РАЗВИТИЕТО НА МЕДИЙНАТА ГРАМОТНОСТ КАТО ЕФЕКТИВЕН ИНСТРУМЕНТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

Автори

DOI :

https://doi.org/10.60059/GSU.FNOI.PN.2025.118.108-137

Ключови думи :

медийна грамотност, дигитални технологии, медийна педагогика, комуникация, дезинформация, критично мислене

Абстракт

Тази студия представлява литературен обзор на значението и ролята на медийната педагогика и в конкретика – на медийната грамотност в съвременния дигитален свят. Обхваща възникването и развитието на медийната грамотност като средство за справяне с дезинформацията и като необходим инструмент в образователния процес. Описват се аспекти от взаимодействието между обучаемите от различни възрастови групи, дигиталните технологии и медийната грамотност като посредник на позитивните ефекти. Посочват се годишни данни за развитието на медийната грамотност на международно ниво и се разглеждат препоръки на Европейската комисия за борбата срещу дезинформацията. Посочват се автори, засягащи темата за ключови компетенции при новото поколение, учене през целия живот и как медийната грамотност може да допринесе за посочената проблематика. Цитират се добри практики от различни държави по света, вплитащи медийната грамотност в образователния процес от предучилищна възраст до курсове във висши учебни заведения.

Авторски биографии

  • Автор: Елисавета Кожухарова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Елисавета Кожухарова, докторант по медийна педагогика, Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Факултет по науки за образованието и изкуствата

    Научни интереси в областта на обучението по медийна педагогика, дигитални зависимости при деца в начална и предучилищна възраст, екологично образование

  • Автор: Данаил Данов, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Проф. дн Данаил Данов е преподавател във Факултета по класически и нови филологии в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

    Научни интереси в областта на медийната педагогика, медиезнанието, журналистиката, предучилищното образование. Публикации: 206

Файлове за сваляне

Публикуван

17.09.2025

Брой

Раздел (Секция)

Публикации