Приложение на иновативни методи в училищното образование (резултати от емпирично изследване на учители)
Ключови думи :
иновативни методи, училищно образование, педагогическа практика, мнение на учителяАбстракт
В студията се представя актуалното състояние на проблема за приложението на иновативни методи в училищното образование в България. Анализират се резултати от изследване, проведено сред български учители от различен тип населени места, видове училища и етапи на образование. Проследява се отношението им към иновативните методи, представите и вижданията за тях и степента им на прилагане в работата в училище. В резултат на анализа се очертава профил на съвременния български учител като педагогически иноватор. Той включва представата им за иновативни методи – кои от тях познават, колко често ги прилагат в своята практика, какво ги мотивира за тази дейност и какви са резултатите. Те споделят какви иновативни форми, методи и средства използват, с какво им помагат в процеса на преподаване за подобряване на качеството на ученето, доколко повишават или подпомагат усвояването на учебното съдържание и развиват познавателната активност на учениците и др. Проследяват се и ролята на образованието и квалификацията за познаване и разработване на иновативни методи, условията за въвеждане на иновации и подкрепа
за мотивиране на учителите в този процес.
Библиография:
Бояджиева, Н. (2002). Алтернативни тенденции в частното училищно образование. София: Издателство БАЧУ.
Бояджиева, Н. (2017). (Съставител и научен редактор) Изкуство, образование, иновации. Пловдив: ПУ „П. Хилендарски“.
Бояджиева, Н. (2017b). Иновативни педагогически технологии за личностно развитие чрез художественотворчески дейности. ФОРУМ НАУКА 2017. Пловдив: ПУ „П. Хилендарски.
Бояджиева, Н. (2018а). Новите педагогически парадигми и взаимодействието с деца и родители в образованието. Педагогика, 1, 121–128.
Бояджиева, Н. (2018). Традиции, алтернативни тенденции и предизвикателства пред частното училищно образование. В: АЛМАНАХ 2017 на Българската асоциация на частните училища. София: Издателство БАЧУ, 18–25.
Василева, Е. (2008). Съвременното начално училище. Ученикът, образователното пространство, учебникът. Теоретични акценти. София: Фондация Просвета.
Веселинов, Д. (2017). Нови образователни хоризонти. Чуждоезиково обучение, Т. 44, No 1, 7–8.
Вълчев, Р. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование. София: Център Отворено образование.
Георгиева, Г. (2007). Интерактивността в представите на учителите. Педагогика, 12, 34–40.
Иванов, Ив. (2012). Педагогическата интерактивност. // Иновации и интерактивни технологии в образованието. София.
Николова, Й. (2020). Иновациите в училищното образование през погледа на студенти и учители. Образование и технологии, 2020, 11, 71–73.
Радев, П. (2018). Иновации в училищното образование. Пловдив.
Day, C., & Sachs, J. (2014). International Handbook of the Continuing Professional Development in Education, 3.
Manuel d’Olso. (2005). 3-ed edition, OECD/EUROPEAN COMMUNITIES.



