От образование и обучение на възрастни към андрагогия
Ключови думи :
андрагогия, образование на възрастни, възрастни учащи се, андрагогическа подготовка на обучаващи възрастниАбстракт
Студията насочва вниманието към основните моменти в развитието на андрагогията в България. Невъзможно е в една студия да се представи цялостна картина на утвърждаването на една научна област като теория и ролята и за обясняване и подпомагане на практиката. Затова целта на авторите е да представят основни моменти от историята на андрагогията у нас, свързани с изучаването и като университетска дисциплина и налагането на андрагогическата подготовка като важна част от образованието и обучението на специалистите, работещи в сферата на образованието на възрастните. В отделните части на студията, чрез анализ на научни публикации, учебни планове и програми, се търси отговор на следните изследователски въпроси: Какви са параметрите на образованието на възрастните в България в контекста на възможностите на формалното и неформалното образование? Кои са някои от най-важните моменти в развитието на андрагогията като наука и университетска дисциплина в България? Доколко изследователският интерес и учебното съдържание следват потребностите на практиката? Каква андрагогическа подготовка е необходима на специалистите, организиращи образователни дейности или обучаващи възрастни учащи се? Въз основата на анализа авторите достигат до конкретни изводи и обобщения.
Библиография:
Адаптирани учебни програми за обучение на възрастни в курсове за придобиване на компетентности (2017) - https://web.mon.bg/bg/101004
Божилова, В. (2008) Образованието на възрастни в България - съвременни европейски измерения. - В: 120 години специалност Педагогика - традиции и нови реалности. С., Университетско издателство СУ „Св. Климент Охридски“.
Божилова, В. (2009) Европейски инициативи в образованието на възрастни и българският опит. - Годишник на СУ, Факултет по педагогика, Книга Педагогика, т. 102.
Божилова, В. (2011) Придобиване и валидиране на компетентности при възрастните, Габрово, Екс-прес.
Божилова, В. (2011a) За ролята и значението на образованието на възрастни - Педагогика, 3.
Божилова, В. (2011б) Базисни условия за развитие на система за валидиране на компетентности при възрастните, придобити чрез неформално и информално учене - Образование, 6.
Божилова, В. (2017) Обучение на възрастни (концепции, методически насоки, прак тически решения). С., Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Божилова, В. (2018) Образование и обучение на възрастни - поглед към образователните модели и практически полета от началото на ХХ век и до днес - Педагогика, 90, 3.
Божилова, В., С. Янакиева, Цв. Раденкова, М. Маринова (2016) Умения за самостоятелно учене у студентите. Емпирично изследване. С., Авангард Прима.
Гибс, Г., С. Хейбшоу, Т. Хейбшоу (1997) 53 интересни неща, които можете да правите по време на лекциите си. 53 интересни неща, които можете да правите по време на семинарите и упражненията. С., ТЕМПУС – Междууниверситетски център за съвременни образователни технологии във висшето образование,. СУ „Св. Климент Охридски“.
Грудева, М. (2019) Концептуален модел за педагогическа и андрагогическа подготовка във висшето медицинско училище. Варна, Изд. на МУ - Варна.
Грудева, М., В. Гюрова, Т Костадинова (2016) Методика на академичното преподаване във висшето медицинско училище. Варна, издателство на Медицински университет - Варна.
Гюрова, В. (1998). Андрагогията - изкуството да обучаваме възрастните. С., Универсал-Друмев.
Гюрова, В. (2009) Социален контекст на образованието на възрастните – Годишник на СУ, Факултет по педагогика, книга Социални дейности, том 102.
Гюрова, В. (2011) Андрагогията в 6 въпроси. Габрово, Екс-прес.
Гюрова, В. (2011а) Има ли нужда от специфичен мениджмънт на образованието на възрастните? - Педагогика, 1.
Гюрова, В. (2013) Измерения на мениджмънта на образованието на възрастните. Габрово, Екс-прес.
Гюрова В. (2018a) Защо само педагогическа компетентност не е достатъчна за учителя на 21 век? - Педагогически форум, 3 - https://www.dipkusz-forum.net/chapter/33/chapter-third
Гюрова В. (2018б) Какво трябва да знаят учителите, за да обучават успешно възрастни учащи? - В: Антология Неформално образование (състав. С. Николаева), С., Университетско издателство „Св. Климент Охридски).
Гюрова В. (2018в). За капаните за учителя в курсовете за неформално образование В: Антология по неформално образование (състав. С. Николаева) С., Унивeрситетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Гюрова, В. (2018г) Модели на образованието през 21 век и компетентностите на учителите. - В: Съвременното образование - условия, предизвикателства и перспективи, Седма международна конференция, Благоевград, ЮЗУ „Неофит Рилски“.
Гюрова В. (2018д) Неформалното образование на възрастни в България В: Антология по неформално образование (състав. С. Николаева), С., УИ „Св. Климент Охридски“.
Гюрова В. (2018е) Педагогика, андрагогия, хьотагогия, пиъргогия (парагогия) - какво ги свързва и разграничава? - В: 130 години университетска педагогика. С., УИ „Св. Климент Охридски“.
Гюрова В. (2019) Компетентностно-базиран профил на учителя на 21 век. - Управление и образование, 3.
Гюрова, В. (2022) Възрастните учащи в университета (студенти, докторанти, специализанти) и техните образователни потребности. - В: Кризисни предизвикателства и посткризисни перспективи пред неформалното образование в България (състав. С. Николаева и др.) С., Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Гюрова, В. (2022а) Изкуството да се обучават студенти - капани за университетски преподаватели. - В: 35 години Факултет по педагогика. Приемственост и бъдеще, С., Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Гюрова, В., В. Божилова (2010) Как да обучаваме ефективно? (ръководство за обuчители). С., Консорциум УИГ и партньори - по проект „Специализирано обучение по Шенген acquis“.
Гюрова, В., В. Божилова, Г. Дерменджиева, В. Вълканова (2006) Интерактивността в учебния процес или за рибаря рибките и риболова. С., Европрес.
Гюрова, В., В. Делибалтова. (2013) Мениджмънт на процеса на обучение Габрово, Експрес.
Гюрова, В., Г. Дерменджиева, В. Божилова, С. Върбанова. (2006а) Приключението учебен процес. Ръководство за университетски преподаватели. С., Европрес.
Гюрова, В., Г. Дерменджиева, Е. Георгиев, С. Върбанова (1997) Провокацията учебен процес. С., Аскони-издат.
Гюрова, В., Е. Пенчева, М. Петри (2GG3) Пакет за обучение на директори - по проект “Модернизация на образованието“, С., МОН, GOPA.
Закон за предучилищното и училищно образование, 2G16 - https:IIweb.mon.bgIbgI57
Закон за насърчаване на заетостта, 2GG2 - https:IIwww.az.government.bgIpagesIzakoniI
Кейл, А. (198G) Увод в андрагогията. Част първа. С., УИ „Климент Охридски“ - Философски факултет.
Методическо ръководство за обучение на възрастни (2GG6) (авторски екип: Л. Попова и др.). С., МТСП.
Педагогика. Втора част. Теория на обучението. Дидактика. (2GG9; 2G15) (под ред. На Т. Попов). Габрово, Екс-прес.
Петров, П., М. Атанасова (1999) Образованието и обучението на възрастните. Актуални проблеми. С., Веда Словена.
Петров, П., М. Атанасова (2GG3) Образованието и обучението на възрастните. Актуални проблеми, 2 прераб. изд. София, Веда Словена.
Рейс, Ф., С. Браун (1995) 5GG съвета към преподавателя (превод от англ.) С., СУ „Св. Климент Охридски“, ТЕМПУС - Междууниверситетски център за съвременни образователни технологии във висшето образование.
Российская педагогическая Енциклопедия (1993), т. 1 (А-М), Москва.
Сборникъ на действуващите закони, наредби и правилници по Министерството на народното просвещение (1936), (състав. Н. Тодоровъ и Л. Димитровъ), С., МНП.
Торньова, Б., П. Каснакова, (2015) Компетентностите на преподавателя във висшето медицинско училище, Ст. Загора.
Учебен план за провеждане на курсове за придобиване на компетентности от класове от прогимназиалния етап на основното образование - https://web.mon.bg/bg/101004
Учебни програми в курсове за ограмотяване на възрастни (2008) - https://web.mon.bg/bg/101003.
Чакъров, Н. (1948) История на българското образование до Възраждането (лекции). С., СУ „Климент Охридски“.
Чакъров, Н. (1971) Педагогиката като наука. С., Народна просвета.
Шарланова, В. (2021) Кариерно развитие на педагогическите специалисти, Ст. Загора, Академично издателство „Тракийски университет“.
Boyadjieva, P. & P.Ilieva-Trichkova (2021) Adult education as Empowerment. New York, Palgrave Macmilian
Brookfield, S. (1986). Understanding and facilitating adult lesrning..., New York, Open University Press, Milton Keynes.
Hase, S., C. Kenyon (2001) Moving from andragogy to heutagogy: implication for VET - Australian Vocational Education and Training Research Association http://www.avetra.org.au/Conference_ Archives/2001/proceedings.shtml - 10.02.2018.
The International Encyclopedia of Education (1985), Vol. A, New York and al, Pergamon Press.
Knowles, M. (1984). Andragogy in action.San Francisco:Jossey-Bass.
Knowles, M:S. (1970).The modern practice of adult education. From pedagogy to andragogy. Cambridge Adult Education. Prentice Hall Regents, Englewood Ciffs.
Knowles, M. S., E.F. Holton III, P.A. Swanson, 2005. The adult learner . The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development - http://www.google.com/books?hl=bg&lr=&id=J6qGsHBj7nQC&oi=fnd&pg=PR11&dq=Adult+learner+-+book&ots=maQ24jda-w&sin=ha6kstQiz-nJt6QKIE - 23.11.2007.
Krajinch, A. (1985) Andragogy - The International Encyclopedia of Education, vol. A.
Kulic, R., M., Despotovoc (2004) Uvod u andragogiju. Beograd, Nauka. 7 things to Know about Heutagogy and Paragogy (2018) - https://ram7 things to Know pages.us/pmcfarline/2015/06/30/7-things-to-know-about-heutagogy-and-paragogy/... - 4.03.2018.
Tekdal, M., §. Sayginer, F.Q. Baz (2018) Development of Web technologies and their reflections to education: a comparative study. - Journal of educational and instructional studies in the world. February 2018, Vol. 8, Issue: 1, ISSN: 2146-7463.
Terminology of European education and Training Policy. Glossary. CEDEFOP - https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-glossary/glossary
Tipology of adult education (1979) Paris, UNESCO.
Towards a developmental theory of andragogy (by the Nothingham Andragogy Group), (1981), Nothingham, University of Nothingham.
What is Peeragogy? (2012) - http:// arenastudies.wordpress.com/2012/01/28/what-is-peeragogy - 4.03.2018.