Изследване чрез действие в мултикултурен контекст

Автори

Ключови думи :

качествени изследвания, изследване чрез действие, културна компетентност, антипотискаща практика, културно смирение

Абстракт

Студията има за цел да разгледа особености на подхода „изследване чрез действие“ от гледна точка на неговото приложение в условията на културно многообразие. Фокусът върху конкретните изследователски рамки, анализирани в студията, е продиктуван от необходимостта при планирането и осъществяването на изследвания и проекти в мултикултурна среда да бъдат обмисляни и вземани предвид определени етични измерения, свързани с (интер)културната компетентност на екипите и динамиката на властта в отношенията изследовател/и – участник/ци. Предвид присъщата обвързаност на приложните социални и педагогически изследвания с решаването на конкретни практически проблеми отчитането на горните аспекти би повишило тяхната адекватност и полезност. Паралелно с предимствата на подхода „изследване чрез действие“ са разгледани и негови дискусионни страни от гледна точка на доминиращата парадигма в научните изследвания.

 

Библиография:

Бижков, Г. (1995). Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Аскони-Издат.

Ноу Хау Център за алтернативни грижи за деца – НБУ. (2013). Изследване на процеса на деинституционализация: случаят  България. Прегледан: 03. 03. 2023, от https://knowhowcentre.nbu.bg/wp-con-tent/uploads/2019/07/Deinstitucionalizacia-Sluchaiat-Bulgaria-first-part.pdf

Нунев, С. (2009). Антидискриминационна и антипотискаща социална работа. Съвременна теория и практика. Издателство Парадигма.

Христов, И. (2018). Тази книга разбива прокрустовото ложе на идеологическите интерпретации на българската история и настояще. В: Людмил Георгиев, Критическата психология на българската история. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Чолакова, М. (2022). Културното смирение. София: УИ „Св. Климент Охридски“.

Abe, J. (2020). Beyond cultural competence, toward social transformation: Liberation psychologies and the practice of cultural humility. Journal of Social Work Education, 56(4), 696–707.

Dalrymple, J., & Burke, B. (2006). Anti-oppressive practice: Social care and the law. McGraw-Hill Education (UK).

Danso, R. (2015). An integrated framework of critical cultural competence and anti-oppressive practice for social justice social work research. Qualitative social work, 14(4), 572–588.

Dominelli, L. (2012). Anti-oppressive practice. The Sage handbook of social work, 328–40.

Foronda, C. (2020). A Theory of Cultural Humility. Journal of Transcultural Nursing, 31(1), 7–12.

Foronda, C., Baptiste, D. L., Reinholdt, M. M., & Ousman, K. (2016). Cultural humility: A concept analysis. Journal of Transcultural Nursing, 27(3), 210–217.

Harrell, S. P., & Bond, M. A. (2006). Listening to diversity stories: Principles for practice in community research and action. American Journal of Community Psychology, 37, 365–376.

Healy, K. (2001). Participatory action research and social work: A critical appraisal. International Social Work, 44(1), 93–105.

Koshy, E., Koshy, V., & Waterman, H. (2010). Action research in healthcare. Sage.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of social issues, 2(4), 34–46.

Littman, D. M., Bender, K., Mollica, M., Erangey, J., Lucas, T., & Marvin, C. (2021). Making power explicit: Using values and power mapping to guide power‐diverse Participatory Action Research processes. Journal of Community Psychology, 49(2), 266–282.

O‘Brien, R. (2001). Um exame da abordagem metodológica da pesquisa ação [An Overview of the Methodological Approach of Action Research]. In: Roberto Richardson (Ed.), Teo ria e Prática da Pesquisa Ação [Theory and Practice of Action Research] João Pessoa, Brazil: Universidade Federal da Paraíba. (English version) Available: http://www.web.ca/~robrien/papers/arfinal.html (Accessed: 20/1/2002).

Pentini, A. A. (2019). Beyond objectivity and subjectivity: the transformative potential of social pedagogical research. EDUCAZIONE. Giornale di pedagogia critica, VIII, 2, 51–80.

Rogers, J. (2012). Anti-Oppressive Social Work Research: Reflections on Power in the Creation of Knowledge. Social Work Education, 31(7), 866–879.

Ross, L. (2010). Notes from the field: Learning cultural humility through critical incidents and central challenges in community-based participatory research. Journal of Community Practice, 18(2–3), 315–335.

Selener, J. D. (1997). Participatory action research and social change. Second edition. Cornell University.

Strier, R. (2007). Anti-oppressive research in social work: A preliminary definition. British Journal of Social Work, 37(5), 857–871.

Tillman, L. C. (2002). Culturally sensitive research approaches: An African-American perspective. Educational researcher, 31(9), 3–12.

Tripp, D. (2005). Action Research: A methodological introduction. Murdoch University.  Retrieved March 16, 2023, from file:///C:/Users/35988/Downloads/Tripp-Actionre-search-amethodologicalintroduction.pdf

Uehara, E. S., Sohng, S. S. L., Bending, R. L., Seyfried, S., Richey, C. A., Morelli, P., ... & Kanuha, V. (1996). Toward a values-based approach to multicultural social work research. Social work, 41(6), 613–621.

Walter, M. (2009). Chapter 21: Participatory action research. Social Research Methods, Oxford University Press.

Willis, A., Allen, W. (2011). The Importance of Cultural Humility in Cross-Cultural Research. International Journal of Innovative Interdisciplinary Research, 1, 111–119.

Yan, M. C., & Wong, Y. L. (2005). Rethinking self-awareness in cultural competence: Toward a dialogic self in cross-cultural social work. Families in Society, 86(2), 181–188.

Yeager, K. A., & Bauer-Wu, S. (2013). Cultural humility: Essential foundation for clinical researchers. Applied Nursing Research, 26(4), 251–256.

Zhelezova-Mindizova, D. (2019). Cognitive and metacognitive resource of action research. Proceedings of University of Russe, 2019, 58(11), 93–97.

Файлове за сваляне

Публикуван

31.12.2023

Брой

Раздел (Секция)

Публикации