Образователни политики на държавите членки в Европейския съюз и отражението им върху професионално-педагогическата подготовка на учителите

Автори

Ключови думи :

образователни политики, професионално-педагогическа подготовка, тенденции в сферата на образованието, Европейски съюз, нормотворчество в сферата на образованието

Абстракт

Студията представя резултати от проведено изследване, чиято цел е установяване тенденциите в актуалните образователни политики на държавите членки на Европейския съюз и анализиране отраженията им върху професионално-педагогическата подготовка на бъдещите учители. Три са главните направления в рамките на проучването, същевременно явяващи се показатели за извършване на анализа: актуални политики и нормотворчество в професионално-педагогическата подготовка; актуални политики и нормотворчество в областта на висшето образование; актуални политики и нормотворчество в областта на задължителното образование. Изследването е базирано върху анализ на национални нормативни документи (общо 156) и информация, представена на сайта на европейската комисия в сферата на образованието за всяка страна членка на Европейския съюз.

 

Библиография:

Европейска комисия (2017) Съобщение относно нов тласък за висшето образование в ЕС. Достъпно на: https:IIeur-lex.europa.euIlegal-content/BGITXTIHTMLI?uri=CELEX:52017DC0247&from=EN. Последен достъп на: 05.08.2023 г.

Европейска Комисия (2020) Постигане на Европейско образователно пространство до 2025 г. Достъпно на: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/eea-factsheet-sept2G2G_en.pdf. Последен достъп на: 08.08.2023 г.

Европейска Комисия (2020) Съобщение относно изграждането на Европейско образователно пространство до 2025 г. Достъпно на: https:lleducation.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/eea-communication-sept2G2G_en.pdf. Последен достъп на: 10.08.2023 г.

Европейска Комисия (2021) За политиката за училищно образование. Достъпно на: https://education.ec.europa.eu/bg/education-levels/school-education/about-school-education. Последен достъп на: 09.08.2023 г.

Европейска Комисия (2021) Инициативи в областта на висшето образование. Достъпно на: https:lleducation.ec.europa.eu/bg/education-levelslhigher-education/about-higher-education. Последен достъп на: 09.08.2023 г.

Европейска Комисия (2022) Съобщение относно Европейска Стратегия за университетите. Достъпно на: https://education.ec.europa.eu/bg/document/commission-communication-on-a-european-strategy-for-universities. Последен достъп на:10.08.2023 г.

Европейски съюз (2020) План за действие в областта на дигиталното образование. Достъпен на: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/deap-communication-sept2020_en.pdf. Последен достъп на: 08.08.2023 г.

ЕВРОСТАТ (2020) Данни за преждевременно напусналите училище в ЕС. Достъпни на: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TPS00186/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=5e13f538-6a66-4ac0-99a5-b2b10b8cdef1. Последен достъп на: 10.08.2023 г.

Официален вестник на Европейския съюз (2018) Препоръка относно ключовите компетентности за учене през целия живот. България, С 189/1.

Официален вестник на европейския съюз (2019). Препоръка на Съвета на Европа относно високото качество на системите за образование и грижи в ранна детска възраст. С 189/4.

Официален вестник на Европейския съюз (2021) Препоръка на Съвета на Европа относно установяване на европейска Гаранция за детето. L 233/14.

Официален вестник на Европейския съюз (2021) Резолюция на Съвета относно стратегическа рамка за европейско сътрудничество в областта на образованието и обучението с оглед на европейското пространство за образование и отвъд него (2021-2030 г.). България, С 66/1.

Съвет на Европейския съюз (2022) Предложение за препоръка на Съвета относно европейски подход към микрокредитите с цел стимулиране на ученето през целия живот и пригодността за заетост. Достъпно на: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9237-2022-INIT/bg/pdf. Последен достъп на: 06.08.2023 г.

Съвет на Европейския съюз (2022) Препоръка на Съвета на Европа относно ученето за екологична устойчивост. Достъпна на: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0011&qid=1647944342099. Последен достъп на: 10.08.2023 г.

Чавдарова-Костова, С. (2023) Педагогиката в началото на XXI век. Приоритети и тенденции за развитие . София: Университетско издателство ,,Св. Климент Охридски“.

Borgna, C., Solga, H., & Protsch, P. (2018, February) Overeducation, Labour Market Dynamics, and Economic Downturn in Europe. European Sociological Review, 35(1), 116-132.  doi:https://doi.org/10.1093/esr/jcy046

Brint, S. (2017). Schools and Societies (3rd ed.) Stanford: Stanford University Press . Retrieved 05 28, 2022, from https://www.perlego.com/book/744794/schools-and-societies-pdf (Original work published 4 January 2017)

Daly, A.J., Moolenaar, N. M., Bolivar, J.M. and Burke, P. (2010) “Relationships in reform: the role of teachers’ social networks”, Journal of Educational Administration, Vol. 48 No. 3, pp. 359-391. https://doi.org/10.1108/09578231011041062

Datnow, A. The role of teachers in educational reform: A 20-year perspective. J. Educ Change 21, 431-441 (2020). https://doi.org/10.1007/s10833-020-09372-5

https://education.ec.europa.eu/bg/education-levels/school-education/pathways-to-school-success - Европейска Комисия, Пътища към успеха в училище. Последен достъп на: 10.08.2023 г.

James P. Spillane (1999) External reform initiatives and teachers’ efforts to reconstruct their practice: The mediating role of teachers’ zones of enactment, Journal of Curriculum Studies, 31:2, 143-175, DOI: 10.1080/002202799183205

Nagy, M. (1998, December). Teacher Training in Central Europe: recent development. European Journal of Education, 33(4), 393-406. Retrieved 08 11, 2023, from https://www.jstor.org/stable/1503395

Reis, F., Cabrera, C. Y., & Carriedo, R. G. (2016) A study of teacher training in the United States and Europe. The European Journal of Social and Behavioral Sciences, XVII, 2029-2054.

X World Employment and Social Outlook Trends, www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/-inst/documents/publication/wcms_865332.pdf. Accessed 10 Aug. 2023.

Файлове за сваляне

Публикуван

2023-01-01

Брой

Раздел (Секция)

Articles