Иновиране чрез компетентностен подход в образованието. Опити

Автори

Ключови думи :

компетентност, компетентностно целеполагане, бинарно методическо моделиране, компетентностна експертиза на учебник, компетентностна образователна иновация

Абстракт

Материалът представя практическата част от компетентностната подготовка на учители. Но преди това се откроява парадигмалната специфика на консолидиращата, трансформиращата и активна природа на „компетентния“ и „компетентността“ в техните образователни вариации. На тази основа се предлагат в синергетичен сплит 4 практически модуса на компетентния компетентностен подход в обучението: компетентностно целеполагане; компетентностно методическо бинарно моделиране на учебни занятия; компетентностна експертиза на учебник; компетентностно иновиране в образованието. Без тази качествена трансформация на образователното самосъзнание и опит за префокусиране от предметно-познавателно за умения и отношения към интегрирано за комплекси компетентности обучение компетентностният подход ще е поредното терминологично педагогическо явление, преобличайки все същото статукво на обучението да формира ситуативни знания, умения и отношения.

 

Библиография:

Арместо, Ф., (2004) Цивилизациите. София: ИК Прозорец.

Василева, Р. (2019) Арт Анимация в образованието. Учител и ученици в драматично взаимодействие. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Герасимова, И. А. (2006) Съвместното мислене като изкуство: опит за философско-синергетическо изследване. - Педагогика, 1, 73-85. София: Аз-Буки.

Гроздев, С. (2002) Синергетика на ученето. - Педагогика, 7, 9-15. София: Аз-Буки.

Гроздев, С., М. Георгиева (2016) NDM парадигмата. София: Наука и изкуство.

Делибалтова, В. (2017) Контекст на обучението - същност, роля и изследователска перспектива. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Иванов, Г. (2008) Мултисензорност в техническото и технологично обучение - начална учлищна възраст. Стара Загора: АИ на Тракийски университет.

Измерения на компетентността (2021) Колектив. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Капра, Фр. (2004) Дао на физиката. София: Готуранов.

Лалов, Б. (2012) Образованието на бъдещето. - Педагогика, 4, 595-608. София: Аз-Буки

Марев, Ив., Ив. Иванов (1995) Хуманизация на образованието и духовното развитие на човечеството. - Педагогика, 8, София: Аз-Буки.

Пригожин, И. (2000) Краят на детерменираността. София: Херон Прес.

Радев, Пл., Ал. Александрова (2009) Философия на образованието. В. Търново: Фабер.

Рашева-Мерджанова, Я. (2009) Експертиза на училищния учебник. София: Петекстон.

Pашева-Mерджанова, Я. (2014) Базови методически подходи за тарнсверсални компетентности. Просто б+. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Рашева-Мерджанова, Я. (2015) Маси и масово образование в глобална среда. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Рашева-Мерджанова, Я. (2018) Философия на образованието, проявена в академичен курс. София: УИ „Свети Климент Охридски“

Рашева-Мерджанова, Я. (2017) Синергетическа философия на образованието. София: УИ „Свети Климент Охридски“

Мерджанова, Я. (1999) Трансверсалните компетентности на ученика. - ГСУ, Книга Педагогика. София: УИ „Св. Климент Охридски“

Цанков, Н., Л. Генкова (2009) Компетентностният подход в образованието. Благоевград: УИ.

Цанков, Н. (2022) Дигиталната компетентност на бъдещи учители (растежно проектиране и развитие). Стара Загора: АИ на Тракийски университет.

Чавдарова-Костова, С. (2021) Възпитанието в демократичното общество - същност, проявления, перспективи. София: УИ „Свети Климент Охридски“.

Трисмегист, X. (2002 Свод на херменевтичните науки. Corpus Hermeticum. София: Евразия.

Bachelard, G. (1947) La poétique de l’espace. Paris: PUF. Habermas, J. (1984) The theory of communicative action. 1, Reason and the Rationalization of Society. Boston.

Jacques, Fr. (1982) Différences et subjectivité. Paris: Aubier-Montaigne.

Levinas, E. (1995) Difficile liberté. Paris: Albin Michel.

Merleau-Ponty, M. (19б8) Résumés des cours. Collège de France 1952-19б0. Paris: Editions Gallimard.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles