Формиране на емоционална интелигентност при хора с психични разстройства чрез работа в група
Ключови думи :
емоционална интелигентност, групова работа, лица с психични разстройства, лица с интелектуална недостатъчност, социални услуги в общността, групова динамикаАбстракт
Тази студия подчертава и обръща внимание на въпроса, свързан с разглеж дане на потенциалните възможности за приложение на груповата работа с хора с психични разстройства и лица с лека и/или умерена степен на интелектуална недостатъчност. Груповата работа е насочена към предоставяне на социални услуги за оказване на подкрепа и помощ относно преодоляване на физически, емоционални и психосоциални проблеми, породени от появата на психични заболявания, изграждане на доверие и близост чрез пълноценни социални контакти и взаимоотношения, създаване на благоприятна социална среда, в която да бъдат задоволени потребностите на лицата и на междуличностното им взаимодействие. Така че груповата динамика и взаимоотношенията снижават тревожността, стимулират интелектуалната интелигентност и по този начин се развиват когнитивните компоненти на емоционалната интелигентност.
Библиография:
Андреева, Л. Христоматия по психология на познанието. С., 1999.
Витанова, Н. Диагностика и формиране на поведенческия потенциал в детско-юношеска възраст. С., 2006.
Гарднър, Х. Нова теория за интелигентността. С., 2004
Гитуни, М. Емоционална интелигентност. С., 2003.
Голман, Д. Емоционална интелигентост. С., 2000.
Господинов, Вл. Юноши – Девиации – Емоционална интелигентност. С., 2010.
Джонев, С. Социална психология. Т. 1, 2, 3. С., 1996.
Карастоянов, Г. Изследване и развитие на концепта за емоционалната интелигентност. – В: Иновации в подготовката на икономически кадри. С., 2001.
Кори, Дж. Теория и практика группового консультирования. М., 2003.
Мерлеведе, П., Д. Бриду и Р. Вандам. 7 (Седем) стъпки към емоционалната интелигентност. С., 2005.
Механджийска, Г. Психосоциална подкрепа в група от възрастни и стари хора. – ГСУ,
Факултет по педагогика, Книга социални дейности, том 104, 2012.
Морено, Дж. Основи на психодрамата. С., 1994.
Оливър, М. Социална работа с хора с увреждания. С., 1983.
Татьозов, Т., Н. Витанова. Психодиагностика на детското развитие. С., 2004.
Фройд, З. Въведение в психоанализата. С., 1990.
Gardner, H. Multiple intelligence: the theory in practice. New York, 1990.
Gardner and Hatsh. Multiple intelligence go to school. Educational Researcher. 1989.
Salovey and Mayer. Emotional intelligence. New York, 1985.