Особености в предучилищната подготовка на деца с нарушен слух
Ключови думи :
pre-school preparation, hearing impaired children, school readinessАбстракт
Опитът в приобщаването на деца с нарушен слух в детската градина и предучилищната група е по-беден в сравнение с този от приобщаването в училищна среда. Описани са много случаи на интегрирани деца с това нарушение в училище, техните затруднения, спецификите в обучението им и подходите, с които се извършва то, но темата за готовността на децата с нарушен слух за училище е по-специфичен проблем. Настоящото изследване се проведе в условията на дневен център за деца с нарушен слух, в който обучението на децата се извършва чрез общообразователни материали, но съвместно със спецификите, необходими в обучението на децата с нарушен слух - използване на жестов език, допълнително обучение по специалните учебници за развитие на речта, които се използват в училището за деца с нарушен слух. Крайният резултат на този тип дейност е описан в изследването и цели достигане на нивото на чуващите връстници, което да осигури безпрепятственото им включване в общообразователния клас.
Библиография:
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ., бр. 79 от 13.10.2015 г., посл. изм. ДВ. бр. 24 от 22.03.2019 г., посл. доп. ДВ. бр. 42 от 28.05 2019 г. Посетен: януари 12, 2020, от https://www.mon.bg
Наредба No 5 от 03.06.2016г. за предучилищното и училищно образование. Обн. - ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г., в сила от 01.08.2016 г. Посетен: януари 12, 2020, от https://www.mon.bg/bg/
Балканска, Н., Трошева, А. Приобщаване на детето с увреден слух в общообразователна среда. София: Феномен.
Делчева, Т. Ключови компетенции на децата от подготвителната група. Посетен: февруари 9, 2020, от http://delfinite.bg/files/doklad-TD.pdf
Велева, А. Насоки за формиране на обща психологическа готовност за училище. Педагогически новости, 1, 2013. Посетен: февруари, 10, 2020, от http://pedagogicnews.uni-ruse.bg/
Гюров, Д. Педагогическо взаимодействие. Иновационен модел за изграждане на единна социално-педагогическа система „Детска градина - училище“. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Евгениева, Е. (2017). Влияние на културните форми върху новаторските политики при интегрирането на деца със специални образователни потребности. Годишник на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, 2017, 109, 105-120, София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Замфиров, М. Жестов език, орален метод и кохлеарна имплантация в света на глухите. Специална педагогика, 2007,8.
Иванова, Б. Подготовка и готовност на децата за училище. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“.
Кюркчийска, В. Системата от компетентности в 1-4 клас и специалното образование. Българско списаниеза образовние, 1, 2017. Посетен: януари, 10, 2020, от https://www.elbook.eu/images/3-V.Kurkchiiska-1-2017.pdf
Попзлатева, Ц. Човешката глухота - социо-културна идентичност и профили на личността. София: Принт.
Съева, Св. (2009). Глухотата в семейството. София: Аеропрес БГ.
Шошева, В., Дерижан, и., Бенкова., Кр., Динчийски, Св., Масларова, Ем., Вълчев, Кр. Интегриране на децата със специални образователни потребности в условията на детската градина. ISBN: 978-954-577-688-5. София: Министерство на образованието, младежта и науката. Проект No BG051P0001-3.1.03-0001 Квалификация на педагогическите специалисти.
Johnson, DeConde. & Sass-Lehrer, М.(2016). Inclusive Practices for Children who are Deaf and Hard of Hearing in Early Childhood Education Programs. Retrieved October 8, 2016, from https: ehdi-ebook/2018_ebook/16%20Chapter16EarlyIntervention2018.pdf
Musyoka, M. (2018). Play and preschool children who are deaf: A review of the literature. Retrieved January 10, 2020, from: https://www.researchgate.net/publication/327508044_Play_
Wallis, Musselman & MacKay (2004). Hearing mothers and their deaf children: the relationship between early, ongoing mode match and subsequent mental health functioning in adolescence. Journal o f deaf studies and deaf education, 9(1), 2-14. Retrieved March 5, 2014, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15304398



