Повишаване нивото на социална адаптивност на младежи, настанени в социален учебен професионален център

Автори

  • Зоя Абаджиева-Чалъкова Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

социална адаптация, локализация на субективния контрол, групова динамика, личностна тревожност

Абстракт

В студийната разработка е представено експериментално изследване с младежи, които в детството си са били лишени от родителски грижи. Липсата на подкрепа и доверителни взаимоотношения в специализираните институции води до деформации на личностната социална адаптивност. Субективната предпоставка е тревожността, причинена от синдрома „изоставен“, която затруднява усвояването на социално приети поведенчески норми и интернализирани ценности. В хода на експеримента се изследва динамиката на „локализацията на субективния контрол“ – от екстернален към интернален. Установява се, че целенасочената работа в група, чрез управляване на груповата динамика, постепенно измества екстерналния самоконтрол на младежите и води до проява на интерналност в ситуации, които са особено значими за постигане на социална адаптивност.

 

Библиография:

Витанова, Н. Обучение на студентите в група за собствен опит и формиране на личностната им готовност за социална работа. – ГСУ, Факултет по педагогика, Книга Социални дейности, том 96, С., 2003.

Десев, Л. Педагогическа психология. 2000.

Джонев, С. Социална психология. Том 2. Общуване. Личност. С., 1996.

Парсънс, Т. Социалните системи и еволюцията на теорията за дейността. 1977.

Фотев, Г. История на социологията. С., 1993.

Фотев, Г. Социологическите теории на Е. Дюркем, В. Парето, М. Вебер. С., 1979.

Ялом, Ъ. Групова психотерапия. С., 2000.

Allport, G. W. Attitudes. − In: The handbook of social psychology. N.Y., 1985.

Amado, G. Dinamique des cominication ans les groups. Paris, 1990.

Aronson, E. (ed) Theories of cognitive consistency. N.Y., 1986.

Aronson, E. Handbook of social psycology. N.Y., 1984.

Asch, S. A. Social psychology. N.Y., 1992.

Beebe, Steven A., John T. Masterson. Communicating in Small Groups Principles and Practices. 2006.

Dion, K. L. Group cohesion: From „fi eld of forces“ to multidimensional construct. 2000.

Festinger, L. A theory of cognitive dissonance. N.Y., 1984.

Harre, R. Social being. Oxford, 1989.

Levine. The Handbook of Social Psychology. 1998.

McDavid, J. Psycology of social behaviour. N.Y., 1994.

Moffi tt, T. E. Adoloscence-limited and life-course-persistent antisocial behaviour: a developmental taxonomy. 1993.

Pinto, I. R., Marques, J. M. & Abrams, D. Membership status and subjective group dynamics: Who triggers the black sheep effect? Journal of Personality and Social Psychology. 2010.

Robins, J. P., Shaver, P. R., Wrightsman, L. S. Measures of Personality and Social Psycological Attitudes. 1991.

Rotter, J. The development end application of social learning theory. N.Y., 1982

Schroeder, S. (ed) Ecobehevioral analises and development disabilities. N. Y., 1990.

Spritzberg, B. Handbook of interpersonal competence research. N.Y., 1989.

Wageman, R. Interdependence and Group Effectiveness. 1995.

Wittenbaum and Moreland. Small-Group Research in Social Psychology: Topics and Trends over Time. 2008.

Yalom and Leszcz. The Theory and Practice of Group Psychotherapy. 2005.

Файлове за сваляне

Публикуван

2014-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles