Интерактивността в университетското образование и обучение
Ключови думи :
интерактивност, интерактивни методи, университетско обучениеАбстракт
Студията представя анализ относно същността и приложението на интерактивния подход на обучение в университетска среда, подходи към определяне на интерактивни методи на обучение и ролята им за повишаване мотивацията за учене на студентите. Предложен е авторски модел на класификация на интерактивни методи, която е резултат от обосновка на научнотеоретично ниво и от многобройни обучения с различни групи възрастни учащи (в т.ч. и студенти) и обратната връзка от тях на практическо ниво.
Библиография:
Атанасова, Н. Интерактивните методи на обучение в началния етап на СОУ. Дисертационно изследване, Пловдив, 2011.
Гюрова, В., В. Божилова, Г. Дерменджиева, В. Вълканова. Интерактивността в учебния процес или за рибаря, рибките и риболова. С., 2006.
Делор, Ж. и др. Образованието – скритото съкровище. Доклад на Международната комисия за образование на XXI век пред ЮНЕСКО., С., 1997.
Дьяченко, В. Новая дидактика, М., 2001.
Интегрален университетски център за електронно обучение.– http://e-center.uni-sofia.bg
Интерактивните методи в съвременното образование. Сборник с научни статии, Бл., 2010.
Ковачка, Ю. Класификация на интерактивните методи на обучение. – В: Интерактивните методи в съвременното образование. Сборник с научни статии. Бл., 2010.
Минева, С. Хуманитарно образование в магистърска степен чрез интерактивни форми и методи. – В: Интерактивните методи в съвременното образование. Сборник с научни статии. Бл., 2010.
Пейчева-Форсайт Р. Електронното обучение – теория, практика, аспекти на педагогическия дизайн. – Списание на Софийския Университет за електронно обучение, 1, 2010.
Радев, П. Интерактивни методи в обучението. – В: Интерактивните методи в съвременното образование. Сборник с научни статии. Бл., 2010.
Радев, П. Обща училищна дидактика. Пловдив, 2005.
Филипова, Н. Предпоставки за ефективност на интерактивните методи на обучение във висшето училище. – В: Интерактивните методи в съвременното образование. Сборник с научни статии. Бл., 2010.
Barker, Ph. Designing interactive learning systems. Education and Training Technology International (ITTI), Vol. 27, N2, 1990.
Bjornavold J., D. Colardyn. Validation of formal, non-formal and informal learning: policy and practices in EU member states. – European Journal of Education, 39, 1, 2004.
Blumenfeld, Phyllis C., et al. Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. – Educational psychologist 26, 3–4, 1991.
Diehl, W., T. Grobe, H. Lopez, & C. Cabral. Project-Based Learning: A Strategy for Teaching and Learning. Boston, MA: Center for Youth Development and Education, Corporation for Business, Work and Learning, 1999.
Moursand, D. Project-based learning Using Information Technology. Eugene, OR: International Society for Technology in education, 1999.
Parsons, C., G. Gibbs. Course Design for Resource Based Learning: Education. Oxford, Oxford Centre for Staff Development, 1994.
Race, Ph. Who learns wins. Positive steps to the enjoyment and re-discovery of learning. Middlesex, Penguin Books Ltd., 1995.
Stepien W., S. Gallagher. Problem-Based Learning: as Authentic as it Gets. – Educational leadership, 51, 1993.
Thomas, A Review of Research on Project-Based Leaning, March 2000 – http:/www.bie.org/index.php/site/RE/pbl_research/29 – 23.01.2015.
Wisdom, J., G. Gibbs. Course Design for Resource Based Learning: Humanities. Oxford, Oxford Centre for Staff Development, 1994.