Житейско-възпитателни ориентации на съвременното семейство

Автори

  • Радослав Пенев Софийски университет "Св. Климент Охридски"

Ключови думи :

жизнено-възпитателни ориентации на родителите, проекти за развитие, социално поведение на детето, житейски приоритети

Абстракт

В терминологичната обосновка на проблематиката са налице авторови дефиниции на понятията „фамилна социализация и възпитание“, „модел на родителско поведение“ и „формиране на способност за ефективна комуникация в семейството“. Върху тази основа студията представя резултати, аналитични характеристики и изводи от изследване на ориентациите на родители на деца от предучилищна възраст
относно идеалните и реалните проекти за развитието на децата, характеристиките на социалното поведение на децата, житейските приоритети на децата и родителите.

 

Библиография:

Боулби, Дж. (2003). Привязанность. Москва: Ozon ru.

Добсън, Дж. (1994). Смелостта да възпитаваш. (Прев. Петя Зарева). София: Нов човек.

Дрейкърс, Р., & Золц, В. (2011). Манифест счастливого детства: Основные идеи разумного воспитания. Екатеринбург: Рама Паблишинг.

Гинът, Х. (1988). Децата и ние. София: Наука и изкуство.

Гипенрейтер, Ю. (2007). Как да общуваме с детето. София: Colibri.

Нелсън, Дж., Ъруин, Ч., & Дафи, Р. (2001). Позитивно възпитание за децата в предучилищна възраст. София: ИК Инфо Дар.

Торохтий, В. (2018). Психология социальной работе с семьей. Москва: Юрайт.

Шнейдер, Л. (2000). Психология семейных отношений. Москва: ЭКСМО-Пресс.

Ainsworth, M. D., Blehar, M., Waters, E., & Waal, S. (1979). Patterns of attachment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., посл. изм. ДВ, бр. 24 от 22.03.2019 г., посл. доп. ДВ, бр. 42 от 28.05 2019 г. Посетен: януари, 12, 2020, от https://www.mon.bg

Наредба No 5 от 03.06.2016 г. за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ, бр. 46 от 17.06.2016 г., в сила от 01.08.2016 г. Посетен: януари, 10, 2020, от https://www.mon.bg/bg/

Препоръка на Комитета на Министрите на страните – членки на Европейския съюз,  относно политиката за стимулиране на позитивното семейно възпитание. Разяснителен доклад. (2006).

Препоръка на Европейския парламент и на Съвета. (2006). https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/fi les/broch_bg.pdf

Препоръка на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Европейска квалификационна рамка за обучение през целия живот. (2008). RU_Rec_Positive_parenting. Посетен: януари, 10, 2020, от https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eac-eqf/fi les/journal_bg.pdf.

Публикуван

31.12.2021

Брой

Раздел (Секция)

Публикации