Решаване на проблеми в обучението по математика в началните класове: какво мислят учителите?
Ключови думи :
решаване на проблеми, обучение по математика в началните класове, начални учителиАбстракт
Съвременният свят и съвременното поколение ученици изискват нова образователна рамка на обучението по математика, която да осигури повече възможности за развитие на уменията за мислене и решаване на проблеми в единство с нужните математически знания и умения. Макар и не централно, развитието на мисленето и уменията за решаване на проблеми заемат важно място в целите на обучението, посочени в учебната документация за началните класове. Подходи за преподаването им могат да се прилагат и в контекста на традиционните уроци, но това не би могло да се реализира без подходящите познания, нагласи и готовност на учителите. Именно затова настоящото изследване си поставя за цел да установи разбиранията, нагласите и опита на началните учители за прилагане на решаването на проблеми като подход за преподаване и учене по математика. Проучването беше осъществено чрез фокус група с 11 начални учители, резултатите от което демонстрираха наличието на готовност, но и на някои дефицити във възприемането на подхода от учителите. В анализа ясно се открои необходимостта както от приложението на модели и методики за решаване на проблеми, които да докажат ползите от подхода, така и нуждата от целенасочено обучение на учителите.
Библиография:
Алексиева, Л. (2019). Обучаваща мултимедия за изучаване на таблично умножение и деление. София: ИК Рива.
Алексиева, Л. (2020). STEM в контекст на държавния образователен стандарт по математика за началните класове. В: Научно-практическа конференция, посветена на 80-годишнината на проф. д-р Георги Бижков: Образование и изкуства: традиции и перспективи София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, Прегледан: 28. 03.2023 от https://fnoi.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2020/11/bizhkov.pdf
Върбанова, М. (2013). Методика на обучението по математика в началните класове. Пловдив: Астарта
Десев, Л. (2008). Речник по психология. София: Булгарика.
Кирова, Г. (2021). Актуални проблеми на дидактиката на математиката в началните класове. София: Веда Словена - ЖГ.
Кирова, Г. (2008). Типични грешки при овладяване на математически знания и умения в подготвителния и в началните класове, установени при проведено външно оценяване. В: 120 години Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и развитие на педагогическата наука. София: Веда Словена - ЖГ.
Маврова, Р., & Бойкина, Д. (2019). Учебно помагало по методика на обучението по математика. I част. Обща методика. София: Маркос 2000.
MOH (2019). За прехода от знания към умения, Прегледан: 28.03.2023 от https://web.mon.bg/bg/100770
MOH. (2022). Oбобщена информация за идентифицирани проблеми в учебните програми, Прегледан: 28.03.2023 от https://www.mon.bg/bg/101168
Наредба No 10 от 19.12.2017 г. за познавателните книжки, учебници и учебни помагала.Обн. ДВ, бр. 102 от 22.12.2017, посл. изм. и доп. ДВ, бр. 39 от 28.04.2020. Прегледан: 27.03.2023, от https://www.mon.bg/upload/22629/nrdb10_uchebnici_izm042020.pdf
Новакова, З. (2004). Методика на обучението по математика в началните класове. София: Веда Словена - ЖГ.
Пойа, Д. (1972) Как да се решава задача. София: Народна просвета.
Стоянова, Д., & Христова, Ц. (2017). Проблемното обучение като дидактическа концепция и методологично направление. Год. на Русенски университет, Т. 56, книга 11, с. 33–38.
Carlson, M., & Bloom, I. (2005). The Cyclic Nature of Problem Solving: An Emergent Multidimensional Problem-Solving Framework. In: Educ Stud Math 58, 45–75.
Haylock, D. (2010). Mathematics Explained for Primary Teachers. London: SAGE. Institute for Progressive Education. (2022). Jump Math Problem Solving Lessons, Grade 3 аnd 4.
NZ Maths. (2023). Problem Solving Strategies: Retrieved 28 March, 2023 from https://nzmaths.co.nz/problem-solving-strategies
Ochieng, NT, Wilson, K, Derrick, CJ, & Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods Ecol Evol., 2018; 9: 20–32. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12860
OECD (2014). PISA 2012 Results: Creative Problem Solving. Student`s Skills In: Tackling Real-Life Problems. Vol. 5, OECD Publishing.
Posamentier, A., & Krulik, St. (2008). Problem Solving Strategies For Efficient And Elegant Solutions. Grade 6–12. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Rott, B. (2012). Heuristics In The Problem Solving Processes Of Fifth Graders: An Analysis. 35th Annual Conference of the Leibniz University of Hanover.
Takahashi, A. (2021) Teaching Mathematics Through Problem Solving. A Pedagogical Approach from Japan. New York: Routledge.
United Nations (2015). Sustainable Development Goals. Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. Retrieved 28 March, 2023 from https://sdgs.un.org/topics/education
Yazgan, Y., & Arslan, C. (2012) Common And Flexible Use Of Mathematical Non Routine Problem Solving Strategies. American Journal of Educational Research, Vol. 3, No. 12, 2015, pp 1519–1523. Doi: 10.12691/education-3-12-6.



