Юношите с противообществени прояви – пред конфликта със закона и въпроса за професията

Автори

  • Кръстина Георгиева Тодорова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

юношество, противообществени прояви, превенция, професионално ориентиране и консултиране, МКБППМН

Абстракт

Настоящата студия разглежда проблема за професионалното ориентиране и консултиране на юноши с противообществени прояви. Направен е теоретичен анализ на концепциите за юношеството и отклоняващото се поведение в периода на юношеството, в резултат на което е предложена авторска дефиниция на противообщественото поведение. Изведена е ролята на професионалното ориентиране и консултиране (ПОК) като механизъм за превенция на отклоняващото се поведение. Представени са резултати от представително анкетно проучване сред специалисти от Местни комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни (МКБППМН) (секретари и обществени възпитатели), изследващо актуалното състояние на ПОК на юноши с противообществени прояви и спецификите на реализирането му в практиката.

 

Библиография:

Банова, В., Мечкунова, Б. (2015) Семейството и неговите функции от гледна точка на психоанализата. –В: Визия за семейна политика. Мненията на родителите, опитът на Европа и гледната точка на психоанализата. Национална мрежа за децата, София.

Богданова, М. (2015) Кариерното развитие на педагогическите кадри през психоаналитичната перспектива. – В: Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука. Сборник с доклади от Конференция с международно участие, 6–8 юни 2014. УИ „Св. Климент Охридски“, София, 317−326.

Богданова, М. Тодорова, К. (2014) Професионалното ориентиране и консултиране през симптома като стратегия. Помагало. Авангард Прима, София.

Богданова, М. Тодорова, К. (2015) Психоаналитичният подход в процеса на професионално ориентиране и консултиране в училище. – В: Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука. Сборник с доклади от Конференция с международно участие, 6–8 юни 2014. УИ „Св. Климент Охридски“, София, 474−484.

Господинов, В. (2010) Юноши – Девиации – Емоционална интелигентност. Изток-Запад, София.

Господинов, Д. (1995) Някои етиологични аспекти на асоциалното поведение при средношколците. – Образование и квалификация, 1 (1), 83–89.

Гърбачева, А. (1994) Психология на девиантното поведение. Абагар, Велико Търново.

Деларош, П. (2011) Проблемите на юношеството. Център за психосоциална подкрепа, София.

Димитров, Л. (1994) Научен статут на теорията на възпитанието. – В: Теория на възпитанието. София.

Закон за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. – Държавен вестник, 74, С., 2009.

Кръстева, Ю. (2014) Нови форми на бунта. – Култура, 29/23, 24–30.09.2014

Манасиева, Т. (2003) От семейството до възпитателното училище интернат. София.

Манчева, Р. Психология на девиантното поведение. Благоевград, 2012.

Петров, Г. Детската престъпност. Велико Търново, 1998.

Пушкарова и кол. Рискови криминогенни и виктимогенни фактори при децата. С., 2010.

Рангелова, Е. Девиациите в поведението на децата и превантивната дейност. – В: Превенция на девиантното поведение на децата. Комливес-ЛМ-Любомир Минковски, С., 2003.

Строс, Кл. Л. (1997) Тъжни тропици. София.

Тодорова, К. Идеята за „юношеството в конфликт със Закона“ и несъзнаваните механизми за избор на професия. – ГСУ, ФП, Кн. Социални дейности, том 108, 2015.

Тодорова, К. Поведение срещу себе си, Другия и обществото. – Списание на Софийския университет за образователни изследвания, 41–55, 3/2014. http://journal.e-center.uni-sofia.bg/site/wp-content/uploads/downloads/2014/09/4

Тодорова, К. Професионализъм за професионално ориентиране и консултиране на юноши в конфликт със Закона. – Социална работа, 2 (3), 2016.

Уиникът, Д. У. (1995) Антисоциалната тенденция. – В: Антисоциалното поведение – теория и практика. С., 2008.

Централна комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. Методическо ръководство за дейността на обществения възпитател. София: ЦКБППМН.

Шишков, Ат. (1983) Относно понятията престъпност, противообществено, девиантно, асоциално и антисоциално поведение. – В: Медицина, педагогика, поведение. Отечествен фронт, София.

Arnet, J. J. (2013) Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach. Pearson, New Jersey.

Arnet, J. J. (1999) Adolescent Storm and Stress, Reconsidered. – American Psychologist, 54(5), pp. 317–326.

Catipovic, M. P., Ladame, F. (1998) Adolescence and psychoanalysis: the story of the history. Karnac Books, London.

Chartrand, J. M., Rose, M. L. (1996) Career Interventions for At-Risk Populations: Incorporating Social Cognitive Influences. – Career Development Quarterly Journal, 44(4), 341–353.

Coleman, J. C. (ed.) (2014) Working with Troubled Adolescents. A Handbook, International Psychotherapy Institute E-Books, pp. 17–19.

Erler, W. et al. (2000) Child and Juvenile Delinquency. Strategies of Prevention and Intervention in Germany and the Netherlands. – http://www.verwey-jonker.nl/doc/jeugd/Child%20and%20Juvenile%20Delinquency.pdf

France, A. (2007). Understanding Youth in Late Modernity. Open University Press, London.

Glaser, B. A. et al. (2003) Self-Reported Career Interests Among Adjudicated Male Adolescents: A Pilot Study. – Journal of Addictions & Offender Counseling, 23(2), 73–82.

Görgen, T. et al. (2013) Youth Deviance and Youth Violence. Findings from a European study on Juvenile Delinquency and Its Prevention. First Edition. − Youth deviance and youth violence: A European multi-agency perspective on best practices in prevention on and control (YouPrev), 2013. − http://www.youprev.eu/pdf/YouPrev_InternationalReport.pdf

Hanawalt, B. A. (1993) Growing Up in Medieval London. Oxford.

Legume, H., Hoare, C. (2004) A Research Study on Impact of Career Intervention on Middle School Students career maturity levels, academic achievements and self-esteem. – Psychological School Counselling, 8(2), 148–155.

Markstrom, C. et al. (1998) The Ego Virtue of Fidelity as a Psychosocial Rite of Passage in the Transition from Adolescence to Adulthood. – Child&Youth Care Forum, 27(5).

Nedelcu et al. (2014) Prevention of Juvenile Delinquency and Providing Specific Services to Minor Offenders Who Are Not Criminally Responsible. Ministry of Internal Affairs Publishing, Romania. − http://eucpn.org/prevention_of_juvenile_delinquency.pdf

Niles, S. G., & Harris-Bowlsbey, J. (2013) Career Development Interventions in the 21st century. Pearson Education Inc, New Jersey.

O‘Brien, K. M. et al. (1999) Broadening career horizons for students in at-risk environments. – Career Development Quarterly Journal, 47(3), 215–229.

Oomen, А., P. Plant. (2014) Early School Leaving and Lifelong Guidance. – ELGPN Concept Note No. 6. − http://www.elgpn.eu/publications/early-school-leaving-and-lifelong-guidance/

Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W. (2013) Identity Development and Careers in Adolescents and Emerging Adults: Content, Process, and Structure. – Handbook of Vocational Psychology: Theory, Research, and Practice. Routledge, UK.

Tarolla et al. (2002) Understanding and Treating Juvenile Offenders: A Review of Current Knowledge and Future Decisions. – Aggression and Deviant Behavior, 7(2), 125–143.

Thornberry, T. (2004) Developmental Theories of Crime and Delinquency. Transactions Publishers, New Jersey.

Wallace, C., Kovatcheva, S. (1998) Youth in Society: The Construction and Deconstruction of Youth in East and West Europe. Palgrave Macmillan.

Wiener, F. (1965) Vocational Guidance for Delinquent Boys. – Crime & Delinquency, 11:366.

Wyn, J., White, R. (1997) Rethinking Youth. SAGE Publications, London.

Zabel, R., Nigor, F. (2007) Occupational Interests and Aptitudes of Juvenile Offenders: Influence of Special Education Experience and Gender. – Journal of Correctional Education, 38(4), 337–355.

 

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-21

Брой

Раздел (Секция)

Articles