Ограмотяване в мултикултурна среда в първи клас - педагогически модел

Автори

Ключови думи :

педагогически модел, педагогическа технология, ограмотяване, мултикултурна среда, експертна оценка

Абстракт

В студията е предложен педагогически модел на ограмотяване в мултикултурна среда в първи клас, съставен от три педагогически технологии - тренинг за учители и родители за подобряване на резултатите от обучението по български език и литература в мултикултурна среда в прехода детска градина - начално училище; педагогическа технология за стимулиране на четирите основни умения - слушане, четене, говорене и писане, формирани в процеса на ограмотяване в първи клас и педагогическа технология за стимулиране процеса на ограмотяване в условията на семейна среда. Представени са данните от емпиричното верифициране на модела чрез експертна оценка.

 

Библиография:

Александров, Б. (1989) Програма за възпитателна работа в детската градина с деца от семейства с изостанала култура, които владеят български език (експериментален вариант). София.

Ангелова, Т. (2012) Оценяването в обучението по български език. Изд. Просвета, София.

Батоева, Д. (1988) Комплексна методика за диагностика на училищната зрелост на 5-6-годишните деца преди постъпването им в училище. - В: Педагогическа диагностика. (Под ред. на Г. Бижков). Изд. Народна просвета, София.

Башовски, И., Б. Минчев, И. Банова, Н. Минчева (1996) Психологично изследване на детето в начална училищна възраст. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.

Бижков, Г., Ф. Стоянова (2004) Тест за диагностика на децата за училище. УИ „Св. Климент Охридски“, София.

Боброва, Н. (2016) Монтесори вкъщи. Развитие на речта. Изд. Асеневци, Велико Търново.

Боянова, В. (2001) Родители и деца. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.

Буянов, Б. (2006) Танцующий руский алфавит. - Спорт в школе, 6 (385).

Василева, E. (2003) Детето в началното училище. Изд. Просвета, София.

Василева, E. (2007) Детето в началното училище. Изд. Фараго, София.

Витанова, Н. (1992) Детска психология. Изд. Просвета, София.

Владимирова, Т., С. Македонска (1977) Обучение на деца на български турци. Програмирано ръководство за V група в детската градина. Изд. Народна просвета, София.

Гарванова, М. (2014) Статистическа обработка и анализ на данни със SPSS. Изд. За буквите - О писменехь, София.

Георгиева, М., Р. Йовева, С. Здравкова (2013) Обучението по български език и литература в началното училище. УИ „Еп. Константин Преславски“, Шумен.

Гетова, К. (2013) Психолого-педагогическо пространство на развитието на детето. Изд. Анубис, София.

Гроздев, С. (2002) Синергетика на ученето. - Педагогика, 7.

Гюров, Д., В. Гюрова, И. Колева, Р. Пенев (2008) Модели на педагогическо взаимодействие семейство - детска градина. Изд. Просвета, София.

Даскалова, Ф. (1991) Методика на обучението по роден език в детската градина. Изд. Просвета, София.

Даскалова, Ф. (2003) Психолингвистика. Изд. Даниела Убенова, София.

Джонев, С. (2004) Социална психология. Изследователски дизайн. Статистическа обработка - SPSS. Интерпретация: %м 5. Изд. СОФИ-Р, София.

Димитров, И. (2010) Етнокултурна среда и психосоциално развитие. УИ „Св. Климент Охридски“, София.

Жекова, С., Ц. Асенов, П. Николов (1973) Детска психология. Изд. Народна просвета, София.

Зайцев, Н. (1988) Письмо, Чтение, Счëт. Изд. Лань, Санкт Петербург.

Захариева, Р. (2004) Диагностика на развитието и поведението на детето. Диагностика. Прогностика. Корекция. Изд. Изкуства, София.

Захариева, Р. (2010) Сътрудничеството между семейството и детската градина/училището за развитие на родителски умения. Изд. Изкуства, София.

Захариева, Р. (2017) Пътешествие в родителството. Тетрадка за развиване на родителски умения. Изд. Изкуства, София.

Захариева, Р., К. Гетова (1999) Тестове за диагностика на психичното развитие на детето. УИ "Св. Климент Охридски", София.

Здравкова, С., Е. Манчева, Х. Кючуков (1997) Буквар АБВ с читанка за 1. клас на СОУ Изд. Тилия, София.

Здравкова, С., Е. Манчева (1997) Тетрадка-албум към буквар АБВ № 1 и № 2. Изд. Тилия, София.

Здравкова, С. (1998) Обучение в начална грамотност. Методическо ръководство. Изд. Макрос 2001, Пловдив.

Здравкова, С. (2004) Ограмотяване на децата в условия на билингвизъм. - Начално образование, З.

Иванов, С. (2016) Изисквания към програмата, организацията и оценяването на социалнопсихологическия тренинг. - Българско списание по психология, 1-4.

Иванов, Г. (2014) Трансверсални умения в технологичното обучение. Изд. Кота, Стара Загора.

Иванова, Г. (2004) Педагогически технологии в играта. Изд. Сема 2001, Пловдив.

Иванова, Н. (2010) Обучението по български език и литература в мултикултурна среда в началния етап на основната образователна степен. Очаквани резултати от обучението по български език и литература и постижения в мултикултурна среда началния етап на основната образователна степен. Изд. Планета З, София.

Иванова, Н. (2014) Обучението по български език и литература в началния етап на основната образователна степен. Изд. Рива, София.

Иванова, Н. (2018) Формирането на компетентности в обучението по български език и литература в I-IV клас. Педагогически подходи за формиране на езикови, литературни, комуникативноречеви и социолингвистични компетентности у учениците в начален етап на основната степен на образование. РААБЕ, София.

Ирасек, Я. (1988) Диагностика на училищната зрелост. - В: Диагностика на психичното развитие. (Под ред. на Й. Шванцара). Изд. Наука и изкуства, София.

Калчев, П. (2005) Готовност за обучение в училище. Тест за оценка на когнитивние аспекти. Изд. Парадигма, София.

Кожухарова, П. (2008) Изоставащите ученици. Причини за затрудненията. Диагностика. Образователни стратегии. УИ „Еп. Константин Преславски“, Шумен.

Колева, И. (2003) Билингвална технология. Рефлексивният подход за обучение на деца от ромски произход. Изд. Гея Либрис, София.

Колева, И., Л. Попова (2003) Родителите и образованието в междуетническа среда. Изд. Образование, София.

Кючуков, Х. (1992) Педагогическа технология за развитие на свързана реч при 5-6-годишните деца билингви. UNICEF, София.

Кючуков, Х. (1997) Тетрадка-албум към буквар АБВ № 3. Изд. Тилия, София.

Кючуков, Х. (2004) Методика на обучението по български език и литература в началните класове в условия на билингвизъм. Изд. Просвета, София.

Люблинска, А. (1984) За психологията на ученика от началната училищна възраст. Изд. Народна просвета, София.

Мандева, М. (2006) Алгоритмите в обучението на преразказване - една конструктивна възможност за изграждане на речеви стратегии в ранна училищна възраст. - Начално образование, 3.

Мандева, М. (2017) Методика на обучението по български език и и литература в 1.-4. клас: Начално ограмотяване. УИ „Св. Св. Кирил и Методий“, Велико Търново.

Мандева, М. (2018) Съвременни проблеми на обучението по български език и литература - 1.-4. клас. Астарта, Пловдив.

Мизова, Б. (2015) Учителят като компетентен комуникатор. Инструменти за измерване на социалната компетентност и комуникативния стил на учителя. Изд. Колбис, София.

Мирчева, И., Е. Джамбазова. (2006) Докосване до природата. Активният контакт на детето от началното училище с природната среда. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.

Монтесори, М. (1932) Домъ на детето (детски градини). Изд. Ново възпитание, Враца.

Монтесори, М. Езикови познания. Монтесори метод (липсват индивидуализиращи белези за изданието).

Панайотова, Ц. (2012) Модел за креативно развитие на 2-10-годишни деца. Изд. Даниела Убенова, София.

Пирьов, Г. (1993) Децата и семейството. Психолого-педагогическо проблеми на семейството. СУ „Св. Климент Охридски“ - ЦИУУ, София.

Пелова, Е., К. Семизорова (2016) Моята звукотека. Изд. Изкуства, София.

Пенев, Р. (2017) Педагогическо образование на родителите (автореферат). София.

Пенев, Р. (2006) Систематика и типология на семейното възпитание в детството. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.

Петров, П. (2016) Съвременна дидактика. Изд. Авангард Прима, София.

Петров, П., М. Атанасова (1999) Образованието и обучението на възрастните: Актуални проблеми. Изд. Веда Словена - ЖГ, София.

Петрова, В. (2006) Образователно направление „Български език“. С., 15-248. - В: Книга за учителя. Моливко. Дидактична система за подготвителна група в детската градина (6-7 г.) по всички образователни направления. (Под ред. Д. Гълъбова). Изд. Слово, Велико Търново.

Петрова, Е., С. Aлексиева, Ф. Петрова (1976) Овладяване на родния език в детската градина. Изд. Народна просвета, София.

Полихронов, Д. (2018) Ограмотяване на ученици в мултикултурна среда през погледа на родителите. Доклад на конференция „130 години университетска педагогика“, организирана от Факултета по педагогика на СУ „Св. Климент Охридски“. София.

Полихронов, Д. Педагогическа технология за стимулиране на четирите основни умения - слушане, четене, говорене и писане, формирани в процеса на ограмотяване в първи клас. - Педагогика (под печат).

Полихронов, Д. (2017) Педагогические компетенции учителей, работающих в мультикультурной среде (начальннй ^тап основной образовательной ступени). - В: Совершенствование музнкально-образовательного процесса: вопросн теории и практи ки: межвузовский сборник научннх и методических статей. (Сост. Е.С.Полякова, ЛА.Захарчук). ИВЦ Минфина, Минск.

Полихронов, Д. (2018) Равнище на формираност на педагогическите компетентности на учителите за ограмотяване на ученици в първи клас в мултикултурна среда. - В: Сборник с научни доклади „Взаимодействие на преподавателя и студента в условията на университетското образование: традиции и иновации“. Изд. ЕКС-ПРЕС, Габрово.

Полихронов, Д. (2017) Стимулирование процесса обучения грамоте в условиях семейной средн. ООО „ВВМ“, Санкт-Петербург.

Полихронов, Д. (2017) Сътрудничество между учители - ученици - родители чрез извънкласните форми на работа - клубове по интереси. - Edu&Tech. Образование и технологии, 8 (2).

Полихронов, Д. (2018) Сътрудничество между учители и родители за подобряване на резултатите от обучението по български език и литература в мултикултурна среда в прехода детска градина - начално училище. - В: Практическо помагало „Вътрешноинституционална квалификация в мултикултурна среда в условията на детска градина“. Изд. Образование.

Полихронов, Д., Н. Иванова (2017) Уровень сформированности язнковнх компетенций: ^лементарная грамотность в первом классе. - Поволжский педагогический поиск, 2 (20).

Полихронов, Д. (2017) Училище за родители - пренос на знания чрез диалог - Сборник с доклади „Хармония в различията“. За буквите - О писменехь, София.

Полихронов, Д. (2018) Формиране на езиковите и речевите компетентности на учениците от етническите малцинства чрез технология за стимулиране процеса на ограмотяване в условията на семейна среда. - Педагогика, 5.

Рашева-Мерджанова, Я. (2016) Концептуализация и метарефлексивни равнища на научно теоретико-емпирично изследване. - Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Книга Педагогика, том 109.

Рашева-Мерджанова, Я. (2005) Мултисензорният принцип в обучението и в живота. Общи и частни аспекти. УИ „Св. Климент Охридски“, София.

Софрониева, Е. (2016) Ранно езиково обучение: модели у дома и в клас. УИ „Св. Климент Охридски”, София.

Стаматов, Р. (2014) Детска психология. „Хермес“, Пловдив.

Стефанова, П. (2008) Чуждият език в началния етап на основната образователна степен. - В: Университетски курс по ранно чуждоезиково обучение. (Съст. Шопов, Т., Л. Малинова, В. Вълканова). УИ „Св. Кл. Охридски”, София.

Танкова, Р. (2012) Aлтернативи по пътя към грамотността. Технологии за обучение по четене и писане на деца и неграмотни възрастни. Изд. Просвета, София.

Танкова, Р. (2014) Дидактически технологии за начално овладяване на българския език с доминиращ майчин ромски и турски език. УИ „Паисий Хилендарски“, Пловдив.

Танкова, Р. (2016) Методика на обучението по български език и литература в началното училище. УИ „Паисий Хилендарски“, Пловдив.

Тополска, Е. (2008) Превенция на трудностите в ограмотяването (теоретични и практически аспекти). Изд. Aмадеyс'с Къмпани, София.

Тоцева, Я. (2001) Проблеми на образованието на възрастните. Изд. Даниела Убенова, София.

Холт, Д. (2010) Как децата учат. Изд. Изток - Запад, София.

Цонев, Г. (2014) Гатанки на срички за мечки и пчелички. Ина, София.

Цветанска, С., Б. Мизова (2015) Педагогическо общуване за практически цели. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.

Чавдарова-Костова, С. (2008) Примерен модел на семинарно занятие на тема „Възможности за взаимодействие с родители - роми по проблеми на образованието и възпитанието на децата”. - В: Българската педагогическа практика пред предизвикателствата на увеличаващия се брой деца от етнически малцинства в училищата. Изд. Образование, София.

Чавдарова-Костова, С. (2017) Възпитанието в структурата на семейните отношения. УИ „Св. Климент Охридски“, София.

Чавдарова-Костова, С. (2019) Приобщаващо образование. УИ „Св. Климент Охридски“, София.

Bloom, B. (ed.) Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R. (1956) Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. David McKay Co Inc, New York.

Cronbach, L. (1988) Internal consistency of tests: Analyses old and new. - Psychometrika, 1 (5З).

Huguenin, C., O. Dubois (2008) La planète des Alphas lire est un jeu d’enfants. Eveil et découvrtes, Chalo-sur-Saône.

Lloyd, S. (2007) The Phonics Handbook. Chgwell, UK.

Navrátilová, M. (2007) Sfumato® - Splÿvavé ctení® aneb ctení pro vsechny deti. První konference vÿzkumného zámeru PdF MU id.c. MSM0021622443 Speciální potreby zákú v kontextu Rámcového vzdelávacího programu pro základní vzdelávání - sekce Prístupy v edukaci zákú se specifickÿmi poruchami ucení. MU (Masaryk University), Brno.

Navrátilová, M. (2013) Sfumato - splÿvavé ctení. Teoretická vÿchodiska. ABC Music v.o.s, Klásterec nad Orlicí.

Nessel, D., C. Dixon (2008) Using the Language Experience with English Language Lerners. Corwin Press, Thousand Oaks, California, USA.

Polihronov, D. (2018) Conditions for the Formation of the Communication and Speech Competences of the Students at the Time of Literary Development in the Bulgarian Schools Abroad. - Bulletin of Science and Practice, 4 (7).

Reichen, J. (2001) Hannah hat kino im kopf - Erstlesemethode “Lesen durch Schreiben” für Eltern and Interessierte. Heinevetter Lehrmitel, Hamburg.

Rinaldi, K. (2010) In Dialogue with Reggio Emilia: Listening, Researching and Learning (Contesting Early Childhood). Taylor & Francis Ltd, London.

Rüsseler, J., K. Menkhaus, A. Aulbert-Siepelmeyer, I. Gerth, M. Boltzmann (2012) Alpha Plus: An Innovative Training Program for Reading and Writing Education of Functionally Illiterate Adults. Creative Education, 3, 3.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-25

Брой

Раздел (Секция)

Articles