Учещите се градове в контекста на концепцията за учене през целия живот (визия на студентите, изучаващи учебната дисциплина „Андрагогия“)

Автори

Ключови думи :

учещ се град, андрагогия, учене през целия живот

Абстракт

В студията са очертани характеристиките на учещите се градове (в т.ч. на единствения учещ се град в България - Пловдив) и ролята им за разширяване на възможностите за учене на възрастните с цел повишаване качеството на живота им, както и на живота в общността. Генерирани са препоръки за развитие на идеята за учещите се градове в България. Анализирани и обобщени са вижданията на студентите от Факултета по педагогика, изучаващи учебната дисциплина „Андрагогия“, за задължителните елементи от структурата на учещия се град и дейностите, извършвани в него. Разгледани са възможностите, които предлагат за професионалната реализация на студентите от специалност Неформално образование.

 

Библиография:

Божилова, В. (2017) Обучение на възрастни. Концепции, методически насоки, практически решения. София.

Божилова, В. (2015) Образованието на възрастни и учещите се градове. София.

Гюрова, В. (2011) Андрагогията в шест въпроса. София

Михайлова-Недкова, Г. (2021) Съвременни форми на обучение и развитие в креативност със студенти - педагози в дигитална среда. Плевен

Bengtsson, J. (2013) National strategies for implementing lifelong learning - The gap between policy and reality: An international perspective. International Review of Education, 59 (3), p. 343-353.

Brown, J. S. & Duguid, P. (2000) The social life of information. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Carlsen, A. (2013) The future of lifelong learning. International Review of Education, 59 (3), p. 311-318.

Commission of the European Union (2003) R3L programme https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2003:0068:FIN:EN:PDF (14.01.2023 r.)

Crowley, L., N. Cominetti (2014) The geography of youth unemployment: A route map for change. Lancaster, The Work Foundation.

DfEE (1998) Learning Towns, Learning Cities - The Toolkit - Practice, Progress and Value. Sudbury: DfEE: http://www.lifelonglearning.co.uk/learningcities/ (12.02.2023).

Faris, R. (2007) Learning Communities: Webs of Life, Literacy and Learning, Halifax, Symposium on Learning Communities.

Gongalves, M. J. (2007) Portuguese Entrepreneurial Women: fostering learning communities, Lifelong Learning in Europe, Volume XXII, issue 2, p. 82-89.

Granito, V. J., M.E. Santana (2016) Psychology of Learning Spaces: Impact on Teaching and Learning, Journal of Learning Spaces, Volume 5, Number 1.

Kearns, P., R. McDonald, P. Candy, S. Knights, & G. Papadopoulos (1999) VET in the learning age: The challenge of lifelong learning for all, Vol. 2: Overview of international trends, and case studies). Canberra: National Centre for Vocational Education Research Ltd.

Longworth, Norman (2003) Lifelong Learning in Action: transforming education in the 21st century, London: Kogan Page.

Longworth, N. and Osborne, M. (2010) Six ages towards a learning region: A retrospective. European Journal of Education, 45 (3), p. 368-401.

NIACE (1997) The learning divide: a study of participation in adult learning in the United Kingdom, NIACE.

Osborne, M. (2003) University continuing education - International understandings. In: M. Osborne and E. Thomas. eds. Lifelong Learning in a Changing Continent: Continuing Education in the Universities of Europe. Leicester, NIACE.

Regmi, K. D. (2015) Lifelong learning: Foundational models, underlying assumptions and critiques. International Review of Education, p. 135-145.

Rogers, A. (2006) Escaping the slums or changing the slums? Lifelong learning and social transformation. International Journal of Lifelong Education, 25 (2), p. 125-137.

Saepudin, A., D. Mulyono (2019) COMMUNITY EDUCATION IN COMMUNITY DEVELOPMENT B: Jurnal Empowerment Volume 8 Nomor 1, Universitas Pendidikan Indonesia, Siliwangi, p. 2580-7692.

Sanky, K. and Osborn, M. (2006) „Lifelong Learning region where other learning doesn’t reach“, in R. Edwards et al Researching learning outside the academy. London: Routledge

Soczka, L. (2005) Viver (Na) Cidade in Soczka. L. (Org.), Contextos Humanos e Psicologia Ambiental, Lisboa: Fundagao Calouste Gulbenkian, p. 91-131.

Tibbitt, J. (2018) A benchmarking approach to understanding community engagement and learning cities. PASCAL Briefng Paper 17.

UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) (2021) Inclusive lifelong learning in cities: Policies and practices for vulnerable groups, Hamburg.

UIL (2011) Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning. Hamburg, UIL. P. 4-46.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles