Образование на бъдещето – теоретични проекции

Автори

Ключови думи :

образование, бъдеще, модел, българска образователна система, училище, учене, преподаване

Абстракт

В студията е представен авторски теоретичен модел на образованието на бъдещето. На основата на актуалното състояние на образованието и тенденциите за неговото развитие в бъдеще е изграден хипотетичен теоретичен модел на образованието на бъдещето. В контекста на непредвидимото и непредсказуемо бъдеще в този модел теорията на вероятностите е с преимуществено значение, т.е. моделът е относително неустойчив и променлив, вариативен не само по отношение на основните си константи, но и по отношение на детайлите, които го изграждат. Моделът на образованието на бъдещето е дедуктивно-индуктивен, той е сложен, многодименсионален. Разположен е в две плоскости – вертикална и хоризонтална. Включва следните компоненти: обща характеристика и структура, с нейните подструктурни елементи. В контекста на модела на образованието на бъдещето са търсени корелации със съвременното българско училищно образование.

 

Библиография:

Гатто, Д.Т. (2006). Фабрика марионеток. Исповедь школьного учителя. Москва: Генезис

Иванов, И. (2003). Постмодерният дискурс в педагогиката.// Образованието и предизвикателствата на 21 век. Шумен.

Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ, бр. 79 от 13 окт. 2015, изм. и доп. ДВ, бр. 98 от 9 дек. 2016, изм. ДВ, бр. 102 от 23 дек. 2022. Прегледан: 20.07.2019, от https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136641509

Иванов, И. (2011). По пътя към постмодерната дидактика.//Обучението като път към образованието. Сборник с материали по случай 60-годишнината на проф. Дпн Пламен Радев. Пловдив.

Иванов, И. (2005). Постмодерната образователна парадигма.//Новата философия в образованието. Шумен.

Колев, Й., Атанасова, В., & Витанова, Н. (2005). История на педагогиката и българското образование. Шумен: УИ „Еп. Константин Преславски“

Корчак, Я. (1987). Избрани педагогически съчинения. София: СОНМ.

Магальник, Л. А. О заказчиках в сложносочиненной сфере российского образования. https://interactive-plus.ru/e-articles/143/Action143-10780.pdf

НаредбаNo 4 от 30 ноем. 2015 за учебния план. Обн. ДВ, бр. 94 от 4 дек. 2015, изм. и доп. ДВ, бр. 69 от 26 авг. 2022. Прегледан: 05.01.2023, от https://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2136691946

Наредба No 5 от 03.06.2016 за предучилищното образование. Обн. ДВ, бр. 46 от 17 юни 2016, изм. и доп. ДВ, бр. 72 от 31 авг. 2018, доп. ДВ, бр. 72 от 13 септ. 2019. Прегледан: 05.01.2023, от  https://www.mon.bg/bg/59

Ризов, И. (2018). Играещото училище – завръщане към бъдещето. Варна.

Фрийдман, Т. (2006). Светът е плосък. Кратка история на XXI век. София: Обсидиан

Харари, Ю. Н. (2019). 21 урока за 21-ви век. София

Хьойзинха, Й. (1982). Homo ludens. София: Наука и изкуство.

Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press 65, Bridge Street Cambridge, CB2 1 YEAR, UK.

https://www.oecd.org/pisa/Combined_Executive_Summaries_PISA_2018.pdf

https://www.ted.com, Retrieved: 03.01.2023, 13:18 ч.

https://www.chr.bg/zhivot/istoriyata-na-dzhilian-po-patya-kam-kotkite, Retrieved: 21.12.2022 г., 09:27 ч.

http://gpa.cfuv.ru/courses/os-ped-mast/, Retrieved: 02.01.23 г., 13:36 ч.

http://os.colta.ru/art/projects, Retrieved: 04.01.2023, 10:06 ч.

https://www.ue-varna.bg/bg/article.aspx?id=22647, Retrieved: 04.01.2023 г., 12:17 ч.

Файлове за сваляне

Публикуван

31.12.2023

Брой

Раздел (Секция)

Публикации