Идеята за „юношеството в конфликт със закона“ и несъзнаваните механизми за избор на професия

Автори

  • Кръстина Георгиева Тодорова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

юношество, отклоняващо се поведение, конфликт със Закона, несъзнаван избор на професия, психоанализа, професионално ориентиране и консултиране

Абстракт

Настоящата студия разглежда юношеството в контекста на неговото историческо развитие като понятие и идея и се фокусира върху професионалното самоопределение като същностен момент на прехода от детство към зрялост. Проследяват се обществените механизми, чрез които юношество се мисли като опасно, и се извеждат основни концепции за отклоняващото се поведение в юношеството. Предложено е алтернативно понятие и концепция за обяснение на отклоняващото се поведение. Направен е опит за систематизиране на значими психоаналитични интерпретации и теории за професионалния избор и кариерното развитие, които предлагат нов прочит на процеса на професионалното ориентиране и консултиране и в частност на професионалния избор на „юноши в конфликт със Закона“.

 

Библиография:

Атанасов, Н. Предговор. Лекции за въведение в психоанализата. С., 2013.

Богданова, М. Да разберем детето със специфични потребности. Помагало. Разград, 2013.

Богданова, М. Изоставянето на деца - превенция и алтернативи. С., 2009.

Богданова, М. Професионално ориентиране и консултиране на деца със специфични потребности или Приказката за грозното пате и черния лебед. С., 2012.

Богданова, М. Психодинамичният подход в консултантската практика. (под печат).

Богданова, М., Тодорова, К. Професионалното ориентиране и консултиране през симптома като стратегия. Помагало при труд-но-сти(гане). С., 2014.

Вътов, В. Който обича добре, наказва добре. - Сега, 15.08.2005. - http://www.segabg.com/article.php?id=162380

Господинов, В. Юноши - Девиации - Емоционална интелигентност. С., 2010.

Деларош, П. Проблеми на юношеството. С., 2005.

Деларош, П. Юношеството. Я., 2004.

Долто, Ф. Тийнейджърите. С., 1995.

Закон за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. - Държавен вестник, 74, С., 2009.

Йерохам, Д. Не/нормалността, която ни свързва. - Критика и хуманизъм, 17/2004, 11-26.

Клайн, М. За престъпността. - В: Антисоциалното поведение - теория и практика. Център за психосоциална подкрепа. С., 2008, 28-32.

Клайн, М. Криминални тенденции в нормалното развитие на децата. - В: Антисоциалното поведение - теория и практика. Център за психосоциална подкрепа. С., 2008, 7-27.

Кръстева, Ю. Нови форми на бунта. - Култура, 29/23, 24-30.09.2014.

Лакан, Ж. За Имената-на-Бащата. С., 2011.

Лапланш, Ж., Ж. Б. Понталис. Речник на психоанализата. С., 2014.

Мерджанова, Я., М. Богданова. Европейско кариерно образование и националната перспектива. С., 2012.

Мерджанова, Я., М. Богданова. Пътеводител за професионално ориентиране. Помагало за учители и ученици, за треньори и партньори. С., 2013.

Петров, Г. Детската престъпност. Велико Търново, 1998.

Рашева-Мерджанова, Я. Интелигентност, творчество или нещо друго. - Педагогика, 2005/12.

Уиникът, Д. У. Антисоциалната тенденция. - В: Антисоциалното поведение - теория и практика. С., 2008, 42-56.

Уиникът, Д. У. Игра и реалност. С., 1999.

Уиникът, Д. У. Някои психологически аспекти на детската престъпност. - В: Антисоциалното поведение - теория и практика. С., 2008, 33-41.

Фотев, Г. Социология на отклоняващото се поведение. С., 2005.

Abram, J. The Language of Winnicott: A Dictionary of Winnicott’s Use of Words, London, 2007.

Brill, A. (1921). Selection of Vocations. In: Fundamental Conceptions of Psychoanalysis. New York, p. 313.

Brockman, D. (2011). From late adolescence to young adulthood. London.

Capuzzi, D., Stauffer, M. (2011). Career Counseling: Foundations, Perspectives, and Applications. Boston, pp. 171-172.

Coetzee, M. Jacob, R. H. (2007). Career Counselling and Guidance in the Workplace. Cape Town.

Constantino, M. J., Ladany, N., & Borkovec, T. D. (2010). Edward S. Bordin: Innovative thinker, influential investigator, and inspiring teacher. In: L. G. Castonguay, et al. (Eds.). Bringing psychotherapy research to life: Understanding change through the work of leading clinical researchers (pp. 21-57).

Hanawalt, B. (2013). Historical Descriptions and Prescriptions for Adolescence. In: Browning, D. L. (ed.). Adolescent Identities: A Collection of Readings, Routledge.

Osipow, S. (1973). Psychoanalytic Conceptions of Career Choice. In: Theories of Career Development. Second Edition. New Jersy, pp. 110-113.

Patton, W., McMaho, M. (2014). Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam.

Pines, M. A., Yanai, Y. (2001). Unconscious determinants of career choice and burnout: theoretical model and counseling strategy. - Journal of Employment Counseling, 170(15).

Pines. A. M., Yanai, O. Y. (1999). Unconscious influences on a choice of a career: implications for organizational consultation. - Journal of Health cmd Human Services Administration, 21(4), pp. 502-511. Retrieved from: http://www.jstor.org/stable/25780927

Rafael, M. (2007). Career Development and Management in 21st Century Adults: Readings towards Harmonization of Global and Individual Levels. - Electronic Journal of Research in Educational Psychology, N.11, Vol. (5)1, pp. 75-102.

Roe, A. (1956). The psychology of occupations. New York.

Silver, C., Spilerman, S. (1990). Psychoanalytic Perspectives on Occupational Choice and Attainment. - Research in Social Stratification and Mobility, 9, pp: 181-214.

Vacc, N. A., Loesch, C. L. (2000). Professional Orientation to Counseling. Third Edition. UK, pp. 139-140.

Vanier, A. Some Remarks on Adolescence with Particular Reference to Winnicott and Lacan. Psychoanalytic Quarterly, 70:579-597, 2001.

White, W. A. (1923). Psychoanalysis and Vocational Guidance: A Lecture. - Archives of Occupational Therapy, 2(4), pp. 253-276.

Zunker, V. G. (1998). Career Counseling. Applied Concepts of Life Planning. (Fifth Edition). USA.

Файлове за сваляне

Публикуван

2025-07-21

Брой

Раздел (Секция)

Articles