Ранните комедии на Пиер Корней и техните оригинални приноси за развитието на комичния театър на класицизма във Франция

Автори

  • Весела Генова Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Ключови думи :

Пиер Корней, ранни комедии, Мелита, Вдовицата, Галерията на двореца, Компаньонката, Плас Роял, теоретическа рефлексия, новаторски персонажи, безхитростен стил, ефект на реалното, комично

Абстракт

Студията изследва корпуса от петте ранни комедии на Пиер Корней (Мелита, Вдовицата, Галерията на двореца, Компаньонката и Плас Роял), създадени между 1629 и1634 г., със задачата да открои и изтъкне оригиналните им приноси за развитието на комичния театър на класицизма през XVII век във Франция. След кратко въведение и контекстуално вписване в състоянието на комичния театър през първите 30 години на века и в предисторията на драматическия пасторал първо са изследвани паратекстовете към петте комедии с цел да се изведат от тях приносните аспекти в теоретическата рефлексия на Корней върху класицистичната комедия. Основната част от анализа е посветена на практическите новаторски аспекти в ранните пиеси на драматурга, проучени в основни параметри на драматичния текст като драматични структури, тематики, действие, персонажи, стил, комично и ефекти на реалното. Достига се до заключението, че ранните комедии на Пиер Корней имат безспорни приноси за плодотворното развитие на комичния театър в епохата на класицизма от XVII век във Франция. Новаторството в тях се открива във всички значими аспекти на драматичната творба, но е най-изявено в изричното вписване на тези комедии в класицистичната етика и естетика, съпроводено с оригинална авторска концепция за класицистичната комедия, в авторското развитие на някои тематики, оригиналните в редица отношения персонажи, „безхитростния“ стил на дискурса, както и в правдоподобното разполагане на комедиите в съвремието на драматурга, намерило израз в множество „ефекти на реалното“ в тях, и в особеното естество на комичното. Краткият преглед на някои паралелни пиеси на негови съвременници с подобно вдъхновение допълва и откроява оригиналните приноси на Корней.

 

Библиография:

Arnould, Lоuis. (1970). Racan (1589–1670): Histoire anecdotique et critique de sa vie et de ses œuvres. Genève: Slatkine Reprints.

Barthes, Roland., Bersani, L., Hamon, Ph., Riffaterre, M., Watt, I. (1982). Littérature et réalité. Paris: Seuil.

Claveret, Jean. (1637a). L’esprit fort: comédie. [online]. Paris: F. Targa. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k73906p/f11.image.r=claveret.langFR  [Accessed: 2 February 2017].

Claveret, J. (1637b). Lettre du Sr Claveret au Sr Corneille, soy disant autheur du Cid. [online]. Paris: [s.n.]. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k722384/f1.image [Accessed: 2 February 2017].

Claveret, Jean. (1997). L’Esprit fort: comédie. Edited by C. Scherer. Genève: Droz.

Corneille, Pierre. (1650). Dédicace de Don Sanche d’Aragon. [online].  Available at: http://www.idt.paris-sorbonne.fr/corpus/details.php?table_name=idt&function=details&where_field=id&where_value=141 [Accessed: 22 February 2017].

Corneille, Pierre. (1660a). Discours de l’utilité des parties du poème dramatique. [online]. Available at: http://www.theatre-classique.fr [Accessed: 6 February  2017].

Corneille, Pierre. (1660b). Discours des trois unités d’action, de jour et de lieu. [online]. Available at: http://www.theatre-classique.fr/pages/theorie/CORNEILLE_TROISUNITES.HTM [Accessed: 9 September 2016].

Corneille, Pierre. (1664). Le théâtre de P. Corneille, revu par l’auteur. Partie 1. [online].  Available at: Paris: G. de Luynes. Available at: https://www.ebooksgratuits.com [Accessed: 22 February 2017].

D’Aubignac, Francois Hedelin (1657). La pratique du théâtre: œuvre très-nécessaire à tous ceux qui veulent s’appliquer à la composition des poèmes dramatiques. [online]. Paris: Antoine de Sommaville. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k107980n/f66.item [Accessed: 26 January 2017].

Du Ryer, Pierre. (1636). Les vendanges de Suresne. [online]. Paris: A. de Sommaville. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k712037 and http://www.theatre-classique.fr/pages/pdf/DURYER_VENDANGESDESURESNES.pdf [Accessed: 13 February 2017].

Furetière, Antoine (1690). Dictionnaire universel. [online]. La Haye: A. et R. Leers. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k50614b/f658.image and http://www.lexilogos.com/francais_classique.htm [Accessed: 20 February 2017].

Gilot, Michel, Serroy, Jean (1997). La comédie à l’âge classique. Paris: Belin.

Guichemerre, Roger (1972). La comédie avant Molière, 1640–1660. Paris: Armand Colin.

IDT Project Website (n.d.). Idées du théâtre. [online]. Available at: http://www.idt.paris-sorbonne.fr/ [Accessed: 22 February 2017].

Lebon, Stephanie (2014). La comédie française: évolution et influences des origines jusqu'au XVIIe siècle. Revista de Lenguas Modernas, (20), pp. 99–131. 

Les Cinq auteurs (1638). La comédie des Tuilleries. [online]. Paris: A. Courbe. Available at: http://gallica.bnf.fr [Accessed: 22 February 2017].

Mairet, J. de (1631). La Silvanire, ou La morte-vive: tragi-comédie pastorale. [online]. Paris: F. Targa. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k56098141/f2.image [Accessed: 25 February 2017].

Picciola, Liliane (2002). Corneille et la dramaturgie espagnole. Tübingen: Gunter Narr Verlag.

Rotrou, Jean de (1635). La Diane: comédie. [online]. Paris: F. Targa. Available at: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b86221269/f1.image [Accessed: 22 February 2017].

Scherer, Colette (1983). Comédie et société sous Louis XIII: Corneille, Rotrou et les autres. Paris: A.G. Nizet.

Viala, Alain (ed.) (2016). Le théâtre en France. 2nd ed. Paris: PUF (Quadrige Manuels).

Хаджикосев, Симеон (2013). Западноевропейска литература. Част втора: Барок – Класицизъм – Просвещение. 3rd ed. София: Сиела.

 

Файлове за сваляне

Публикуван

2017-01-01