Скрининиг на графомоторни умения сред ученици в начална училищна възраст за идентифициране на белези за координационно разстройство на развитието
Ключови думи :
graphomotor skills, handwriting, screening, developmental coordination disorder, primary school ageАбстракт
Настоящата публикация цели да представи авторски инструмент за изследване на графомоторни умения при ученици в начална училищна възраст (втори до четвърти клас) за установяване на такива с индикации за координационно разстройство на развитието. Подобни изследвания се реализират чрез различни подходи и методи и се намират в своето начало за България. Проучването е проведено със 107 ученика на основата на задачи за измерване на скорост и четливост на писане, прерисуване на графични модели и фигури, закопчаване на копчета и завързване на връзки на обувки, самооценка на усещанията при дейностите от ежедневието. Допълнително са определени вид писмен захват и позиция при седеж по време на писане. За анализ и оценка на емпиричните данни са приложени стандартни статистически методи. Резултатите показват, че развитието на фината моторика при ежедневните дейности е свързано с това на графомоторните умения, скоростта и четимостта при задачите за писане.
Библиография:
Атанасова-Трифонова, М., Пенева, Л., Стоянова, Ю., Янчева, И., Ядкова, Л., Мутафчиева, М., & Колчева, Н. (2015). Стандарти за развитие и учене в ранното детство: от раждането до три години. Retrieved 12.03.2020 from http://www.iphs.eu/n/images/knigi_snimki/Standarts_0-3_Years_full%20text.pdf
Василева, Н. Ц. Графомоторни умения при деца от предучилищна възраст (невропсихологична оценка). Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука: Сборник с доклади от конференция с международно участие, проведена на 6-8 юни 2014г., организирана от Факултета по педагогика на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, 587-597. Retrieved April 10, 2020 from https://plus.bg.cobiss.net/opac7/bib/1284152548; https://plus.bg.cobiss.net/opac7/bib/COBIB/1274327268
Здравкова, С. Система на обучението по писане и краснопис. София: Просвета.
Йосифова, Р. Графомоторно развитие в предучилищна възраст. Предучилищно възпитание, 59(10), 50-56. Retrieved 01.02.2020 from https://plus.bg.cobiss.net/opac7/bib/1239604964
Йосифова, Р. Движение и език. София: Логопедичен център „Ромел“.
Матанова, В., & Тодорова, Е. (2013). Ръководство за прилагане на методика за оценка на образователните потребности на децата и учениците. София: Институт за психично здраве и развитие.
Николова, С. Усвояване на графичните умения от учениците в първи клас на помощно училище. Специална педагогика, 2003, 2, 62-73.
Стефанов, Ж. Обучението по писане и краснопис в началното училище. София: Народна просвета.
Тодорова, Д. Формиране на умения за писане в първи клас. Образование, 2007, 16(6), 85-94.
Трошева-Асенова, А. Модел за формиране на двигателни и графични умения за писане при ученици с детска церебрална парализа. Специална педагогика, 2005, 3, 55-65
Ценова, Ц. (2017). Овладяване на умения за писане при ученици от II, III и IV клас. Годишник на Софийския университет, ФНПП, 108, 86-109. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“
Цочева-Генчева, Р. Ерготерапевтични техники за развитие на графомоторните умения при деца с координационно разстройство на развитието. Дисертация за ОНС Доктор, Софийски университет „Св. Климент Охридски“, SU, Biblioteka FNOI, 2020.
Христофорова, А. (2017). Как символичната реалност в психодрамата развива емоционалната и социална компетентност на децата. София: Българско дружество по психодрама и групова терапия, конф.
Янчева-Велинова, Л. & Маринов, М. Неправилни мануални умения за писане при деца със специфично езиково нарушение. International Journal Knowledge, 20(4), 2085-2091.
American Psychiatric Association. (2014). Diagnostic and statistical manual of mental disorders - fifth edition. (American Psychiatric Association, Ed.), A Companion to Criminal Justice, Mental Health & Risk (5th ed.). Washington, DC; London, England: American Psychiatric Publishing.
Barnett, A. L., Henderson, S. E., Scheib, B., & Schulz, J. (2009). Development and standardization of a new handwriting speed test: The Detailed Assessment of Speed of Handwriting. British Journal o f Educational Psychology, 2(6), 137-157.
Barnett, A. L., Henderson, S. E., Scheib, B., & Schulz, J. (2011). Handwriting Difficulties and Their Assessment in Young Adults with DCD: Extension of the DASH for 17-to 25-Year-Olds. Journal o f Adult Development, 18(3), 114-121.
Benbow, M. (2009). Neurokinesthetic Approach to Hand Function and Handwriting. Fairacres, NM: Clinicion’s view.
Bergmann, K. P. (1990). Incidence of Atypical Pencil Grasps Among Nondysfunctional Adults. American Journal o f Occupational Therapy, 44(8), 736-740.
Blank, R., Barnett, A. L., Cairney, J., Green, D., Kirby, A., Polatajko, H., ... Vingon, S. (2019). International clinical practice recommendations on the definition, diagnosis, assessment, intervention, and psychosocial aspects of developmental coordination disorder. Developmental Medicine & Child Neurology, 61(3), 242-285.
Boyle, C. M. (2007). An analysis of the efficacy of a motor skills training programme for young people with Moderate Learning Difficulties. International Journal o f Special Education, 22(1), 11-24.
Cornhill, H., & Case-Smith, J. (1996). Factors That Relate to Good and Poor Handwriting. American Journal o f Occupational Therapy, 50(9), 732-739.
Daly, C. J., Kelley, G. T., & Krauss, A. (2003). Relationship between visual-motor integration and handwriting skills of children in kindergarten: A modified replication study. American Journal o f Occupational Therapy, 57(4), 459-462.
Dehghan, L., Mirzakhani, N., Rezaee, M., & Tabatabaee, M. (2018). The Relationship Between Fine Motor Skills and Social Development and Maturation. Iranian Rehabilitation Journal, 15(4), 407-414.
Flatters, I., Mushtaq, F., Hill, L. J. B., Holt, R. J., Wilkie, R. M., & Mon-Williams, M. (2014). The relationship between a child’s postural stability and manual dexterity. Experimental Brain Research, 232, 2907-2917.
Gerth, S., Klassert, A., Dolk, T., Fliesser, M., Fischer, M. H., Nottbusch, G., & Festman, J. (2016). Is handwriting performance affected by the writing surface? Comparing preschoolers’, second graders’, and adults’ writing performance on a tablet vs. paper. Frontiers in Psychology, 7(SEP), 1-18.
Graham, S., Berninger, V., Weintraub, N., & Schafer, W. (1998). Graham Handwriting speed 1998.pdf. The Journal o f Educational Research, 92(1), 42.
Gutwinski, S., Loscher, A., Mahler, L., Kalbitzer, J., Heinz, A., & Bermpohl, F. (2011). Understanding left-handedness. Deutsches Arzteblatt International, 108(50), 849-853.
Hartingsveldt, M. J. V., Vries, L. De, Cup, E. H., Groot, I. J. De, & Sanden, M. W. N. Van Der. (2014). Development of the Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC). Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 34(4), 443-456.
Judkins, J., Dague, H., & Cope, S. (2009). Handwriting in the Schools: Challenges and Solutions. Early Intervention & School, 16(1), 4.
Maryczkanicz, J., & Weber-Nowakowska, K. (2018). Relations between the occurrence of hypermobility and gender in the group of children aged 6 - 10 years. Journal of Education, Health and Sport, S(1), 163-172.
McCleskey, J. (2016). First Strokes ®. Richardson, Texas: The Handwriting Clinic /First Strokes.
Missiuna, C., Gaines, R., Soucie, H., & McLean, J. (2006). Parental questions about developmental coordination disorder: A synopsis of current evidence. Paediatrics and Child Health, 11(8), 507-512.
Piek, J. P., Hands, B., & Licari, M. K. (2012). Assessment of Motor Functioning in the Preschool Period. Neuropsychology Review, 4(22), 402-413.
Prunty, M. M., Barnett, A. L., Wilmut, K., & Plumb, M. S. (2013). Handwriting speed in children with Developmental Coordination Disorder: Are they really slower? Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2927-2936.
Rosenblum, S. (2008). Development, reliability, and validity of the handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ). American Journal o f Occupational Therapy, 62(3), 298-307.
Rosenblum, S., Weiss, P. L., & Parush, S. (2004). Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process versus product. Reading and Writing, 17(5), 433-458.
Schwellnus, H. D. (2012). Pencil Grasp Pattern: How Critical is it to Functional Handwriting? Pencil Grasp Pattern: How Critical is it to Functional Handwriting?. Toronto: University of Toronto.
Schwellnus, H., Carnahan, H., Kushki, A., Polatajko, H. J., Missiuna, C., & Chau, T. (2013). Writing Forces Associated With Four Pencil Grasp Patterns in Grade 4 Children. The American Journal of Occupational Therapy, 67(2), 218-227.
Selin, A.-S. (2003). Pencil Grip - A Descriptive Model and Four Empirical Studies. Retrieved from http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/4108/TMP.objres.23.pdf?sequence=2
Shooman, L. T., & Rosenblum, S. (2014). Drawing proficiency screening questionnaire (DPSQ): Development, reliability, and validity. American Journal o f Occupational Therapy, 68(6), e227-e233.
Tsocheva-Gencheva, R. (2019). Writing Grasps - Modified Classification. Vocational Education, 21(6), 611-619.
Van der Linde, B. W., van Netten, J. J., Otten, B., Postema, K., Geuze, R. H., & Schoemaker, M. M. (2015). Activities of Daily Living in Children With Developmental Coordination Disorder: Performance, Learning, and Participation. Physical Therapy, 95(11), 1496-1506.
Van Hartingsveldt, M. J., Cup, E. H. C., Hendriks, J. C. M., de Vries, L., de Groot, I. J. M., & Nijhuis-van der Sanden, M. W. G. (2015). Predictive validity of kindergarten assessments on handwriting readiness. Research in Developmental Disabilities, 36.
Visser, M., Nel, M., Vries, J. de, Klopper, E., Olën, K., & Coller, J. van. (2014). In-hand manipulation of children aged four and five-years-old: translation, rotation and shift movements, in Bloemfontein. South African Journal of Occupational Therapy, 44(2), 22-28.
Wilson, P. H., Adams, I. L. J., Caeyenberghs, K., Thomas, P., Smits-Engelsman, B., & Steenbergen, B. (2016). Motor imagery training enhances motor skill in children with DCD: A replication study. Research in Developmental Disabilities, 57.
Ziviani, J., & Wallen, M. (1991). The Development of Graphomotor Skills. In A. Henderson & C. Pehoski (Eds.), Hand Function in the Child: Foundations for Remediation (2nd ed., p. 480). Massachusetts: Mosby Inc.



