Формиране на емоционална интелигентност при хора с психични разстройства чрез работа в група

Автори

  • Гергана Деянова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

емоционална интелигентност, групова работа, лица с психични разстройства, лица с интелектуална недостатъчност, социални услуги в общността, групова динамика

Абстракт

Тази студия подчертава и обръща внимание на въпроса, свързан с разглеж дане на потенциалните възможности за приложение на груповата работа с хора с психични разстройства и лица с лека и/или умерена степен на интелектуална недостатъчност. Груповата работа е насочена към предоставяне на социални услуги за оказване на подкрепа и помощ относно преодоляване на физически, емоционални и психосоциални проблеми, породени от появата на психични заболявания, изграждане на доверие и близост чрез пълноценни социални контакти и взаимоотношения, създаване на благоприятна социална среда, в която да бъдат задоволени потребностите на лицата и на междуличностното им взаимодействие. Така че груповата динамика и взаимоотношенията снижават тревожността, стимулират интелектуалната интелигентност и по този начин се развиват когнитивните компоненти на емоционалната интелигентност.

 

Библиография:

Андреева, Л. Христоматия по психология на познанието. С., 1999.

Витанова, Н. Диагностика и формиране на поведенческия потенциал в детско-юношеска възраст. С., 2006.

Гарднър, Х. Нова теория за интелигентността. С., 2004

Гитуни, М. Емоционална интелигентност. С., 2003.

Голман, Д. Емоционална интелигентост. С., 2000.

Господинов, Вл. Юноши – Девиации – Емоционална интелигентност. С., 2010.

Джонев, С. Социална психология. Т. 1, 2, 3. С., 1996.

Карастоянов, Г. Изследване и развитие на концепта за емоционалната интелигентност. – В: Иновации в подготовката на икономически кадри. С., 2001.

Кори, Дж. Теория и практика группового консультирования. М., 2003.

Мерлеведе, П., Д. Бриду и Р. Вандам. 7 (Седем) стъпки към емоционалната интелигентност. С., 2005.

Механджийска, Г. Психосоциална подкрепа в група от възрастни и стари хора. – ГСУ,

Факултет по педагогика, Книга социални дейности, том 104, 2012.

Морено, Дж. Основи на психодрамата. С., 1994.

Оливър, М. Социална работа с хора с увреждания. С., 1983.

Татьозов, Т., Н. Витанова. Психодиагностика на детското развитие. С., 2004.

Фройд, З. Въведение в психоанализата. С., 1990.

Gardner, H. Multiple intelligence: the theory in practice. New York, 1990.

Gardner and Hatsh. Multiple intelligence go to school. Educational Researcher. 1989.

Salovey and Mayer. Emotional intelligence. New York, 1985.

Файлове за сваляне

Публикуван

2014-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles