Дейността на дружеството „Фридрих Фрьобел“ и развитието на предучилищното образование в България
Ключови думи :
предучилищно образование, българско предучилищно образование, детска градина, Фридрих Фрьобел, Фрьобелово дружество, педагогическо списаниеАбстракт
Изследването си поставя за цел да проучи ролята на дружеството „Фридрих Фрьобел“ за развитието на предучилищното образование в България. Дружеството е основано от детски учителки и възпитаници на Педагогическия курс към Американската детска градина през 1928 г. с цел признаване на професионалната им подготовка и реализацията им в общинските детски градини. Министерството на народното просвещение признава дипломите на детските учителки през 1921 г., но до втората половина на 30-те години на ХХ в. няма ясни инструкции до общините за назначаването им. През целия период на своето съществуване дружеството води последователна дейност по утвърждаване на стабилността на своите членове като специалисти по предучилищна педагогика. Архивът на дружеството свидетелства и за широка просветно-педагогическата дейност, насочена към издигането на педагогическата култура на семейството и популяризирането на предучилищното възпитание в обществото. Уреждат се сказки по педагогически и обществени проблеми, разпространяват се идеите за ново възпитание на детето чрез книгите на Е. Харисън и С. Хол. Благотворителната дейност и участието в честване на Деня на детето, който е дружествен празник, представя идеите на дружеството за свобода на развитие на детската природа и за възпитание в съответствие с нея. В изследването се обръща специално внимание на списанието „Първи стъпки“, издавано от дружеството. Със своите дялове - за учители, за родители и за деца, то разпространява педагогическа просвета сред възрастните и предлага игри, песни, стихотворения и приказки за малките. Потърсени са общи характеристики с Фрьобелови дружества в други страни - Русия и Великобритания. В сравнение с Фрьобеловите организации в други страни българското дружество е малко и има кратка история. Изследването установява обаче, че то развива разнообразни форми на работа и носи общи идеи, характерни за другите Фрьобелови организации - идеята за свободата при възпитанието на детето, за ролята на детските градини, за приобщаването на родителите, за мястото на предучилищните заведения в образователната система. Анализът на дейността на дружеството „Фридрих Фрьобел“, което съществува по-малко от две десетилетия, установява неговия значим принос за развитието на предучилищното възпитание в България.
Библиография:
Вълканова, Й. & Брехони, К. (2005). Движението „Фридрих Фрьобел“ и предучилищната педагогика в Русия. Педагогика, 12, 81-94.
Захариева, Р. (2014). Елизабет Кларк. Био-библиография. София: Изкуства, 131 с.
Захариева, Р. (2012). Пенка Милева Касабова. Био-библиография. София: Изкуства, 206 с.
Касабова, П. (1935). Обновата и детската градина. Първи стъпки, 1, 1.
Касабова, П. (2001). Скици по пътя на живота. София: Булвест 2000.
Кларк, Е. (1934). Първи стъпки. Първи стъпки, 1, 1.
Колев, Й. (1999). История на предучилищното възпитание в България. София: Веда словена-Жг
Марков, (1939). Задължително предучилищно образоване. Първи стъпки, 8, 3-4
Наредба-закон за предучилищното образование. (1934) Държ. Вестник, No 218/24.12.1934.
Начева-Петкова, В. (1999). Из историята на предучилищното възпитание в България. София: Университетско издателство „ Св. Климент Охридски“
Омарчевски, С. (1939). Доклад на Стоян Омарчевски, на 21.VL 1939 г. пред парламентарната комисия по Министерството на народното просвещение. Първи стъпки, 1, 4-9
Пелашева, Д. (1936). Какво видях в детските градини в София. Първи стъки, 1, 14-16.
Петков, Ц. (1940). За служебното и материалното положение на детските учителки. Първи стъпки, 5-6, 5-7.
Радев, П. & Александрова, Ал. (2015). История на образованието в България. Пловдив: FastPrintBooks. 176 p.
Спасовски, Хр. (1939). Детските училища и нашето училищно законодателство. Първи стъпки, 2, 2-4.
Стефанов, С. (2007). Социално-педагогически грижи за децата в България 20-те -30-те години на ХХ век. В: Социална педагогика - история, теория и практика. София: Фараго
ЦДА, ф. 177к (Министерство на народното просвещение), оп.2, а.е. 992.
ЦДА, ф. 1061к (Американска детска градина), оп. 1, а.е. 31, 46,49, 50, 51, 52.
Чакъров, Н. & Начева-Петкова, В. (1961). История на предучилищното възпитание в България. София: Народна просвета
Clarke, E. (1934). Parvi stapki. Parvi stapki, 1, 1.
Liebschner, J. (1991). Foundations o f Progressive education. The History o f the National Froebel Society. Cambridge: The Lutterworth Press, 164 p.



