Хетерогенният характер на симптоматиката при деца с езиково нарушение на развитието

Автори

  • Деница Кръстева Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

езиково нарушение на развитието (ЕНР), специфично езиково нарушение (СЕН)

Абстракт

Студията предлага теоретичен анализ на създаването на понятията в областта на първичната езикова патология както от хронологична, така и от концептуална гледна точка. Предложеният подробен преглед е направен с оглед на анализа на проявите на хетерогенност сред общата популация от деца с езикови нарушения от първичен произход. За целите на проучването се предлага изследване, реализирано сред 170 деца от предучилищна възраст.

 

Библиография:

Бояджиева-Делева, Е. (2020). Езикови нарушения на развитието: защо липсата на вербална комуникация не винаги е признак на разстройство от аутистичния спектър. В: Сборник с доклади и добри практики от Национална конференция „Ресурсните учители и съвместното преподаване в приобщаващото образование“. 122–133. София.

Василева, Н. (2008). Исторически преглед на проблема за нарушенията в детското езиково развитие. Специална педагогика, 4, 27–36.

Корнев, А. Н. (2005). Основы логопатологии детского возраста: клинические и психологические аспекты, Реч, Санкт Петербург, МКБ-11. Прегледан: февруари, 19, 2021 от https://icd.who.int/en

Ценова, Ц. (2009). Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения. София: Радар Принт.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).Washington, DC: Author.

Bishop, D.V.M., Snowling, M.J., Thompson, P.A., Greenhalgh, T., & CATALISE consortium (2016). In: CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Identifying Language Impairments in Children. PLoS ONE 11(7): e0158753. Retrieved Fabruary 19, 2021 from https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158753

Bishop, D.V.M., Snowling, M.J., Thompson, P.A., Greenhalgh, T., & The CATALISE Consortium. (2017). Phase 2 of CATALISE: Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study of Problems with Language Development: Terminology. Journal of Child Psychology & Psychiatry. doi:10.1371/journal.pone.0158753doi: 10.1044/lle15.3.101.

Bloom, L., & Lahey, M. (1978). Language Development and Language Disorders. New York: John Wiley and Sons.

Leonard, B. L. (2014). Children with Specific Language Impairment. Second Edition. A Bradford Book. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. London, England.

MKB-11. Mezhdunarodna klasifi katsiya na bolestite, 11 reviziya. https://icd.who.int/en

[МКБ-11.Международна класификация на болестите, 11 ревизия https://icd.who.int/en.

Rice, M. L. (2016). Specific Language Impairment, Nonverbal IQ, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Autism Spectrum Disorder, Cochlear Implants, Bilingualism, and Dialectal Variants: Defining the Boundaries, Clarifying Clinical Conditions, and Sorting Out Causes, J Speech Lang Hear Res. Feb; 59(1): 122–132. doi: 10.1044/2015_JSLHR-L-15-0255. PMCID: PMC4867925.

Файлове за сваляне

Публикуван

31.12.2021

Брой

Раздел (Секция)

Публикации