Особености на педагогическото общуване в училищна среда

резултати от емпирично изследване чрез анализ на случаи

Автори

Ключови думи :

педагогическо общуване, обучение, анализ на случаи, комуникативна компетентност

Абстракт

В студията се прави кратък обзор на състоянието на изследванията в областта на педагогическото общуване български и англосаксонски контекст. Очертават се основни резултати от изследване със смесен тип изследователска стратегия, базирана на анализ на случаи (N=69), изведени чрез наблюдение в реална училищна среда. Акцентът е върху идентифицирането на проблемни сфери на нарушено педагогическо общуване, както и върху открояване на потребностите на самите учители от повишаване на тяхната компетентност за общуване с учениците в контекста на училищното обучение.

 

Библиография:

Господинов, Б. Основи на педагогическите изследвания. – Учебно помагало, публикувано в електронен вариант. PDF, С., 2013.

Делибалтова, В. За обучението между даденото и конструираното. С., 2004

Делибалтова, В. Обучение и процес на обучение – съвременни интерпретации. – В: Чавдарова-Костова, С., Делибалтова, В. и Б. Господинов. Педагогика. С., 2012.

Мизова, Б. Комуникация в подкрепа на дисциплината в ученическия клас. – Реторика и комуникации (електронно научно списание). ISSN 1314–4464, 3, 2012. – достъпно на http://rhetoric.bg

Цветанска, С. Предизвикателства в педагогическото общуване. С., 2006.

Щетински, Д. Измервания и анализ в поведенческите и социалните науки. С., 2005.

Brügelmann, H. Fallstudien in der Pädagogik. – Zeitschrift für Pädagogik, 27, 4, p. 609–623, 1982.

Buck, St., D. Tiene The impact of physical attractiveness, gender, and teaching philosophy on teacher evaluations. – The Journal of Educational Research, 3,(82), p.172–177, 1989.

Christophel, D. The relationships among teachers immediacy behaviours, student motivation, and learning. – Communication Education, 10, (39), p. 323–340, 1990.

Clausen, M., K. Schnabel, S Schröder. Konstrukte der Unterrichtsqualität im Expertenurteil. – Unterrichtswissenschaft 30 (3), p. 246–260, 2002.

Hurt, Th., М. Scott, J. McCroskey. – Communication in the classroom. Reading Mass.: Addison-Wesley, 1978.

Kidder, L., C. M. Judd. Research methods in social relations. 5th Ed., New York, 1986.

McCroskey, J., R. McVetta. Classroom seating arrangements: instructional communication theory versus student preferences. – Communication Education, 27, p. 99–111, 1978.

McCroskey, L. L., V. P. Richmond, J. C. McCroskey. The scholarship of teaching and learning: Contributions from the discipline of communication. – Communication Education, 51(4), p. 383–391, 2002.

Sprague, J. Communication Education: The spiral continues. – Communication Education, 51(4), p. 337–354, 2002.

Staton, A. Q.The interface of communication and instraction: Conceptual considerations and programmatic manifestations. – Communication Education, 38, p. 364–371, 1989.

Staton-Spicer, A. Q., D. H. Wulff. Research in communication and instruction: Categorization and synthesis. – Communication Education, 33, p. 377–391, 1984.

Yin, R. K. Case study research. Design and Methods. London, 2003.

Файлове за сваляне

Публикуван

2015-12-31

Брой

Раздел (Секция)

Articles