Нагласи на ученици от 4-ти клас на началната образователна степен към различието и възможности за формиране на интеркултурна компетентност чрез изучаване на чуждоезиково учебно съдържание

емпирично изследване

Автори

Ключови думи :

интеркултурна компетентност, учебно съдържание по английски език като чужд, формиране на нравствени и морални качества, начална образователна степен

Абстракт

Студията представя резултати от емпирично изследване на нагласите на ученици от 4-ти клас на началната образователна степен, проведено в четири български града, относно формирането на интеркултурна компетентност. Целите на изследването са следните: да се установи дали учебното съдържание по английски език в 4-ти клас съдейства за формирането на интеркултурна компетентност, да се установят нагласите на ученицте към различието и да се
дадат насоки за изготвяне и апробиране на текстове с подходящо съдържание за формиране на интеркултурна компетентност.

 

Библиография:

Бижков, Г. (1995) Методология и методи на педагогическите изследвания, София: АСКОНИ - ИЗДАТ.

Димитрова, Ж., Димитрова, P. (2017) Система за обучение по статистика и статистически изчисления с Microsoft Excel, https://www.btu.bg/statexcel/.

Жечева, H. (2014) Елементи на интеркултурност в учебници по английски език за чуждоезиково обучение. - В: Сборник на Конференция с международно участие „Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука“, Факултета по педагогика, СУ „Св. Климент Охридски“, София, 284-292.

МОН (2017) Списък на учебниците и учебните комплекти, които ще се използват в системата на училищното образование за учебната 2017/2018 година, утвърден със заповед No РД09-982/24.01.2017 г. на министъра на образованието и науката.

Приложение No 4 към чл. 14, ал. 2, т. 4 от Наредба No 13 от 21.09.2016г. за гражданското, здравното и интеркултурното образование - Обн. ДВ, бр. 80 от 11.10.2016 г., в сила от 11.10.2016 г. Издадена от министъра на образованието и науката.

Чавдарова-Костова, C. (2001) Интеркултурно възпитание, „Веда Словена - ЖГ“, София.

Чавдарова-Костова, C. (2005a) Интеркултурното възпитание като средство за формиране на толерантност в мултикултурните общества - В: Етническото многообразие и обединяващата се Европа. Център за исторически и политологически изследвания, Фондация “Солидарно общество“, Фондация „Жан Жорес“, София.

Чавдарова-Костова, С. (20056) Интеркултурно възпитание В Теория на възпитанието. Съст. Л. Димитров, Изд. „Веда Словена - ЖГ“, 389-404, София.

Чавдарова-Костова, C. (2010) Съвременни предизвикателства пред интеркултурното възпитание. ИК „Образование“, София.

Чавдарова-Костова, C. (2011) Европейски интеркултурен диалог чрез образование - В: Европейско образование. Документи. Добри практики. Библиографии, 2011, Чавдарова-Костова, С., Николаева, С., Господинов, Б., „Екс-прес“ Габрово.

Arasaratnam, L. A. (2009) The development of a new instrument of intercultural communication competence. - Journal of Intercultural Communication, 20.

Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon, UK: Multilingual Matters.

Byram, M., Perugini, D.C., Wagner, M. (2013) The Development of Intercultural Citizenship in the Elementary School Spanish Classroom. - Learning Languages Contents 18(1).

Davis, D. (2010) Middle Childhood Development (chapter 11). In Child Development: A Practitioner's Guide (3rd ed.). New York, NY: The Guilford

Deardorff, D.K. (2006) Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization - Journal Studies in International Education, 10(3).

Levine, E. L. (2002) Child Development An Active Learning Approach (p. 225-226), New York, NY: Macmillan Reference USA.

Файлове за сваляне

Публикуван

2020-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles