Приложение на медиацията при работа с деца и младежи
Ключови думи :
медиация, медиатор, разрешаване на конфликти, училищна медиация, медиационни компетенции, образованиеАбстракт
Споровете и конфликтите са присъщи на работата с деца и младежи в училищата и социалните услуги, поради което компетенциите в областта на решаването на конфликти са от важно значение за учителите, социалните работници, възпитателите. Утвърден метод за решаване на спорове и конфликти е медиацията и в настоящия материал вниманието е насочено към някои специфики в нейното прилагане във възпитателна среда. Особеностите на средата в училище и социалните услуги за деца и младежи предполагат по-различен контекст в разбирането и прилагането на медиацията, които особености ще бъдат предмет на анализ, базиран на преглед на публикации по темата, както и на практически опит. Основна цел е да се откроят ключови компетенции за прилагане на медиацията при работа с деца и младежи, за която цел бе проведено анкетно проучване сред учители и социални педагози.
Библиография:
Закон за медиацията. Обн. ДВ, бр. 110 от 17 декември 2004 г., изм. ДВ, бр. 17 от 26 февруари 2019 г. Посетен: 12.2020, от https://lex.bg/laws/ldoc/2135496713
Закон за предучилищното и училищното образование, обн. ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., изм. и доп. ДВ, бр. 82 от 18.09.2020 г. Посетен: 12.2020, от https://www.mon.bg/bg/57
Белинская, А. (2019). Теоретические и методические основы деятельности классного руководителя, Педагогическая конфликтология. Москва: Юрайт. Посетен: 12.2020, от https://static.my-shop.ru/product/pdf/365/3649544.pdf
Дронзина, Т. (2015). Медиация. Астана.
Дронзина, Т. (2016). Управление и разрешаване на конфликтни ситуации в училище. Сливен. Посетен: 12.2020, от http://europartners2007.org/bgn/wp-content/uploads/2017/05/.pdf
Елонхеймо, Х., & Флинк, А. (2018). Медиация жертва–извършител (МЖИ) във Финландия. В практическо ръководство: Прилагане на възстановително правосъдие при деца. International Juvenile Justice Observatory, 81–110.]. Посетен: 12.2020, от https://sapibg.org/download/1542370408-bulg-web.pdf.
Коларова, Д., Минковски, Р., Чанкова, Д., Станкова, В., Вегертседер, Б., & Михаел, К. (2020). Книга на медиатора. София: Партньори. Посетен: 12.2020, от https://partnersbg.org/wp-content/uploads/2020/08/Kniga_na_Mediatora_web.pdf
Курочкина, И., & Шахматова, О. (2013). Педагогическая конфликтология. Екатеринбург: RGPPU.]. Посетен 12.2020, от https://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/1307/1/978-5-8050-0524-5.pdf
Милков, Л. (2014). Конфликтология. София: Юни Експресс. Посетен: 12.2020, от http://mitko.villaverde-bansko.com/Konfl itologiq.pdf
Николов, Ц. (2020). Справяне с предизвикателното поведение при работа с деца в училищна и извънучилищна среда. Педагогика, 11,2.
Пали, Б., & Ванфракем, И. (2018). Медиация жертва-извършител в системата на младежкото правосъдие в Белгия. В: Практическо ръководство: Прилагане на възстановително правосъдие при деца. International Juvenile Justice Observatory, 40–59. Посетен: 12.2020, от https://sapibg.org/download/1542370408-bulg-web.pdf.
Ранев, А. (2020). Приложение на медиацията в социалните услуги за пълнолетни. В: Стойкова, Ж., Лавренцова, Е. & Делчев, М. Междукултурни, научни и образователни диалози, 228–242. Стара Загора: Тракийски университет.
Щербакова, О. (2008). Проблема развития конфликтологической культуры личности в образовании. Електронное научное издание. Сентябр, 2008]. Посетен: 12.2020, от http://www.emissia.org/offl ine/2008/1274.htm
Adigüzel, I. B. (2015). Peer mediation in schools. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 826–829. Retrieved 12.2020, from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.674
Albarracín, A., & Baena, J. (2019). Beyond conflict resolution: socio-emotional learning in student mediators. In: Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17 (2), 335–358. Retrieved 12.2020, from https://core.ac.uk/download/pdf/286590454.pdf
Barry, B., Bouchier, M., Coakley, A., Curran, D., & Dillon, J. (2016). Shaping the Agenda 1: Exploring the Competencies, Skills and Behaviours of Effective Workplace Mediators. Kennedy Institute Workplace Mediation Research Group (KIWMRG). Retrieved 12.2020, from https://www.themii.ie/ckeditor_uploads/fi les/KIWMRG-Shaping-the-Agenda-Report-1.pdf
Budeva, S. (2019). Mediation and social work. Retrieved 12.2020, from https://fssconference.ro/wp-content/uploads/2019/04/4.-Mediation-and-social-work.pdf.
Carrasco, M. (2016). Mediation and the Social Work profession: particularly in the community context. In: Cuadernos de Trabajo Social. Vol. 29–2 (2016) 275–283. Retrieved 01.2021, from https://core.ac.uk/download/pdf/45655272.pdf
CMFM (2002). Mediation Experiment at the Edouard Vaillant Secondary School in Gennevilliers. Best Practices of Non-Violent Conflict Resolution in and out-of-school. In: UNESCO. January. 2002, 53:57. Retrieved 12.2020, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000126679
Cremin, H. (2007). Peer Mediation. Open University Press.
Eisenkraft, K. (2015). Intervening in School-Based Youth Confl ict: Violence Reduction, Positive Youth Development, Peer Mediation, and Conflict. Massachusetts Offi ce of Public Collaboration, University of Massachusetts Boston November 11 Resolution Education. Retrieved 12.2020, from https://scholarworks.umb.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=mopc_pubs
Galtung, J. (1958). Theories of conflict. Definitions, Dimensions, Negations, Formations. New York: Dept of Sociology. Columbia University. Retrieved 12.2020, from https://www.transcend.org/fi les/Galtung_Book_Theories_Of_Conflict_single.pdf
Herrman, M., Hollett, N., Eaker, D., Gale, J., & Foster, M. (2002). Supporting Accountability in the Field of Mediation. Negotiation Journal, January, pp. 29–48. Retrieved 12.2020, from https://www.academia.edu/31457941/Supporting_Accountability
Hoffman, A. (1992). Intensive Therapeutic Mediation: Impasse-directed Mediation as a Family Court Service and an Attempt to Develop an Intensive Therapeutic Mediation Program for the Family Court System in Santa Cruz County. Executive Summary. Retrieved 12.2020, from https://www.courts.ca.gov/documents/theram.pdf
Howard, D. (1987). Mediation and social work: a study of form, fi t and future. University of Pennsylvania, ProQuest Dissertations Publishing, 1987. 8715318. Retrieved 12.2020, from https://www.proquest.com/docview/303609598
Kelly, D. (2014). Social work mediation/conflict resolution: the benefits, challenges, and practitioner improvements associated with the use of mediation/conflict resolution in social work practice. Masters of Science in social work. The University of Texas at Arlington. Retrieved 12.2020, from https://rc.library.uta.edu/utair/bitstream/handle/10106/
Meyer, B. (2012). The Dynamics of Conflict. A Gide to Engagement and Intervention. Jossey Bass. Retrieved 12.2020, from https://books.google.bg/books?id=6RtHAAAAQBAJ&pg=PA16&dq
Moore, C. (2014). The Mediation process. Practical Strategies for Resolving Conflict. Fourth edition. Jossey-Bass.
Murray, А. (2003). Examining School Based Mediation: A Literature Review. American Psychological Association (APA) Publication Manual (5th ed.). 5/2003. Retrieved 12.2020, from https://core.ac.uk/download/pdf/5066369.pdf
Swanström, N., & Weissmann, M. (2005). Conflict, Conflict Prevention and Conflict Management and beyond: a conceptual exploration. Central Asia-Caucasus Institute and Silk Road Studies Program. Sweden. Retrieved 12.2020, from http://www.mikaelweissmann.com/wp-content/uploads/Confl ict_Confl ict_Prevention_and_Conflic.pdf
Zalazar, I., Codutti, T., & Zampa, D. (2002). Experiments in confl ict management and school mediation (Chaco province of Argentina). In: Best Practices of Non-Violent Confl ict Resolution in and out-of-school. UNESCO. January, 2002, p. 11–15. Retrieved 12.2020, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000126679



