взаимо- действие, законодателство, социална работаАбстракт
Настоящата студия представя анализ на законодателството, отнасящо се до междуинституционално взаимодействие и функциите на институциите за подкрепа за гражданите и по-конкретно на децата с проблемно поведение. Студията е част от дисертационно изследване, което си поставя за цел да проучи необходимостта и да създаде приложим модел за социална работа с деца с проблемно поведение, на общинско ниво. Акцентът в студията е събиране и систематизиране на доказателства, текстове, професионални мнения и практики за философията на отношенията с гражданите, приоритетите, насочени към междуинституционално сътрудничество в подкрепа на семействата и децата. Систематизирането следва логиката на йерархията на нормативните актове според Конституцията на Република България. Резултатът от анализа на релевантната нормативна база дава сигурна основа за създаване на модел за социална работа, на общинско ниво, чрез обединяване на усилията на услугите, координиране на ресурсите, за да бъде постигната по-висока ефективност на подкрепата на деца с проблемно поведение и техните семейства.
Библиография:
Аникеева, Н. (2017) Най-важното за възпитанието. В. Търново, изд. Асеневци.
Аристотел. (1995) Политика. София, Отворено общество.
Велева, Д. Теорията на Джон Боулби. Как стиловете на привързаност влияят на отношенията ни като възрастни? . - https://magnifi sonz.com/2018/01/26/%d1%82%d0%b5%/ (посетена 03–05.2022 г.)
Всеобщата декларация за правата на човека на ООН.
Друмева, Е. (2008) Конституционно право. Трето допълнено и преработено издание. „Сиела“, София.
Закон за закрила на детето. - https://www.lex.bg/laws/ ldoc/2134925825
Закон за местното самоуправление и местната администрация. Обн. ДВ, бр. 77 от 17.09.1991 г. - https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2132580865
Закон за нормативните актове. Обн. ДВ, бр. 27 от 3.04.1973 г. https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2127837184
Закон за предучилищното и училищно образование. - https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136641509
Конвенцията на ООН за правата на детето. - https://www.unicef.org/bulgaria/sites/unicef.org.bulgaria
Конституция на Република България. – https://www.parliament.bg/bg/const
Координационен механизъм на рефериране и обгрижване на случаи на непридружени български деца и деца-жертви на трафик, завръщащи се от чужбина от 2010 г. - https://www.veliko-tarnovo.bg/media/fi ler/2014/12/17/
МОН. Алгоритъм за взаимодействие между институциите в системата на предучилищното и училищното образование и дирекциите „Социално подпомагане” по отношение осигуряването на подкрепата за личностно развитие на децата и учениците. – https://web.mon.bg/bg/100380
Наредба за приобщаващо образование. Приета с ПМС No 232 от 20.10.2017 г. – https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136927891
Неновски, Н. (1995) Правата на личността в Конституцията на Република България от 1991. – Правна мисъл, 1. - https://static1.squarespace.com/static/5502d30ee4b0f063546540ec/t
Папазова, Е., Маноилова, И. Проблемно поведение и отхвърляне от връстниците при юноши в масова и приобщаваща образователна среда. Институт за изследвания в образованието. – http://ire-bg.org/wpsite/wp-content/uploads/2020
Пиаже, Ж. (2004) Психология интеллекта. Санкт-Петербург, Питер.
Позиция на Национална мрежа за децата във връзка със Законопроект за отмяна на Закона за социалните услуги. – https://old.detebg.org/wp-content//uploads/2019/12/Stanovishte-na-NMD-otnosno-ZSU.pdf
Правилник за прилагане на Закона за закрила на детето. - https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135469520
Разбиране на детето: развитие и трудности. Част 3. Жан Пиаже. – В: Обучителни материали за учители на учащи с тежки, дълбоки и комплексни затруднения в ученето. - http://www.specialpedagogy.info/modules/Module-1.1 (посетен 02–05,2022 г.).
Ратър, М. (1987) Помощь трудным детям. Изд. Прогрес, Москва.
Становище на НМД в периода на обсъждане на ЗСУ, внесено през декември 2018 г. – https://www.parliament.bg/pub/cW/201901150205472nd%20 (посетен 4.02.2022 г.)
Чери, К. Как функционира теорията за социалното обучение. - https://bg.reoveme.com/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%84
Чери, К. Фройдските етапи на психосексуалното развитие. - https://bg.reoveme.com/%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B9