Юношите и стратегиите за контрол от страна на родителите им
Ключови думи :
родителски контрол, юноши, адаптация, самооценка, самоефективност, реципрочност във взаимоотношениятаАбстракт
Студията представя резултати от проучване на взаимовръзките на родителските стратегии за контрол и значими характеристики на социалната адаптация на учениците във възрастта 14–15 години. В изследването участват ученици от осми и девети клас в три училища в София (n=141) и техните родители (n=128). Резултатите показват, че спонтанното себеразкриване, споделяне от страна на децата и реципрочните отношения родители–деца са свързани с успешна адаптация. Чувството у юношите, че са свръхконтролирани, влияе негативно върху различните характеристики на адаптацията.
Библиография:
Върбанова, С. (2010). Когнитивни умения, некогнитивни характеристики и социален контекст, влияещи върху училищните постижения. – В: Съвременното обучение между теорията и практиката. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Деларош, П. (2011). Проблемите на юношеството. София: Център за психосоциална подкрепа. Българско пространство за психоанализа.
Деларош, П. (2010). Родители, осмелете се да кажете не! София: Център за психосоциална подкрепа. Българско пространство за психоанализа.
Деларош, П. (2004). Юношеството. София: Център за образователни програми и инициативи.
Дичев, И. (2009). Виртуални граждани? На купон с М3 плейър. – В: Дичев, И., Спасов. О. (съст.). Новите млади и новите медии. София: Институт Отворено общество.
Долто, Ф. (1995). Тийнейджърите. София: Наука и изкуство.
Казанска, В. (2011). Подросток: социальная адаптация. Санкт Петербург: Питер.
Калчев, П. (2011). Субективно благополучие и взаимоотношение с връстниците в юношеска възраст. София: Изток-Запад.
Кембъл, Р. (1994). Детето – как да го обичаме истински: София: Нов човек.
Ларсен, К., К. Крумов. (2010). Социална психология: Нов поглед към личността и социалния свят. София: СОФИ-Р.
Лилиенфелд, С. и др. (2012). 50 мита на популярната психология. София: Изток-Запад.
Сиймън, Д., Д. Кенрик (2002). Психология. София, НБУ: Планета-3.
Силгиджиян, Х. (1998). Аз-концепция и психосоциална идентичност. Жизненият преход към зрелостта. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Стоянова, П. (2011). Поколението на дигиталната книга. – Медии и обществени комуникации, 10, www.media-journal.info, свалено на 11 юни 2011.
Шумкова, И. (2008). Проблеми в поведението – проблеми в общуването. Изследване на юноши и девойки на възраст от 13 до 18 години. – Годишник на Софийския Университет „Св. Климент Охридски“, Книга Психология, том 100, 313−328.
Epstein, R. (2007). Trashing Teens. – Psychology Today, March/April, 86−89.
Hoffman, D. (2009). How (not) to feel: culture and the politics of emotion in the American parenting advice literature, Politics Discourse: Studies in the Cultural of Education, 30:1, 15−31.
Kerr, M.& H. Stattin, (2000). What Parents Know, How They Know It, and Several forms of Adolescent Adjustment: Further Support for a Reinterpretation of Monitoring. – Developmental psychology, Vol.36, (3): 366−380.
Maccoby, E. (2007). Historical Overview of Socialization Research and Theory. In Grusec, J. & Hastings, P. (eds.) Handbook of Socialization: Theory and Research. New York: The Guilford Press.
Mutimer, A. et al. (2007). Child Resilience: Relationship between Stress, Adaptation and Family Functioning. – Electronic Journal of Applied Psychology, 3(1): 16−25.
Riggs, Sh. (2010). Childhood Emotional Abuse and the Attachment System Across the Life Cycle: What Theory and Research Tell Us. – Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 19:1, 5−51.
Tangeman, K. & Hall, S. (2011): Self-Effi cacy in Incarcerated Adolescents: The Role of Family and Social Supports, Child & Youth Services, 32 (1): 39−55.