Превантивни функции на литературата за деца в условията на мултилингвизъм
върху примера на патриотичния и интеркултурния диалог
Ключови думи :
превенция, литература за деца, мултилингвизъм, патриотично образование и възпитание, интеркултурно образование и възпитание, корелацията „родно-чуждо“, интервю, интерпретативен анализАбстракт
Проблемът за превантивните функции на литературата за деца е представен на основата на качествен интерпретативен анализ на интервюта с 11 съвременни автори на детска литература. Статията представя мнението на съвременните автори на детска литература относно формирането на понятия за родното и чуждото у децата в условията на чуждоезичие и многоезичие в мултикултурна среда у нас и в чужбина през призмата на патриотичното и интеркултурното образование и възпитание. В резултат от проведеното емпирично изследване се достига до извода, че е необходим баланс в съотношението между родно и чуждо, така че чуждото да не пренебрегва родното, а родното да не отхвърля чуждото.
Библиография:
Василев, Д. (2008) Експериментална педагогика. София: Даниела Убенова.
Господинов, Б. (2016) Научното педагогическо изследване. Методологически, технологични и методически аспекти. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Енгелс-Критидис, P. (2013) Пословиците и поговорките в образователното взаимодействие с български деца, живеещи в чужбина. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Иванова, H. (2008) Съвременното обучение по български език и литература в началния етап на образование. Част втора: Литература. София: Образование.
Иванова, H., И. Колева, C. Миленова, Й. Нунев. (2012) Искри от огъня. Фолклорни и авторски литературни произведения за деца. София: Гея Либрис.
Крумова, T., Й. Нунев, Д. Колев (2013) Истории край огнището. Учебно помагало за ученици от 2. до 4. клас. Пловдив: Астарта.
Мандева, M. (2018) Съвременни проблеми на обучението по български език и литература - 1.-4. клас. Пловдив: Астарта.
Николова, Й. (2019). Работа c надарени деца в обучението по Български език и литература в начален етап на основната образователна срепен. - Педагогика, т. XCI, бр. 9, 2019, 1305-1319.
Нунев, Й. (2005) Ромски приказки. София: Стигмати.
Огнянова, Е. (2003) Традиции и празници в България. София: Архимед - 1111, Коралов и сие.
Пейчева, Л., В. Димов, C. Кръстева. Ромска музика. Притурка към учебниците по музика за 1.-4. клас. София: МИЧП.
Радева, M. (1997) Ромите в България. Учебно помагало 1.-4. клас). София: МИЧП.
Рачева, Д. (2014) Патриотичното възпитание - същност, цели, задачи, функции. - GSU, Факултет по педагогика, Книга Педагогика, т. 107.
Софрониева, E. (2016) Ранно езиково обучение. Модели у дома и в клас. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Стайков, A., C. Цекова (2015) Българският буквар. 200 години в първи клас. София: Просвета.
Цингилев, T. (1984) Тайната на четенето. София: Народна просвета.
Чавдарова-Костова, C. (2019) Приобщаващо образование. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Чавдарова, C., В. Чапрзов (2009) Пътят на ромите. София: Куна.