Умения и компетенции на библиотечно-информационните специалисти: Очаквания към подготовката на новопостъпващи специалисти в университетска библиотека „Св. Климент Охридски“
Ключови думи :
библиотечно образование, продължаващо образование, професионална реализацияАбстракт
Динамично развиващият се свят предполага провеждането на периодични проучвания, свързани с уменията и компетенциите на специалисти от различни професионални направления и области. Библиотеките са в процес на трансформация, породена от промяната в научната комуникация, достъпа до информационни ресурси и управлението а библиотечните процеси, които изискват конкретни умения и компетенции. В публикацията е направен преглед на развитието на идеята за подготовка на библиотечни специалисти, както и на библиотечното образование в България. Представени са тенденциите в кадровата осигуреност в Университетската библиотека „Св. Климент Охридски“, акцентирайки върху заетите щатни бройки и възрастовия състав. Анализиран е профилът на новопостъпващите специалисти в библиотеката, като са маркирани основите предизвикателства както пред служителите, така и пред библиотеката в процесана тяхната адаптация към работния процес. Формулирани са задължителни умения икомпетенции, които трябва да притежават библиотечните специалисти днес, като всяко от тях е анализирано в контекста на дейностите в Университетската библиотека „Св. Климент Охридски“.
Литература (библиография)
Аргиров, Стоян. Професионална подготовка на библиотекаря. В: Библиотекар, 1938, Кн. 1, с. 3–14.
Аргиров, Стоян. Ръководство за уреждане народни, общински, ученически и частни библиотеки. Пловдив: Книж. В. Ив. Калайджиев и сие, 1898. III, 122 с.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2010 г. София, 2011 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2011 г. София, 2012 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2012 г. София, 2013 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2013 г. София, 2014 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2015 г. София, 2016 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2016 г. София, 2017 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2017 г. София, 2018 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2018 г. София, 2019 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2019 г. София, 2020 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2020 г. София, 2021 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2021 г. София, 2022 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2022 г. София, 2023 г.
Димчев, Александър. Време на равносметка и на търсене на проекции към бъдещето: Тенденции в развитието на образованието по библиотечно-информационни науки (БИН): Състояние в Софийския университет "Св. Климент Охридски". В: Библиотека, 2013, № 2–3, с. 124–147.
Кирилова, Людмила. Тенденции в развитието на онлайн обучението. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2021. 135 с.
Министерство на образованието и науката. Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021-2030 година [онлайн] [прегледан на 14.04.2023]. Достъпен от: https://web.mon.bg/bg/143
Младенова, Мария Вутова. Визията за професията на библиотекаря, библиотечното образование и професионалното съюзяване в българското библиотекознание. В: Трудове на Специализираното висше училище по библиотекознание и информационни технологии, Т. 5, 2006, с. 163–204.
Национален статистически институт. Средна работна заплата [онлайн] [прегледан 16.04.2023 г.]. Достъпен от: https://bit.ly/3IUg2ry.
Попова, Ели Драганова. Мястото на Теренна практика 2 в модерното образование по специалност "Библиотечно информационни науки" (БИН): Резултати, опит, перспективи. В: Културната памет във времето и пространството. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2018. с. 893–903.
Рейтингова система на висшите училища в България [онлайн] [прегледан 16.04.2023]. Достъпен от: https://rsvu.mon.bg/rsvu4/#/
Русинова, Евгения Стефанова. Библиотечното образование в търсене на идентичност. В: Библиотека, 2001, № 3–4, с. 24–28.
Савова, Юлия. Българското библиотечно-информационно образование: В контекста на промените и съвременните тенденции. В: Библиотека, 2004, № 1, с. 15–25.
Савова, Юлия. Ценко Цветанов и библиотечното образование. В: Библиотека, 2004, № 3–4, с. 13–17.
Теодоров-Балан, Александър. Как се образовах за учител. В: Юбилеен сборник на I Софийска държавна мъжка гимназия. София: Държ. печ., 1903. с. 121–130.
Янакиева, Татяна. Създаване и развитие на библиотечното образование в Софийския университет: Специфика и интегритет в съобществото на университетските специалности. В: Юбилеен сборник на катедра „Библиотекознание, научна информация и културна политика“: 90 години преподаване на библиотечни специалисти в Софийския университет, 60 години от създаването на специализирана катедра, 20 години от възстановяването на специалност „Библиотечно-информационни науки“. София : Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2013. с. 9–58.
Янакиева, Татяна. Тодор Боров – създател на модела на българското висше образование в областта на библиотечно-информационните науки. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Философски факултет, Книга Библиотечно-информационни науки, Т. 1, 2008, с. 51–61.
World Intellectual Property Organization. The global publishing industry in 2020 [online] [accessed 17.04.2023]. Available from: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2022-en-the-global-publishing-industry-in-2020.pdf.
World Intellectual Property Organization. The global publishing industry in 2021 [online] [accessed 17.04.2023]. Available from: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2023-en-the-global-publishing-industry-report-2021.pdf.
Файлове за сваляне
Публикуван
Брой
Раздел (Секция)
Категории
Лиценз
Авторски права (c) 2025 Годишник на Софийския университет. Философски факултет. Библиотечно-информационни науки

Публикация с Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
