РАЗВИТИЕТО НА МЕДИЙНАТА ГРАМОТНОСТ КАТО ЕФЕКТИВЕН ИНСТРУМЕНТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС
DOI :
https://doi.org/10.60059/GSU.FNOI.PN.2025.118.108-137Ключови думи :
медийна грамотност, дигитални технологии, медийна педагогика, комуникация, дезинформация, критично мисленеАбстракт
Тази студия представлява литературен обзор на значението и ролята на медийната педагогика и в конкретика – на медийната грамотност в съвременния дигитален свят. Обхваща възникването и развитието на медийната грамотност като средство за справяне с дезинформацията и като необходим инструмент в образователния процес. Описват се аспекти от взаимодействието между обучаемите от различни възрастови групи, дигиталните технологии и медийната грамотност като посредник на позитивните ефекти. Посочват се годишни данни за развитието на медийната грамотност на международно ниво и се разглеждат препоръки на Европейската комисия за борбата срещу дезинформацията. Посочват се автори, засягащи темата за ключови компетенции при новото поколение, учене през целия живот и как медийната грамотност може да допринесе за посочената проблематика. Цитират се добри практики от различни държави по света, вплитащи медийната грамотност в образователния процес от предучилищна възраст до курсове във висши учебни заведения.



