Медийният дискурс за дефицита на учители
Ключови думи :
педагогически кадри, дефицит, медиен дискурс, учители, пазар на трудаАбстракт
В студията са представени данни от проучване, свързано с търсенето на учители на пазара на труда. Представените данни в изследването са набрани посредством контент анализ на обяви за свободни работни места на учители в системата за формалното образование, публикувани в сайтовете на регионалните управления на образованието във всички 28 области в страната. Изследването обхваща периода от 22 април до 30 септември 2024 г. Извадката включва общо 7232 обяви, публикувани за общо 1858 училища в цялата страна през посочения период.
Библиография:
Периодично издание (годишник, списание и др.)
Сметна палата (2024) Одитен доклад за извършен одит „Осигуряване на качеството на училищното образование“ за периода от 01.01.2019 г. до 30.06.2023 г. Достъпно на: https://www.bulnao.government.bg/media/documents/OD
Кираджиева, И. (2017) Взаимоотношенията учител–ученик като важен мотивационен фактор в образователния процес. – Реторика и комуникации, 28. Достъпно на: https://shorturl.at/u7Epq
Стоилова, Л. (2023) Изследване върху мотивацията за избора на учителската професия и мотивите за напускане при млади учители. – Образование и технологии, 14, 265–271.
Abdullah, F. S. (2014) Mass media discourse: A critical analysis research agenda. Universiti Putra Malaysia. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 22 (S): 1–16 (2014). Available from: https://www.researchgate.net/publication/283656462_Mass_media [accessed Oct 25 2024].
Grant, A., Jeon, L., & Buettner, C. (2019) Relating early childhood teachers’ working conditions and well-being to their turnover intentions. – Educational Psychology, 39(3), 294–312. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1543856.
Graybeal, W. (1971) Teacher Surplus and Teacher Shortage. Phi Delta Kappa International. Vol. 53, No. 2 (Oct., 1971), pp. 82–85. Available from: https://
www.jstor.org/stable/20373087
Ingersoll, R. (2003) Is There Really a Teacher Shortage? Center for the Study of Teaching and Policy. University of Washington. Available from: https://www.education.uw.edu/ctp/sites/default/files/ctpmail/PDFs/Shortage-RI-09-2003.pdf
Marovcikova, Er. (2020) Media Manipulation and Propaganda in The Post-truth Era. – Media Literacy and Academic Research (3)2 Последно видян на: https://www.mlar.sk/wp-content/uploads/2020/12/2_Moravcikova.pdf 15.11.2024 г.
Osman, D. & Warner, J. (2020) Measuring teacher motivation: The missing link between professional development and practice. – Teaching and Teacher Education, 92, 103064. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103064.
Perryman, J., & Calvert, G. (2019) What Motivates People to Teach, and Why Do They Leave? Accountability, Performatiivity and Teacher Retention. – British Journal of Educational Studies, 68(1), 3–23. https://doi.org/10.1080/00071005.2019.1589417.
Rivkin, S., Hanushek, E., Kain J. (2005) Teachers, Schools, and Academic Achievement. Econometrica, Vol. 73, No. 2. Available from: https://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/
Tavadze, L., Diasamidze, I., Katamadze, N., & Davitadze, L. (2024) Modern tendencies in media discourse. – International Journal of Innovative Technologies in Social Science, 1(41). https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30032024/8123 [accessed Oct 25 2024].
Тhompson, John, B. (1995) The media and modernity: A social theory of the media. Cambridge: Polity.
van Dijk, T. A. (2006) Discourse and manipulation. – Discourse & Society, 17(3), 359–383. Retrieved from: https://discourses.org/wp-content/uploads/2022/07/Teun-A.-vanDijk-2006-Discourse-and-manipulation.pdf
Книга:
Baudrillard, J. (2016) The Consumer Society. 1st edn. SAGE Publications Ltd. Available at: https://www.perlego.com/book/861039 (Accessed: 30 October 2024).
Heide, M. (2009) On Berger: A Social Constructionist Perspective on Public Relations and Crisis Communication. In Ihlen, Ø., & Fredriksson, M. (Eds.). (2009) Public Relations and Social Theory: Key Figures and Concepts https://doi.org/10.4324/9780203883235
O’Keeffe, A. (2006) Investigating Media Discourse. 1st edn. Routledge. Available at: https://www.perlego.com/book/1623800 (Accessed: 1 November 2024).
Talbot, M. (2007) Media Discourse. 1st edn. EUP. Available at: https://www.perlego.com/book/1708807 (Accessed: 1 November 2024).
Сборник:
European Labour Authority. (2023) Labour shortages and surpluses in the EU: EURES report 2022. Retrieved from: https://www.ela.europa.eu/sites/default/files/2023-09/ELA-eures-shortages-surpluses-report-2022.pdf
Stenmark, M. et al. (2018) Relativism and Post-Truth in Contemporary Society. [edition unavailable]. Palgrave Macmillan. Available at: https://www.perlego.com/book/3492539 (Accessed: 15 November 2024).
UNESCO & International Task Force on Teachers for Education 2030. (2024) Global Report on Teachers: Addressing teacher shortages and transforming the profession. Paris: UNESCO. Available at: https://shorturl.at/NjTZu
Източници от интернет:
Борисова, Б. (2024) Криза за учители: Има над 1000 свободни места в цялата страна. Достъпно на: https://nova.bg/news/view/2024/09/08/469261/криза-за-учители-има-над-1000-свободни-места-в-цялата-страна/
Бояджиев, З. (2024) 240 учители в пенсионна възраст работят в Пловдивска област. Достъпно на: https://bntnews.bg/news/240-uchiteli-v-pensionna-vazrast-rabotyat-v-plovdivska-oblast-1271945news.html
Георгиева, М. (2024) Недостиг на учители: 73-годишен пенсионер пътува по 60 км всеки ден, за да преподава. Достъпно на: https://btvnovinite.bg/
Господинов, Д. (2018) Фактори за трудовата мотивация на учителите. – Педагогически новости. Достъпно на: https://shorturl.at/QqGFu
ИА Фокус (2024) Липса на учители: Стотици места в училищата у нас остават свободни преди първия учебен ден. Достъпно на: https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Lipsa-na-uchiteli-Stotici-mesta-v-uchilishtata-u-nas-ostavat-svobodni-predi-purviya-ucheben-den-2254950
Кръстева, Н. (2024) Предизвикателство в образованието: Недостиг на учители по четири важни предмети. Достъпно на: https://www.iskra.bg/predizvikatelstvo-v-obrazovanieto-nedostig-na-uchiteli-po-chetiri-vazhni-predmeti/
Николова, Д. (2024) Остър недостиг на учители на прага на учебната година. Достъпно на: https://www.bgonair.bg/a/157-direktno/356982-ostar-nedostig-na-uchiteli-na-praga-na-uchebnata-godina.
Национален статистически институт (2024) Завършили висше образование по образователно-квалификационна степен и тесни области на образованието през 2023 година. Достъпно на: https://www.nsi.bg/bg/content/3405/завършили-висше-образование-по-образователно-квалификационна-степен-и-тесни-области-на-образованието
Павлова, Т. (2024) Дефицит на учители: 73-годишен пенсионер пътува по 60 км всеки ден, за да преподава. Достъпно на: https://novini.bg/bylgariya/obrazovanie/865161
Речник на български език. Дефицит. Достъпно на: https://ibl.bas.bg/rbe/lang/bg/дефицит/
Abforoush, J. (2018) The rise of the social enterprise. 2018 Global Human Capital Trends. Available at: https://www.academia.edu/39503268/The_rise_of_the_social_enterprise_2018
Array (2022) Post-truth, media and power. A problem for the humanities1. Comunicación y Hombre, Recovered from https://comunicacionyhombre.com/en/article/post-truth-media-and-power-a-problem-for-the-humanities1-2/
European Commission (2021) Labour mobility and migration in the EU: Current trends and policies. European Commission
Feist, L. (2024) Imbalances between supply and demand: Recent causes of labour shortages in advanced economies. ILO Working Paper 115. Geneva: International Labour Office. https://doi.org/10.54394/LUTY2310
International Labour Organization. (2020) Global employment trends 2020: Shaping skills and labour markets for the future. International Labour Organization.
OECD. (2022) OECD employment outlook 2022: Building back better from the COVID-19 crisis. Organisation for Economic Co-operation and Development.
World Economic Forum. (2021) The future of jobs report 2021. World Economic Forum. Retrieved from: https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2021