Персонализиране на обучението в начална училищна възраст
Ключови думи :
персонализиране, индивидуализиране, обучение, учене, начално училище, електронно портфолиоАбстракт
В настоящата студия е направен опит за представяне на полезни идеи за персонализиране на обучението в начална училищна възраст. Експерти от Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и начални учители прецениха потенциала на различни дейности за стимулиране на повече отговорност и осигуряване на повече възможности за избор на учениците в обучението. Доколкото се споделя мнението, че съобразяването на обучението с индивидуалните особености и предпочитания на учениците съдейства за по-добро разбиране на учебното съдържание и по-високи постижения. Нагласите на респондентите относно различните идеи за персонализиране на обучението в начална училищна възраст разкриват някои значими перспективи за оптимизиране на подготовката и квалификацията на учителите (например по отношение на образователния потенциал на ученическото електронно портфолио).
Библиография:
Андреев, М. (1996) Процесът на обучението. Дидактика. УИ „Св. Кл. Охридски“, София.
Андрейчин, Л. и колектив (1994) Български тълковен речник (четвърто изд., доп. и пр. от Д. Попов). Изд. Наука и изкуство, София.
Василева, Е. (2009) Духовно нравственото израстване на малкия ученик. Изд. Фараго, София.
Гарднър, Х. (2014) Множеството интелигентности. Нови хоризонти в теорията и практиката. Изд. Изток-Запад, София.
Дизайн мислене (Design thinking), достъпно на: http://innovationstarterbox.bg/resources/ kakvo-e-dizain-mislene/ (04.03.2016 г.).
Калчев, Пл. (2005) Готовност за обучение в училище: Тест за оценка на когнитивни аспекти. Изд. Парадигма, София.
Кенеди-Муър, Е., М. Лоуентал (2014) Мъдро родителство за умни деца. Да отгледате и развиете истинския потенциал на детето си. Изд. Сиела, София.
Материали за семейната игра Red Paper Plane, достъпни на: https://web.facebook.com/rpplane/?fref=ts и http://www.rpplane.com/ (04.032016 г.).
Петров, П., М. Атанасова (2001) Образователни технологии и стратегии на учене. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.
Пиаже, Ж. (1996) Психология на интелекта. – Педагогика, 8 (79–80).
Радев, Пл. (2005) Обща училищна дидактика или събития, ситуации, обекти, субекти, конструкти и референти в училищното обучение и образование. Университетско издателство, Паисий Хилендарски", Пл.
Рашева-Мерджанова, Я. (2005) Мултисензорният принцип в обучението и в живота. Общи и частни аспекти. Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“, София.
Стаматов, Р. (2000) Детска психология. Изд. Хермес, Пл.
Стоянов, Ж. (2014) Четири исторически портрета. Конфуций. Буда. Христос. Мохамед. Изд. Парадигма, София.
Цветкова, Й. (2004) Мотивационна и когнитивна регулация на ученето. Изд. Пропелер, София.
Янева, Д. (2008) Емпиричен подход към човешкото знание. Рефлексивна и надрефлексивна позиция. - В: Рефлексията самореференциалност в епистемологията и сред социалния свят. (Съст. и ред. Бл. Златанов). Център за академични изследвания, София.
Янкулова, Й. (2012) Педагогическа психология. Изд. Парадигма, София.Abrenica, Y. (1996) Electronic Portfolios, достъпно на: http://edweb.sdsu.edu/courses/ edtec596r/students/Abrenica/Abrenica.html
Bray, B. & McClaskey, K. (2013). A step-by-step Guide to Personalize Learning. Learning & Leading with Technology. Достъпно на: http://eric.ed.gov/?q=personalized+le arning&ft=on&id=EJ1015153 (06.03.2016 г.).
Brown, M. (2008) Electronic Portfolios in the K-12 Classroom. Достъпно на: http://www.educationworld.com/a_tech/tech/tech111.shtml
Equity-focused Schools Carry All Students to High Levels. WestEd (2014) Достъпно на: https://eric.ed.gov/?q=personalize+learning&id=ED559627 (06.03.2016 г.).
iNACOL's New Learning Models Vision. International Association for K-12 Online Learning (2013) Достъпно на: https://eric.ed.gov/?q=personalize+learning&id= ED561300 (06.03.2016 г.).
Osofsky, D.; G. Sinner; D. Wolk (2003) Changing Systems To Personalize Learning: The Power of Advisories. Достъпно на: https://eric.ed.gov/?q=personalize+learning&ft= on&id=ED482971 (06.03.2016 г.).