Училищният директор като ефективен лидер в началното училище в областта Пафос, Кипър

Автори

  • Христия Тукидиду Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

лидерство в училище, ефективност на училището

Абстракт

В студията са представени и анализирани резултати от емпирично изследване на ефективното лидерство в училище. Проучено е мнението на директори и учители от областта Пафос в Кипър относно пет характеристи на ефективния училищен директор, дискутирани в научната литература: визия, комуникация и споделени цели, овластяване, ръководство и управление на персонала, включване на родителите. На базата на получените емпирични данни са формулирани някои препоръки за подобрения, отнасящи се до професионалната подтотовка, продължаващото обучение и професионалното развитие на директорите в Кипър.

 

Библиография:

Andrews, R. L. and Hallet, J. (1983) The Role of the Principal in Washington State, Final Report, Seattle: University of Washington.

Bennis, W. (1986) Leaders: The strategies for Taking charge by Warren.

Bossert, S. T, Dwyer, D. C., Rowan, B. and Less, G. V (1982) the instractional management role of principal. - Educational Administration Quarterly, 18 (3), pp. 34-64.

Delamont, S. (1993) Field Work in Educational Setting. London, The Falmer Press.

Edmonds, R. (1979) Effective Schools for the urban poor. - Educational Leadership, 37, pp. 15-24.

Fuller, B. & Clarke, P. (1994) Raising school effects while ignoring culture? Local conditions and the influence of classroom tools, rales and pedagogy. - Review of Educational Research, 64 (119-15).

Greenfield, D. W. (1995) Toward a Theory of School Administration. The Centrality of Leadership. - Educational Administration Quarterly, 31(1), pp. 61-85.

Ifanti, A. A. (1995) Policy Making, Politics and Administration in Education in Greece. - Educational Management and Administration, 23(4), pp. 271-277.

Lewis, C. A. (1995) Higher standards. - Education Digest, 61 (Oct), pp. 69-71.

Leithwood, K. and Montgomery, D. J. (1986) Improving principal effectiveness. The principal profile, Ontario, OISE Press.

Lockheed, M. E . (1996) Educational efficiency in developing countries. - In: Pennycuick, David (1998) Centre for international Education. University of Sussex, ONLINE: http://sleekfreak.atc.cx:81/3wder/HDLHTML/EDUCRES/DEPOl/BEGIN.HTM

Lucas, S., Brown, G. C., & Markus, F. W. (1991) Principal’s perceptions of site based management and teacher empowerment. NASSIP Bulletin, 75 (3570, 56-62).

Mortimore, P, Sammons, P, Stoll, L., Lewis, D. and Ecob R. (1988) School Matters: the junior years. Wells: Open Books.

ODA (1994) Japan's Annual Report (Summary).

Pennycuick, D. (1994) School effectiveness in Developing Countries: A summary of the Research Evidence. London: Overseas Development Agency.

Sallis, E. (1996) Total quality management in education. 2nd edition, London: Kogan Page. Somerset.

Wildy, H. and Dimmock, C. (1993) Instructional Leadership in Primary and Secondary Schools in Western. - Australia Journal of Educational Administration, 31(2), pp. 43-62.

Wing, D. J. (1987) The examination of staff Perceptions of the importance of characteristics Associated with strong Instructional Leadership at the Elementary, Middle and High School Levels. Doctoral dissertation, University of Washington.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-25

Брой

Раздел (Секция)

Articles