Свободното време на педагозите в периода на университетското образование и в професионалната дейност

Автори

  • Нели Бояджиева Софийски университет "Св. Климент Охридски"
  • Милена Великова Софийски университет "Св. Климент Охридски" https://orcid.org/0000-0002-8125-4816

Ключови думи :

свободно време, педагози, университетско образование, професионална дейност

Абстракт

Динамично развиващата се образователна система в нови условия на работа с променящи се изисквания към педагогическите специалисти при различни форми на обучение е предпоставка за промяна в професионалната ангажираност в училище и извън него. Отношението към свободното време и предпочитаните занимания са средство за поддържане на психическото равновесие и устойчивост в личностното и професионално развитие. За да съхранят психо-физическите си сили и да усъвършенстват своите педагогически умения, педагозите осмислят заниманията си в свободното време и дейностите в тяхната лична програма за отдих и възстановяване. В студията се представят резултати от системни наблюдения и емпирични проучвания, в които участват бъдещи и настоящи педагогически специалисти в България. Целта е да се очертае профилът на тяхното свободно време съобразно отношение към него, обем, съдържание, структура, връзка с професионалната дейност, личностна реализация и удовлетвореност. Проследява се и се анализира равносметката на педагозите за свободното време, с което разполагат в зависимост от етапа на образователно и кариерно развитие, и дейностите, с които го оползотворяват. Коментира се и връзката на проблема с наложилите се условия на по-дълго неприсъствено дистанционно обучение в дигитална среда през последната година.

 

Библиография:

Аргайл, М. (1990). Психология счастя. Москва: Прогрес.

Бояджиева, Н. (2009). Психопедагогика на свободното време в средна и горна училищна възраст. Юбилеен сборник, посветен на 70-годишнината на проф. Любен Десев. Шумен.

Бояджиева, Н. & Великова, M. (2017). Проучване на отношение към свободното време и профил на студентите. Годишник на Софийски университе „ Св. Климент Охридски“, ФНПП, T. 109, 147-177.

Бояджиева, Н. (2020). Профил на интересите и културното участие в свободното време на студентите. В: “Хармония в различията” (с. 644-657). София: Издателство „За буквите – О писменехь”.

Бояджиева, Н. (2014). Педагогика на свободното време. В: Академични полета на социалната педагогика (с. 327-363), Съст. и научна редакция Кл. Сапунджиева, Н. Бояджиева, М. Пирокова. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.

Гласер, У. (2001). Теория на избора. Нова психология на личната свобода. София: издателсвто  Кръгозор

Десев, Л. (2010). Речник по психология. София

Дьомозьодие, З. (1993) Свободното време. В: Полетата на френската социология (с. 164-175), Съставител А. Мандрас, М. Вере. София: Наука и изкуство.

Енциклопедия по   психология (1998). Под ред. на Дж. Корсини. София.

Желязкова-Тея, Т. К. (2020). Информальное образование как ресурс саморазвития взрослых. Т. 1). София: Sofia: Институт за информални иновации, Библиотека Homo creabilis.

Кичева-Кирова, М. (2005) Свободното време като фактор за инвестиране в човешки капитал]. Икономика и управление, год. I, No 4, 108-112.

Митев П., & Матев, Ат. (2005). Младежта и свободното време. В: Ноеите млади. Социологически ракурси (с. 117-118). Съст. П. Митев. София: Институт за социални ценности и политики „ Ив. Хаджийски“.

Опашовски, Х. (1997). Педагогика на свободното време. В: Антология по теория на възпитанието (с. 320-329). Съст. Л. Димитрова. София.

Пътева, С. (1979). Младежта и свободното време. София.

Попов, Л. (2009). Обща характеристика на бюджета на времето и на свободното време като явления. Издателсво Кобис.

Попов, Л. (2010). Педагогически аспекти на свободното време: Избрани лекции по педагогика на свободното време]. Издателсво Кобис, 13-17

Пушкарева Т.В. (2012). Личностньш сммсл профессиональной деятельности y 6удущих социальнмх педагогов. Современный проблем науки и образование, No 2, 119-123.

Рашева-Мерджанова, Я. (2007). Възрастови тенденции и социално-педагогически интерпретации на структурата на свободното време на съвременното дете. Педагогика, No 7, 67-75.

Ruediger, K. (1973). Freizeitpaedagogik - Anspruch, Pmbleme und Kritik: Schmitz -Scherzer, R. (Hg): Freizeit Frankfurt/M.

Torkildsen, G. (1992). Leisure and Recreation Management. London: E&FN SPON.

Wilson, G. (1937). The Music Teacher‘s Leisure Time. Music Educators Journal, Vol. 23, No. 6, 19-20. Accessed 08.09.2021]. Available on: <https://www.jstor.org/stable/3384716>

Файлове за сваляне

Публикуван

31.12.2022

Брой

Раздел (Секция)

Публикации