Родителите и семействата на хоризонталните личности в обществото

Автори

  • Мария Валявичарска Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

увреждане, хоризонтални личности, родители, страхове, оценка на перспективите

Абстракт

Настоящата студия и проведеното изследване, чиито резултати са представени в нея, са вдъхновени от концепцията за хоризонталните и вертикалните личности в обществото, която въвежда Андрю Соломон през 2018 г. Темата за хоризонталните личности в лицето на хората с увреждания е изключително актуална, особено когато говорим за семействата им, а нововъведената от автора терминология предизвиква интерес по отношение на разбиранията ни за хората със специални потребности. В контекста на лицата с увреждания педагогическите изследвания отделят много време и ресурс върху вариантите за компенсация на увреждането, въвеждане на нови методики за педагогическа дейност, разискване на темите, свързани с приобщаващото образование, но не това е количеството информация, когато става дума за начина на живот на семействата, които отглеждат лице с увреждане. Студията представя резултати от проведено изследване с родители на „хоризонтални“ личности, техните възгледи за увреждането на детето/децата им, изборите, пред които често са поставяни, и решенията, които биха взели, ако някой ги беше попитал дали искат от този живот. В теоретичната част на студията са разгледани теории, свързани с отношението на религията към инвалидността, проведени изследвания от археолози, които доказват отношението към уврежданията през ХIV-ХУIII в., както и съвременни схващания за инвалидността като предпоставка за социална изолация.

 

Библиография:

Бояджиева-Делева, Е. (2012). Позитивни и негативни фактори за езиковото и когнитивното развитие на деца с церебрална парализа]. В: Сборник доклади от XI Международна научна конференция „Приложна психология – възможности и перспективи“, (с. 118-126), 22-24 юни,  2012, Варна.

Цветкова-Арсова, М. (2015). Педагогика на деца и ученици с множество увреждания. София: Феномен.

Ивков, Б. (2014). Отношение на католицизма към инвалидността. Прегледан: ноември, 08, 2021, от https://bojidarivkov.wordpress.com/2014/08/28

Ивков, Б. (2019). Отношение към уврежданията в историята] Прегледан: ноември, 06, 2021, от https://bojidarivkov.files.wordpress.com/2021/01

Ивков, Б. (2019). Инвалидност и отношение към хората с инвалидност през вековете. Велико Търново: Фабер

Манчева, П., & Ненова, Г (2016). Исторически поглед към разбиранията за инвалидност. Варненски медицински форум, т. 5, бр. 1, Прегледан: ноември, 04, 2021, от https://journals.mu-varna.bg/index.php/vmf/article/download/1498/1652

Международна класификация на болестите, 10 ревизия (1992). В: Световна здравна организация, Женева т. 1, ч. 1

Миланова, Д., Темникова, З., & Пелева, Л. (2015). Семейството и второто дете. Доклад по Проект BG05/1374 „ДЕТЕ - Да сподЕлим с вашеТо семЕйство“. Прегледан: февруари, 18. , 2022 https://projectchild.dpkids.org/wp-content/uploads/2013/12/2015-09-25-%d0%94%d0%9e%d0%9a%d0%9b%d0%90%d0%94_bg.pdf

Михайлова, П. (2019). Алтернативни стратегии за приобщаване на деца с множество  увреждания. Student Almanac, Vol. 6, 2019, Прегледан: февруари, 2022 from http://uni-sz.bg/truni4/wp-content/uploads/pf/file/_2019-2020/SA_2019/12_Petia_Mihailova.pdf

Николова, Сн., & Велева, Сн. (2015). Комуникация със семействата на деца със специални образователни потребности. Педагогически новости, Годишно научнотеоретично списание, 2015. Прегледан: ноември, 13, 2021, от http://pedagogicnews.uni-ruse.bg

Петров. Ив. (2011). Диагностика на взаимоотношенията в семейства с деца с тежки нарушения в развитието. Специална педагогика, 1, 2011, 10-17

Петров, Ив. (2013). Влияние на хроничния стрес върху личността на родители на деца с тежки нарушения в развитието. Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Т. 105, 69-82.

Радулов, Вл. (2004). Педагогика на зрително затруднените. София: Университетско издателсвто „ Св. Климент Охридски“.

Рязанова, А. (2009). Семейството с „различно“ дете. Прегледан: ноември, 14, 2021, отhttps://www.pravoslavie.bg

Соломон, А. (2018). Далеч от дървото. Родители и деца в търсенето на идентичност. София: Изток-Запад

Elena Benito Lara & Carmen Carpio de los Pinos. (2016). Families with a disabled member: impact and family education. In: 7th International Conference on Intercultural Education “Education, Health and IC T fo r a Transcultural World”, EDUHEM 2016, 15-17 June 2016, Almeria, Spain. (PDF) Families with a Disabled Member: Impact and Family Education (researchgate.net)

Gur, A. & Tali-Noy Hindi. (2022). Exploring fathers’ perspectives on family-centered services for families of children with disabilities. Retrieved February, 2022 from https://www.sciencedirect.com/joumal/research-in-developmental-disabilities/vol/124/suppl/C

International statistical classification of diseases and related health problems (ICD-11). https://icd.who.int/browse11/lm/en#/http://id.who.int/icd/entity/1103667651

Obuchowska, I. (red.) (1999). Dziecko niepeinosprawne w rodzinie. Warszawa: PWN. Prevod: Bojidar Ivkov, 2012. Retrieved November 14, 2021, from https://bojidarivkov.wordpress.com/2012/08/22

Файлове за сваляне

Публикуван

31.12.2022

Брой

Раздел (Секция)

Публикации