Трениране на успешни родители по метода на д-р Томас Гордън – концептуални и практически аспекти
Ключови думи :
ефективна комуникация, обучение на родители, възпитание на дете, разрешаване на конфликти, педагогическа компетентностАбстракт
Нарастващата криза в морала и възпитанието на съвременното общество резонно детерминира през последните години и засиления интерес на педагогиката и психологията към потенциала на семейството и развиването на неговите компетентности, свързани с отглеждането и възпитанието на децата. В настоящата публикация се представя методът „Трениране на успешни родители“, известен в света като P.E.T. (Parent Effectiveness Training), на американския психолог Томас Гордън, като алтернатива за повишаване на педагогическата култура на родителите в неформална среда. Изложена е системата на д-р Гордън за работа с деца от всички възрасти чрез проследяване на стъпките, които родителите трябва да преминат, за да отгледат „зрели, здрави и щастливи личности“. Обърнато е специално внимание на активното слушане, аз-посланията, уменията за избягване на препятствия пред общуването и стратегията за разрешаване на конфликти между родители и деца или т.нар. беззагубен метод, като сърцевина на философията на модела и ключ към родителската успешност.
Библиография:
Василева, В. & Цанкова, В. (2023). Key takeaways in Dr. Thomas Gordon’s coaching successful parents model for resolving parent-child conflict. Proceedings of University of Ruse – 2023, volume 62, book 6.2. – https://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/sns/2023/FPNO-PP.pdf#page=28 .
Георгиева, Д. (2021). Емоционална интелигентност и моделът на д-р Томас Гордън. В Наръчник за социална и емоционална интелигентност за родители и деца. Достъпен от: https://parentacademy.bg/wp-content/uploads/2020/10/Socialna_emocionalna_inteligentnost.pdf .
Гордън, Т. (2010). Трениране на успешни родители. Колибри.
Чавдарова-Костова, С., Мизова, Б. & Господинов, Б. (2017). Състояние на педагогическото взаимодействие „семейство – образователни институции – социална среда“ : резултати от едно изследване. ГСУ, Факултет по педагогика, Книга Педагогика, том 111.
Cedar, B. & Levant, F. D. (2010). A meta-analysis of the effects of parent effectiveness training“. The American Journal of Family Therapy, Volume 18(4). https://doi.org/10.1080/01926189008250986.
Doherty, W. & Ryder R. (2007) Parent Effectiveness Training (P.E.T.): Criticisms and Caveats. Journal of Marital and Family Therapy 6(4), 409–419. Прегледан: June 2007. Достъпен от: https://www.researchgate.net/
Rinn, R. C. & A. Markle (1977) Parent Effectiveness Training: A Review“. Psychology & Counseling, Volume 41(1). https://doi.org/10.2466/pr0.1977.41.1.95. https://gordonbulgaria.com