Елиът и Емпсън

двама поети и техните бележки към собствените им стихотворения

Автори

Ключови думи :

Т. С. Елиът, Уилям Емпсън, Пустата земя, британска поезия на XX в., авторови бележки, пара- и метатекстуалност

Абстракт

Настоящото изследване разглежда пояснителните бележки, които и Т. С. Елиът (1888-1965), и Уилям Емпсън (1906-1984) прибавят към собствената си поезия и които са се превърнали в неотделима част от тази поезия.

За разлика от Елиът, който избягва да говори за обстоятелствата около създаването на прочутите бележки към Пустата земя и техния статут, или говори за тях уклончиво, Емпсън теоретизира и открито защитава както каузата на авторовата анотация в модерната поезия изобщо, така и собствените си бележки. Отново за разлика от Елиът, при когото практиката на авторова анотация се ограничава до Пустата земя, при Емпсън тя обхваща по-голямата част от стихотворенията му. Тези разлики могат до голяма степен да бъдат обяснени с различните възгледи на двамата поети по няколко ключови въпроса, свързани с функциите и методологията на литературната критика - генетичния подход към литературния текст, изследването на авторовите интенции и литературния смисъл и интерпретация.

Наред с тези различия обаче двамата поети споделят и едно фундаментално убеждение - това за тясната връзка между творческата и критическата дейност. И въпреки явните разлики между бележките на Елиът и Емпсън като тип текст, може да се твърди, че между тях има и редица важни сходства. След подробен преглед на тези сходства настоящото изследване предлага тезата, че бележките на Елиът към Пустата земя предлагат на Емпсън не просто общ стимул, а и конкретен модел на авторова анотация - модел, който Емпсън едновременно отхвърля и възприема.

 

Библиография:

Bradbrook, M. C. (1974). ‘The Ambiguity of William Empson’. In: Gill, R. (ed.) William Empson: The Man and His Work. London and Boston: Routledge and Kegan Paul, pp. 2-12.

Eliot, T. S. (1932a). ‘Hamlet and His Problems’. In: The Sacred Wood: Essays on Poetry and Criticism. London: Methuen & Co. Ltd., pp. 95-103.

Eliot, T. S. (1932b). ‘The Perfect Critic’. In: The Sacred Wood: Essays on Poetry and Criticism. London: Methuen & Co. Ltd., pp. 1-16.

Eliot, T. S. (1932c). ‘Tradition and the Individual Talent’. In: The Sacred Wood: Essays on Poetry and Criticism. London: Methuen & Co. Ltd., pp. 47-59.

Eliot, T. S. (1957). ‘The Frontiers of Criticism’. In: On Poetry and Poets. New York: Farrar, Strauss & Co., pp. 113-31.

Eliot, T. S. (1963). Collected Poems 1909 - 1962. London: Faber and Faber.

Eliot, T. S. (1967). The Use of Poetry and the Use of Criticism: Studies in the Relation of Criticism to Poetry in England. London: Faber and Faber.

Eliot, T. S. (1971). The Waste Land: A Facsimile and Transcript of the Original Drafts Including the Annotations of Ezra Pound. Edited by V. Eliot. New York: Harcourt Brace and Company.

Eliot, T. S. (1975). ‘The Function of Criticism’. In: Kermode, F. (ed.). Selected Prose of T. S. Eliot. London: Faber and Faber, pp. 68-76.

Eliot, T. S. (1977). ‘Interview with Donald Hall’. In: Plimpton, G. (ed.). Writers At Work: The Paris Review Interviews (2nd Series). Harmondsworth: Penguin, pp. 89-110.

Eliot, T. S. (1988). The Letters of T. S. Eliot, Vol. I: 1898-1922. Edited by V. Eliot. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Eliot, T. S. (2001). ‘Introduction’. In: Knight, G. W. The Wheel of Fire: Interpretations of Shakespearian Tragedy. London: Routledge, xvi-xxii.

Empson, William (1935). Poems. London: Chatto & Windus.

Empson, William (1940). The Gathering Storm. London: Faber and Faber.

Empson, William (1953). Seven Types of Ambiguity. London: Hogarth Press.

Empson, William (1956). Collected Poems. London: Chatto & Windus.

Empson, William (1965). ‘The Style of the Master’. In: Tambimuttu, M. J., March, R. (eds.). T. S. Eliot: A Symposium. London: Frank & Cass, pp. 35-37.

Empson, William (1972). ‘Introduction’. In: Empson, William Pirie, D. (eds.). Coleridge's Verse: A Selection. London: Faber & Faber, pp. 13-97.

Empson, William (1984a). Collected Poems. London: Hogarth Press.

Empson, William (1984b). Using Biography. London: Chatto & Windus and the Hogarth Press.

Empson, William (1987a). ‘Argufying in Poetry’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 167-73.

Empson, William (1987b). ‘Jam Theory and Imagism’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 113-16.

Empson, William (1987c). ‘Obscurity and Annotation’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 70-87.

Empson, William (1987d). ‘Rhythm and Imagery in English Poetry’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 147-66.

Empson, William (1987e). ‘Still the Strange Necessity’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 120-28.

Empson, William (1987f). ‘Teaching the Meaning of Poetry’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 98-100.

Empson, William (1987g). ‘Words and Techniques’. In: Haffenden, J. (ed.). Argufying: Essays on Literature and Culture [by] William Empson. London: Hogarth Press, pp. 117-19.

Empson, William (1993). ‘Mr. Empson and the Fire Sermon (reply to a review by A. E. Rodway)’. In: Constable, J. (ed.). Critical Essays on William Empson. Aldershot: Scolar Press, pp. 342-43.

Empson, William (2000). The Complete Poems of William Empson. Edited by J. Haffenden. Harmondsworth: Penguin Books.

Empson, William (2006). Selected Letters of William Empson. Edited by J. Haffenden. New York: Oxford University Press.

Empson, William (2007). ‘Interview with Christopher Norris and David B. Wilson’. In: Bevis, M. (ed.). Some Versions of Empson. Oxford & New York: Oxford University Press, pp. 289-318.

Gardner, P., Gardner, A. (1978). The God Approached: A Commentary on the Poems of William Empson. London: Chatto & Windus.

Genette, Gérard (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Translated by J. E. Lewin. Cambridge: Cambridge University Press.

Haffenden, John (2005). William Empson: Volume I: Among the Mandarins. New York: Oxford University Press.

Kaiser, J. E. G. (2007). ‘Disciplining The Waste Land, or How to Lead Critics into Temptation’. In: Bloom, H. (ed.). T. S. Eliot’s The Waste Land. New York: Chelsea House, pp. 235-52.

Lecercle, Jean (1999). ‘William Empson’s Cosmicomics’. In: Norris, C., Mapp, N. (eds.). William Empson: The Critical Achievement. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 269-93.

Longenbach, James (1999). ‘Modern Poetry’. In: Levenson, M. (ed.). The Cambridge Companion to Modernism. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 101-29.

Matthiessen, F. O. (1972). The Achievement of T. S. Eliot: An Essay on the Nature of Poetry (with additional chapter by C. L. Barber). London: Oxford University Press.

Powell, C. (1997). ‘Untitled Review of The Waste Land’. In: Grant, M. (ed.). T. S. Eliot: The Critical Heritage, Vol. 1. London: Routledge, pp. 194-95.

Rainey, Lawrence (2005). Revisiting The Waste Land. New Haven & London: Yale University Press.

Rainey, Lawrence (2006). ‘Introduction’. In: Rainey, Lawrence (ed.). The Annotated Waste Land with Eliot’s Contemporary Prose. New Haven & London: Yale University Press, pp. 1-44.

Rainey, Lawrence (2007). ‘Pound or Eliot: Whose Era?’. In: Davis, A., Jenkins, L. M. (eds.). The Cambridge Companion to Modernist Poetry. New York: Cambridge University Press, pp. 87-113.

Southam, B. C. (1991). A Student’s Guide to the Selected Poems of T. S. Eliot. London & Boston: Faber and Faber.

Stead, C. K. (1967). The New Poetic: Yeats to Eliot. Harmondsworth: Penguin Books.

Sultan, Stanley (1990). Eliot, Joyce & Company. New York & Oxford: Oxford University Press.

Whittier-Ferguson, John (1996). Framing Pieces: Designs of the Gloss in Joyce, Woolf, and Pound. New York: Oxford University Press.

Willis, Jr., John H. (1969). William Empson (Columbia Essays on Modern Writers No. 39). New York and London: Columbia University Press.

Файлове за сваляне

Публикуван

2016-01-01