Нормативна уредба на взаимодействието между семейството и институциите в системата на предучилищното и училищно образование в българското законодателство

Автори

  • Петя Иванова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

нормативна уредба, семейство, образователни институции, взаимодействие, педагогическа компетентност

Абстракт

Основна предпоставка за успешното осъществяване на възпитателната цел на съвременното общество – формирането на цялостна, хармонична и автономна личност, е ефективното взаимодействие между двата основни възпитателни фактора
– семейството и училището. Целта на настоящата публикация е да се направи анализ и да се откроят тенденции в регламентирането на това взаимодействие на национално, регионално и институционално ниво в основните нормативни документи в българското законодателство – закони, нарeдби, правилници, стратегии, алгоритми, планове и др. Доброто познаване на нормативната рамка от ръководствата на институциите, педагогическите специалисти, родителите и другите включени в отношението лица се приема за важна предпоставка за правилното ѝ прилагане, което ще бъде от полза най-вече за децата и учениците като общ субект на взаимодействието.

 

Библиография:

Алгоритъм за взаимодействие между институциите в системата на предучилищното и училищното образование и дирекциите „Социално подпомагане“ по отношение осигуряването на подкрепа за личностното развитие на децата и учениците. – https://www.mon.bg/nfs/2019/05/algoritam_asp_090519-v1.pdf

Брестничка, Ц., Я. Алексиева, Д. Кюранов (2018) Родителите и училището. Митове и истини. Наръчник за родители. Изд. Асоциация „Родители“. София.

Велявичарска, М. (2021) Приобщаващото образование в България. Нагласи, възприемане, предразсъдъци. Изд. ISM Company. София.

Живков, Т. (1971) Отчетен доклад на ЦК на БКП пред X конгрес на партията. Партиздат. София.

Закон за народното просвещение от 21 май 1880 г.

Закон за обществените и частните училища. – Обн. ДВ, бр. 13 от 9 февруари 1885 г.

Закон за народното просвещение от 1891 г.

Закон за народното просвещение от 05.03.1909 г.

Закон за народната просвета от 1948 г. – https://www.ciela.net/svobodna-zona-darjaven-vestnik/document/2135466200/issue/4125/zakon-za-narodnata-prosveta.

Закон за народната просвета от 1991 г.

Закон за предучилищното и училищно образование. – Обн. ДВ. бр. 79 от 13 октомври 2015 г., в сила от 01.08.2016 г.

Михалев, В. Общественият съвет – орган за подкрепа и развитие и за граждански контрол върху управлението на образователната институция. https://ejournal.vfu.bg.

Наредба за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“. – Обн. ДВ., бр. 89 от 11 ноември 2016 г. – https://lex.bg/en/laws/ldoc/2136927893.

Наредба за приобщаващото образование – https://lex.bg/bg/laws/ldoc/2137177670.

Наредба за училищните настоятелства от 06.07.1934 г.

Няголова, С. (2023) Ролята на обществения съвет в управлението на българското училище. Дисертация, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“, Педагогически факултет. – https://openras.nacid.bg/api/FilesStorage?key=051e2484-6fb6-4da8-bbbd-4b2e2373537d&dbId=1.

Общинска стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците (2019–2020), Община Горна Оряховица. – https://www.g-oryahovica.bg/files/files/files/OBSHTINSKA_STRATEGIYA_

План за работа с родители в ДГ № 158 ,,Зора“ за учебната 2019/2020 г. – https://dg-zora.com/downloads(3).pdf.

Правилник за създаването, устройството и дейността на обществените съвети към детските градини и училищата. – Обн. ДВ, бр. 75 от 2016 г.

Правилник за устройството и дейността на Център за подкрепа за личностно развитие – Център за изкуства, култура и образование „София“. – https://www.stcrd.com/.pdf.

Райнов, И. За обществените съвети в училищата и детските градини. – https://uchiteli.bg/interesting/za-obshtestvenite-syveti-v-uchilishtata-i-detskite-gradini/1965.

Хрусанов, Г. и др. (1976) Педагогика. Изд. „Наука и изкуство“, София.

Цонева, П. (2007) Управление на училището в България от началото на XIX век до 1989 година. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. София.

Чавдарова-Костова, С., Б. Господинов, Б. Мизова (2017) Състояние на педагогическото взаимодействие „семейство – образователни институции – социална среда“. Резултати от едно изследване. – ГСУ, Факултет по педагогика, том 111.

Чавдарова-Костова, С. (2023) Педагогиката в началото на XXI век. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“. София.

Alieva, A. (2021) Parental involvement in formal education, NESET Ad hoc report no. 1/2021.

Goodall, J., С. Montgomery (2014) Parental involvement to parental engagement: A continuum. Educational Review, 66(4), 399–410. – https://doi.org/10.1080/00131911.2013.781576.

Tschannen-Moran, M., A. W. Hoy (2007) The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers, Teaching and Teacher Education, 23(6), pp. 944–956.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-25

Брой

Раздел (Секция)

Articles