Процесът нa изграждане нa идентичността
Ключови думи :
стилове на идентичност, социален контекст, социален статус, социална несигурност, автономия, ангажираност, самоопределениеАбстракт
Студията обсъжда промени в социалния контекст, които повлияват про цеса на изграждане на идентичността. Проучени са основни особености на процесуалните стилове за конструиране, поддържане и реконструиране на идентичността. Представени са резултатите от проведено с Identity Style Inventory на М. Берзонски изследване, в което участват 155 студенти. Проучени са връзките на стиловете на идентичност с автономията и ангажираността в контекста на педагогическите условия за постигане на самоопределение и успешно социално функциониране.
Библиография:
Бакрачева, М. (2009) Идентичността в три стъпки. София: Парадигма.
Бъргър, П. (1999) Покана за социология. София: Лик.
Върбанова, С. (2008) Различни и (не)равни в образованието. София: Фараго.
Върбанова, С. (2014) Юношите и стратегиите за контрол от страна на родителите им. - ГСУ, книга Педагогика, том 107.
Гълъбов, А. (2006) Компрометираната социализация. - В: Светове в социологията. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Грановетер, М. (1999) Икономическо действие и социална структура: проблемът за вградеността. - В: Икономика и социология. София: Лик.
Дичев, И. (2009) Виртуални граждани? На купон с M3 плейър. -В: Дичев, И., Спасов. О. (съст). Новите млади и новите медии. София: Институт Отворено общество.
Ериксън, Е. (1993) Идентичността: младежта и кризата. -Педагогика, 7-8, 3-62.
Канеман, Д. (2012) Мисленето. София: Изток-Запад.
Латур, Б. (2007) Реасамблиране на социалното. Увод в социологията на дееца-мрежа. София: Изток-Запад.
Попова, М. (2005) Виртуалният човек. София: Изток-Запад.
Рашева-Мерджанова, Я. (2014) Спонтанните масови формирования като социокултурен механизъм на младежката интеграция. - ГСУ, Факултет по педагогика, книга Педагогика, том 107.
Рашева-Мерджанова, Я. (2014) Младите хора в търсене на психосоциална и емоционална идентичност в глобална среда - педагогически условия за подкрепа. - ГСУ, Факултет по педагогика, книга Педагогика, том 107.
Стефанов, И. (2006) Комуникационните мрежи и обективирането на културата. - В: Светове в социологията. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Уейгърт, А. (1990) Въвеждането на идентичността в социологическата психология. - В: Идеи в социалната психология. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Bersonsky, M. (2011a) Social-CognitivePerspectiveon Identity Construction. In: Handbook of Identity. Swartz, S., K. Luyckx, Vignoles, V. (Eds.) London: Springer Science + Business Media, LLC.
Berzonsky, M. et al. (201 lb) The how and what of Identity Formation: Associations between identity styles and value orientations - Personality and Individual Differences 50, 295-299.
Callero, P. (2003) The Sociology of the Self. -Annual Review of Sociology, 29,115-133.
Cebulla, A. & W. Tomaszewski (2013) The demise of certainty: shifts in aspirations and achievement at the turn of the century. -International Journal of Adolescence and Youth DOI:10.1080/02673843.2013.767743
De Mol, J. et al. (2013) Intergenerational Transmission in a Bidirectional Context - Psychologica Belgica, 53/3, 7-23.
Drori, G. (2014) Unpacking the Glocalization of Organization: From Term, to Theory, to Analysis. - European Journal of Cultural and Political Sociology, 1:1, 85-99. DOI: 10.1080/23254823.2014.904205
Erstad,O. (2012) The Learning Lives of Digital Youth - Beyond the Formal and Informal. – Oxford Review of Education, 38:1, 25-43.
Hurrelmann, K. & G. Quenzel (2015) Lost in transition: status insecurity and inconsistency as hallmarks of modern adolescence. - International Journal of Adolescence and Youth, 20:3, 261-270.
Hammack, Ph. (2014) Theoretical Foundation of Identity. In: The Oxford Handbook of Identity Development. McLean, K., M. Syed (Eds.) Oxford: Oxford University Press.
Krahn, J. & N. Galambos (2014) Work values and beliefs of ‘Generation X’ and ‘Generation Y’. - Journal of Youth Studies, 17:1, 92-112.
Kroger, J. & J. Marsia. (2011) The Identity Statuses: Origins, Meaning, and Interpretations. In: Handbook of Identity. Swartz, S., K. Luyckx, Vignoles, V. (Eds.) London: Springer Science + Business Media, LLC.
McFarland, D., H. Pals. (2005) Motives and Contexts of Identity Change: A Case for Network Effects. - Social Psychology Quarterly, Vol. 68, No. 4, 289-315.
McLean, K., M. Syed. (2015) The field of Identity Development. Needs and Identity: An Introduction. In: The Oxford Handbook of Identity Development McLean, K., M. Syed (Eds.) Oxford: Oxford University Press.
Selwyn, N. & K. Facer (2014) The sociology of education and digital technology: past, present and future. – Oxford Review of Education, 40:4, 482-496.
Soenens, B. et al. (2011) Are all Identity commitments created equally? The Importance of Motives for Commitment for Late Adolescents4 Personal Adjustment. -International Journal of Behavioural Development 35(4) 358-369.
Swartz, S., K. Luyckx, Vignoles, V. (Eds.) (2011) Introduction: Towards an Integrative View of Identity. - In: Handbook of Identity, London: Springer Science + Business Media, LLC.