Методически идеи за формиране на умения за четене с разбиране на художествен текст в 1.-4. клас

Автори

  • Десислава Тодорова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

обучение, български език и литература, умения за четене с разбиране, начален етап

Абстракт

Настоящото изследване акцентира върху конструирането и обосноваването на методически идеи, включващи система от модули с дейности на учениците, които са взаимосвързани помежду си и биха подобрили процеса на обучение в началния етап на основната степен на образование чрез използването им в урока по български език и литература. Съобразени са с очакваните резултати, заложени в новите учебни програми. Отчитането на техните предимства е направено по емпиричен път, чрез поредица от проучвания, както и чрез апробирането им в училище в съвременни условия на работа. Четирите взаимосвързани методически идеи са насочени към обогатяване на цялостния подход на работа на учителя и учениците в урока по литература.

 

Библиография:

Бижков, Г., В. Краевски (1999) Методология и методи на педагогическите изследвания. София-Москва: Аскони-Издат, УИ „Св. Климент Охридски“.

Иванова, H. Формиране на начална езикова компетентност в 1.-4. клас – очаквани резултати и предизвикателства. - Начално училище, 2006, 4, 6-23.

Иванова, H. (2014) Обучението по български език и литература в началния етап на основна образователна степен. София: Рива

Комуникативната компетентност в съвременния научен дискурс (Сборник в чест на 70-годишнината на проф. Кирил Димчев). София: Булвест 2000, 2005.

Милков, Д. (1996) Информатика и математически методи в педагогиката. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Наредба No 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка. - Обн. ДВ, бр. 95 от 08.12.2015 г., в сила от 08.12.2015 г. Издадена от министъра на образованието и науката. Приложение No1 (български език и литература). https://www.mon.bg/bg/59 (дата на посещение: 10.11.2019 г.)

Стоянова, Ф. (1996) Тестология за учители. София: Атика.

Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020), Министерство на образованието и науката, 2015: 5-13. URL: https://www.mon.bg/?go=page&pageId=74&subpageId=143 (дата на посещение: 30.01.2018 г.)

Съйкова, И., C. Тодорова (1994) Статистическото изследване (постановка, методи, оценка на резултатите). София: ИК „Люрен“.

Танкова, P. (2017)Учебно помагало по български език и литература за 4. клас. София: Издателство Просвета.

Танкова, P., Л. Стефанова (2013) Тетрадка по български език и литература No 3 за трети клас. София: Просвета.

Танкова, P., K. Чернева, В. Иванова (2013) Български език за трети клас. София: Просвета.

Harvey, St., A. Goudvis Strategies that work, Teaching Comprehension for Understanding and Engagement, Second edition / Stephanie Harvey and Anne Goudvis // 2007.

Файлове за сваляне

Публикуван

2020-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles