Skills and Competences of Library and Information Specialists: Expectations to the new Librarians at Sofia University library “St. Kliment Ohridski”
Keywords:
library education, library training, postgraduate qualification, continuing education, professional realizationAbstract
The dynamic world implies periodic studies related to the skills and competences of professionals in different professional fields and areas. Libraries are in a process of transformation brought by changes in scholarly communication, access to information resources and management of library processes that require specific skills and competences. This publication provides an overview of the development of the idea of training library professionals and library education in Bulgaria. It reviews the trends in the staffing of the Sofia University Library “St. Kliment Ohridski”, focusing on the number of staff and its age structure. The profile of the new professionals in the library is analysed, highlighting the main challenges both for the staff and for the library in the process of adaptation to the work process. The required skills and competences that library professionals should have today are formulated. They are analysed in the context of the Sofia University Library “St. Kliment Ohridski”.
References
Аргиров, Стоян. Професионална подготовка на библиотекаря. В: Библиотекар, 1938, Кн. 1, с. 3–14.
Аргиров, Стоян. Ръководство за уреждане народни, общински, ученически и частни библиотеки. Пловдив: Книж. В. Ив. Калайджиев и сие, 1898. III, 122 с.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2010 г. София, 2011 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2011 г. София, 2012 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2012 г. София, 2013 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2013 г. София, 2014 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2015 г. София, 2016 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2016 г. София, 2017 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2017 г. София, 2018 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2018 г. София, 2019 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2019 г. София, 2020 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2020 г. София, 2021 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2021 г. София, 2022 г.
Годишен отчет на Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ за 2022 г. София, 2023 г.
Димчев, Александър. Време на равносметка и на търсене на проекции към бъдещето: Тенденции в развитието на образованието по библиотечно-информационни науки (БИН): Състояние в Софийския университет "Св. Климент Охридски". В: Библиотека, 2013, № 2–3, с. 124–147.
Кирилова, Людмила. Тенденции в развитието на онлайн обучението. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2021. 135 с.
Министерство на образованието и науката. Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021-2030 година [онлайн] [прегледан на 14.04.2023]. Достъпен от: https://web.mon.bg/bg/143
Младенова, Мария Вутова. Визията за професията на библиотекаря, библиотечното образование и професионалното съюзяване в българското библиотекознание. В: Трудове на Специализираното висше училище по библиотекознание и информационни технологии, Т. 5, 2006, с. 163–204.
Национален статистически институт. Средна работна заплата [онлайн] [прегледан 16.04.2023 г.]. Достъпен от: https://bit.ly/3IUg2ry.
Попова, Ели Драганова. Мястото на Теренна практика 2 в модерното образование по специалност "Библиотечно информационни науки" (БИН): Резултати, опит, перспективи. В: Културната памет във времето и пространството. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2018. с. 893–903.
Рейтингова система на висшите училища в България [онлайн] [прегледан 16.04.2023]. Достъпен от: https://rsvu.mon.bg/rsvu4/#/
Русинова, Евгения Стефанова. Библиотечното образование в търсене на идентичност. В: Библиотека, 2001, № 3–4, с. 24–28.
Савова, Юлия. Българското библиотечно-информационно образование: В контекста на промените и съвременните тенденции. В: Библиотека, 2004, № 1, с. 15–25.
Савова, Юлия. Ценко Цветанов и библиотечното образование. В: Библиотека, 2004, № 3–4, с. 13–17.
Теодоров-Балан, Александър. Как се образовах за учител. В: Юбилеен сборник на I Софийска държавна мъжка гимназия. София: Държ. печ., 1903. с. 121–130.
Янакиева, Татяна. Създаване и развитие на библиотечното образование в Софийския университет: Специфика и интегритет в съобществото на университетските специалности. В: Юбилеен сборник на катедра „Библиотекознание, научна информация и културна политика“: 90 години преподаване на библиотечни специалисти в Софийския университет, 60 години от създаването на специализирана катедра, 20 години от възстановяването на специалност „Библиотечно-информационни науки“. София : Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2013. с. 9–58.
Янакиева, Татяна. Тодор Боров – създател на модела на българското висше образование в областта на библиотечно-информационните науки. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Философски факултет, Книга Библиотечно-информационни науки, Т. 1, 2008, с. 51–61.
World Intellectual Property Organization. The global publishing industry in 2020 [online] [accessed 17.04.2023]. Available from: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2022-en-the-global-publishing-industry-in-2020.pdf.
World Intellectual Property Organization. The global publishing industry in 2021 [online] [accessed 17.04.2023]. Available from: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2023-en-the-global-publishing-industry-report-2021.pdf.
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Sofia University Yearbook. Faculty of Philosophy. Library and Information Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
