СПЕЦИФИКИ И АДАПТИРАНЕ НА ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК НА ГЛУХИ УЧЕНИЦИ В КОНТЕКСТА НА БИЛИНГВИСТИЧНИЯ ПОДХОД НА ОБРАЗОВАНИЕ

Автори

  • Славина Лозанова Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

чуждоезиково обучение, български жестов език, глухи ученици, билингвистичен подход, българска дактилна азбука, „международна“ дактилна азбука

Абстракт

Настоящата студия представя концептуална съдържателна рамка за чуждоезиково обучение по английски език, разработена съобразно спецификите на когнитивното и езиковото функциониране на ученици с увреден слух и теоретичните постановки на билингвистичния подход на образование. Направеният обзорен анализ на литературата обосновава необходимостта от адаптиране, модифициране и преструктуриране на учебното съдържание така, че да отразява билингвистичната природа и социокултурна идентичност на обучаемите. Представени са методически насоки и техники за използване на българския жестов език и мануално кодирани системи като средства за преподаване на английски език, както и стратегия за видеопредставяне на жестовия език с цел достъп до учебното съдържание и учене.

Авторска биография

  • Автор: Славина Лозанова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

    Гл. ас. д-р Славина Лозанова е преподавател в катедра „Специална педагогика“ във
    Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ), СУ „Св. Климент Охридски“.
    Автор е на монографията „Семиотични аспекти на бимодалния билингвизъм. Анализ на
    българския жестов език“ (2023), както и на множество научно-методически наръчници,
    студии и публикации, разработени в международни и национални проекти.
    Действащ преводач от и на български жестов език.
    Научните ѝ интереси са в областта на жестовите езици и разработването на образо-
    вателни материали на български жестов език за глухи деца и ученици. Автор на над 20
    публикации.
    Слухово-речеви рехабилитатор, част от екипа за кохлеарна имплантация към Военно-
    медицинска академия (ВМА), София.

Файлове за сваляне

Публикуван

30.07.2025

Брой

Раздел (Секция)

Публикации