Концепция за предучилищното образование и развитието на културните компетенции
Ключови думи :
концепция за предучилищно образование, образователна стратегия, културни компетенцииАбстракт
Студията предоставя основна информация, принципни положения и идеи за концепция на образователната институция „детска градина“ при осигуряването на качествено, културно и справедливо образование за всички до 2030 г. Използването в образователната стратегия на иновативни образователни концепции дава оригинален принос за подобряване на образованието и осигуряването на културни компетенции, конкретните ситуативни постижения в процеса на придобиване на културна компетентност. Образованието е човешко право и ключ към индивидуалното и социалното развитие. Концепцията на детската градина за културните компетенции има за цел развитие на всяка уникална детска личност и осигуряването на политика за воденето на пълноценен живот. Качественото институционално образование укрепва демокрацията, насърчава толерантността и универсалното отношение към света. В същото време съдейства за повишаването на авторитета на детската градина и за усъвършенстването на квалификацията на педагозите в нея.
Библиография:
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., посл. изм. ДВ, бр. 24 от 22.03.2019 г., посл. доп. ДВ, бр. 42 от 28.05 2019 г.
Наредба за изменение и допълнение на Наредба No 5 от 2016 г. за предучилищното образование (ДВ, бр. 46 от 2016 г.) в сила от 11.02.2022 г., изд. от министъра на образованието и науката, обн. ДВ, бр. 12 от 11 февруари 2022 г.
Наредба No 4 от 20.04.2017 за нормиране и заплащане на труда, обн. ДВ, бр. 34 от 28.04.2017 г., в сила от 01.01. 2017 г., изм. и доп. ДВ, бр. 76 от 19.09.2017 г., в сила от 01.09.2017 г., изм. ДВ, бр. 8 от 25.01.2019 г., в сила от 01.01.2019 г., изд. От министъра на образованието и науката.
Наредба No 24 от 10 септември 2020 г. за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, издадена от министъра на образованието и науката и министъра на здравеопазването, обн. ДВ, бр. 84 от 29.09.2020 г.
Стоянова, М. (2019). Овладяване на ключови компетенции при ориентиране в света. София: Авангард-принт.
Boldt, R., & Eichler,W. (1982). Friedrich Wilhelm August Fröbel . Leipzig: Urania-Verlag.
Bush, T. (2006). Theories of Educational Management. International Journal of Educational Leadership Preparation, vol.1, n2 Jul-Dec.
Götte, W., Loebell, P., & Maurer, K. (2009). Entwicklungsaufgaben und Kompetenzen. Vom Bildungsplan der Waldorfschule. Stuttgart: Verlag Freies Geistleben.
2022 Global Report – Re|Shaping Policies for Creativity – UNESCO, en.unesco.org/creativity/publications/2022-global-report-reshaping-policies-creativity
Éducation artistique et Culturelle, 03 oct. 2019 36-e Journées européennes du patrimoineà La Réunion. - https://www.culture.gouv.fr/Regions/Dac-de-La-Reunion/Creation
Westfälische Wilhelms-Universität (WWU), Kompetenz im Montesori Pädago gik,Montessori-Bereich in derLernwerkstatt für individuelle Förderung, www.montes-sorizentrum-muenster.de/literatur-und-filme/literatur-



