Формиране на социална и личностна компетентност в часа на класа в началното училище - мнения и препоръки на учители
Ключови думи :
час на класа, социална компетентност, личностна компетентност, начални учители, компетентностен подход, възпитание, възможностиАбстракт
В студията са представени резултати от анкетно проучване, проведено с начални учители от пет града в България. Целите на изследването са: да се установи верността на хипотезата, предполагаща наличието на възпитателни възможности в рамките на часа на класа - за формиране на личностна и социална компетентност у децата в начална училищна възраст; да се проучи мнението на педагозите относно възпитателните възможности на часа на класа; да се изведат основните методи, които учителите ползват по посока формиране на социална и личностна компетентност в часа на класа; да се систематизират препоръки от учителите, свързани с подобряване ефективността на часа на класа за формиране на личностна и социална компетентност.
Библиография:
Бургов, П. (2017) Психичният феномен когнитивен дисонанс. В. Търново.
Василев, В. (2006) Рефлексията в познанието, самопознанието и практиката. Пловдив.
Василева, E. (2004) Детето в началното училище. София.
Европейски съюз. Европейски социален фонд. Оперативна програма Добро управление. Образование България 2030 (2019) Проучване Ключови компетентности и умения за успех - от закон към практика.
Желязкова, T., M. Байчева (2018) Ученическото самоуправление. София.
Закон за предучилищното и училищното образование от 30.09.2015 г. (2015) Държавен вестник, брой 79.
Казаков, Г., Е. Тодорова-Севева и др. (2007) Книга за учителя (начален етап) за обучение за защита при бедствия и аварии. София.
Маслоу, E. (2001) Мотивация и личност. София.
Мерджанова, Я. (2004) Професионална педагогика - в традиция и в перспектива. София.
Мизова Б., C. Цветанска (2013) Изследователски гледни точки към проблема за социално-комуникативната компетентност на педагогическите специалисти. - Реторика и комуникации, 8.
Министерство на образованието и науката. Материали за часа на класния ръководител. Достъпно на: https://www.mon.bg/bg/27, последен достъп: 29.03.2021 г.
Митева, П. (2004) Как да формираме социални умения у малките ученици. София.
Наредба за изменение и допълнение на Наредба №13 от 2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (2018) Държавен вестник, брой 80.
Официален вестник на Европейския съюз. (2018) България, С 189/2.
Ружич, M. (2018) Книга за деца и младежи „Никой няма да те нарани“ за целите на превенцията на агресията и насилието. Белград.
Седова, H, H. Толстолуцких (2017) Теория и методика воспитательной работм. Воронеж.
Сийман, Дж. Д., Д. Т. Кенрик (1994) Психология. София.
Стефанова, Е. (2017) Гражданска и социална компетентност при възприемане на света в начална училищна възраст. - ЕС Педагогически новости, 6.
Цветанска, C., P. Василева (2010) Да бъдеш гражданин. Книга за учителя (начален етап). Теми по гражданско образование за час на класа. София.
Чавдарова-Костова, C. (2016) Рефлексивен подход към преосмислянето на концепциите за ключовите компетентности в контекста на съвременното училищно възпитание. - Стратегии на образователната и научната политика, том 24, брой 3.
Чавдарова-Костова, C. (2012) Цели на възпитанието. - В: Педагогика. София.
Чернев, C. (2016) Самовъзпитание на личността. - В: Теория на възпитанието. София.
Щуркова, H. (2014) Классньгй час - зффективная форма воспитания классного коллектива в системе воспитательной работьг школь!. Донецк.
Allen, K. N., Friedman, B. D. (2010) Affective Learning: A Taxonomy for Teacliing Social Work Values. - Journal of Social Work Values and Ethics, 7(2)
Cavell, T. (1990) Social Adjustment, Social Performance, and Social Skills: A Tri Component Model of Social Competence. - Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 19(2).