Младите хора в търсене на психосоциална и емоционална идентичност в глобална среда – педагогически условия за подкрепа

Автори

Ключови думи :

психосоциална и емоционална идентичност, емоционални потребности, изграждане на идентичност, социо-културна интеграция, педагогически условия

Абстракт

Изследването се интересува от трансформациите на неформалните и масови движения (събития) като социално-психологически и социо-културен механизъм на изграждане на идентичност през ХХІ век. Дали спонтанните формирования са този търсен и ефективен механизъм от младите хора в най-сензитивните за емоционално и социално изграждане периоди – детско-юношеска и младежка възраст? Дали педагогическата и социалната среда, дали образователната среда си дава сметка за появата и утвърждаването на тези нови мощни феномени? Основните моменти в изследването – изграждане на психосоциална идентичност в младежка възраст – класически концепт добавена авторска хипотеза; младите хора в търсене на механизми в условията на глобализация; резултати.

 

Библиография:

Байчинска, К. Статуси на психосоциална и национална идентичност, ценности и психично благополучие в юношеска възраст. С., 2009.

Бакрачева, М. Идентичността в три стъпки. С., 2009.

Ганева, З. Социални идентичности и психично благополучие. С., 2010.

Голман, Д. Емоционалната интелигентност. С., 2011.

Голман, Д. Новата социална интелигентност. С., 2010.

Ериксън, Е. Идентичност: младост и криза. С., 1994.

Зиновиева, И. Личност и индивидуалност. С., 2011.

Зиновиева, И. Смисъл и смислова регулация а поведението. С., 2010.

Зиновиева, Индивидуалност и смисъл. – Годишник на СУ, Философия, Книга Психология, т. 103, 2010.

Крайг, Г., Д. Бокум. Психология развития. Санкт-Петербург, 2005.

Ларсен, Км., Кр. Крумов. Социална психология: нов поглед към личността и социалния свят. С., 2010.

Манан, П. Смисълът на нациите. С., 2011.

Минчев, Б. Психология на човешкото развитие. С., 2010.

Михова, Зл. Емоционални процеси в семейството и системна терапия. С., 2012.

Пенчева, С. Психологична типология и образователна практика. С., 2006.

Силгиджан, Х. Аз-концепция и психична идентичност. С., 1998.

Стоилова, М., В. Попова. Ценностната система на съвременния българин. С., 1994.

Adams, J. et al. Toward the development of an objective assessment of ego-identity status. – Journal of Youth and adolescence. 1979, 8, 223–237.

Griffiths, P. E. What emotions realy are: The problem of psychological categories. Chicago, 1997.

Higgins, E. T., J. Shah, R. Friedman. Emotional responses to goal attainment: Strength of regulatory focus as moderator. – Journal of Personality and Social Psychoilogy. 1997, 72, 515–525.

Kroger, J. Adolescent Identity Formation. – In: G.R.Adams and coll. Advances in Adolescent Development. Annual Book Series. Vol. 4: Sage, 119–144.

Kroger, J. Ego identity status research in the new millennium. – International Journal of Behavioral Development. 2000, 24, 145–148.

Mandler, G. A constructivist theory of emotion. In: Stein, N. S., Leventhalq B. L., Trabasso, T. (eds.) Psychological and biological approaches to emotion. Hillsdale, 1990, 21–44.

Marcia, J. E. Identity in adolescence. – In: J. Adelson (Ed.) Handbook of adolescent psychology. New York, 1980.

Marcia, J. Е, Common Processes Underiying Ego Identity. Cognitive Moral Development and Individuation. – In: D.K. Lapsey, F. C. Power (eds.) Self, Ego and Identity Integrative Approaches. New York, 1988, 211–225.

Mischel, W. and Y. Shoda. A cognitive-affective system theory of personality. – Psychological Review. 1995, 102, 246–268.

Schachter, S. The interaction of cognitive and physiological determinаnts of emotional state. In: Berkowitz, L. (eds.) Advances in experimental social psychology. New York, Vol. 1, 1964.

Schultheiss, O. C., Pang, J. S., Torges, C. M., Wirth, M. M., Treynor, W. Perceived facial expression of emotion as motivational incentives: Evidence frome a differential implicit learning paradigm. – Emotion, 5 (1), 41–54.

Файлове за сваляне

Публикуван

2014-12-31

Брой

Раздел (Секция)

Articles