Методи и техники на обучение в часа на класа
Ключови думи :
час на класа, методи на преподаване, индиректни и директни методи на обучение, методи на взаимодействие, методи на оценяванеАбстракт
Студията разглежда основните групи методи и техники на обучение в часа на класа. Те са структурирани в модел от четири групи: директни методи на обучение, индиректни методи на обучение, методи на взаимодействие и методи на оценяване и рефлексия. Акцент се поставя върху някои съвременни измерения на методите и техниките на обучение и тяхното последователно приложение в часа на класа. Разработени са такива методи като проучването, решаването на проблеми, работа по казуси, работа по проекти, активното задаване на въпроси, екипното обучение, симулативните и делови игри. Разглеждат се и подходи за стимулиране на ученическото участие и самоорганизация, включването в общественополезни дейности в общността, „обърнатата“ класна стая, рефлексивната практика на учениците и др. Анализирани и систематизирани са основните характеристики на системата от методи и техники на обучение. Посочени са варианти за приложението им в ежедневната педагогическата работа в часа на класа.
Библиография:
Андреев, М. (2001). Процесът на обучението: Дидактика. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Бижков, Г. (2003). Педагого-психологическа диагностика. Част ІІ. Методи. София:УИ „Св. Климент Охридски“.
Бюзан, Т. (2010). Твоят ум може всичко. Мисловни карти. София: Софтпрес.
Василев, В. (2006). Рефлексията в познанието, самопознанието и практиката. Пловдив: Макрос.
Витанов, Л. и др. (2015). Методи и техники за активно учене. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Вълчев, Р. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование. София: Отворено образование.
Дюи, Дж. (1941). Опитът като основа на образованието. София: Стоян Георгиев.
Дюи, Дж. (2002). Как мислим. София: Стоян Георгиев.
Дюи, Дж. (2006). Моето педагогическо кредо. Култура, No 31 (2690).
Европейска съвет. (2018). Препоръка на Съвета на Европа от 22 май 2018 г. относно ключовите компетентности за учене през целия живот. Официален вестник на ЕС. C 189/01.2018.
Кирова, Г. (2020). Работа по проекти в обучението по математика в началните класове. София: Авангард Прима.
Мирчева, И. (2013). Отворено обучение. Диференциация в обучението в началното училище. София: ИК Веда Словена – ЖГ.
Петров, П. (2016). Съвременна дидактика. София: Авангард Прима.
Радев, П. (2005). Обща училищна дидактика. Пловдив: УИ „Паисий Хилендарски“.
Родари, Дж. (2015). Граматика на фантазията. София: Ciela.
Славин, Р. (2005). Педагогическа психология. София: Наука и изкуство.
Стърнбърг, Р., & Уилямс, У. (2014). Педагогическа психология. София: Изток-Запад.
Цанев, Н. (2019). Дидактични основи на технологичното обучение в началното училище. София: ИК Веда Словена – ЖГ.
Чавдарова-Костова, С., Делибалтова, В., & Господинов. Б. (2018). Педагогика. София: УИ „Св. Климент Охридски“.
Active Learning and Teaching Methods for Key Stage 1&2. (2007). Belfast: A PMB Publicaton.
Borich, G. (2017). Effective Teaching Methods: Research-Based Practice (9th Edition), London: Pearson.
Caponnetto, I., Earp, J., & Ott, M. (2013). Aspects of the Integration of Games into Educational Processes. International Journal of Knowledge Society Research, 4 (3), 11–21.
Carson, J. (2007). A problem with problem solving: Teaching thinking without teaching knowledge. The mathematics educator, 17 (2), 11–21.
Condliffe, B., Visher, M. G., Bangser, M. R., Drohojowska, S., & Saco, L. (2016). Projectbased learning: A literature review, New York, Ny: Mdrc.
Enfield, J. (2013). Looking at the Impact of the Flipped Classroom Model of Instruction on Undergraduate Multimedia Students at CSUN. Techtrends tech trends 57, 14–27.
Eyler, J. (2002). Reflection: Linking Service and Learning – Linking Students and Communities. Journal of Social Issues, 58 (3), 517–534.
Fusco, E. (2012). Effective Questioning Strategies in the Classroom: A Step-by-step Approach to Engaged Thinking and Learning. NY: Teachers College Press.
Gilbert, J., Reiner, M., & Nakhleh, M. (Eds.). (2007). Visualization: Theory and practice in science education (Vol. 3). Springer Science & Business Media.
Gleave, J., & Cole-Hamilton I. (2012). A literature review on the effects of a lack of play on children’s lives. BTHA. www.playengland.org.uk.
Guilford, J. (1950). Creativity. American Psychologist, 5 (9), 444–454.
Jay, J., & Knaus, M. (2018). Embedding Play-Based Learning into Junior Primary (Year 1 and 2) Curriculum in WA. Australian Journal of Teacher Education, 43 (1), 112–126.
Johnson, D., & Johnson, F. (2013). Joining together: group theory and group skills. London: Pearson.
Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving schools, 19 (3), 267–277.
Landøy, A., Popa, D., & Repanovici A. (2020). Teaching Learning Methods. In: Collaboration in Designing a Pedagogical Approach in Information Literacy. Springer Texts in Education. Springer, Cham.
Levkoe, C., Friendly, A., & Daniere, A. (2020). Community Service-Learning in Graduate Planning Education, Journal of Planning Education and Research, 40, (1), 92–103.
Maier, H. (1989). Role playing: Structures and educational objectives. The Journal of Child and Youth Care, Vol. 4, Nо. 3.
Martlew, J., Stephen, C., & Ellis, J. (2011). Play in the primary school classroom? The experience of teachers supporting children’s learning through a new pedagogy. Early Years, 31:1, 71 – 83.
Marzano, R., Pickering., D., & Pollock, J. (2001). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
McSharry, G., & Jones, S. (2000). Role-play in science teaching and learning. School Science Review, 82 (298), 73 – 82.
November, A., & Mull, B. (2012). Flipped Learning: A Response to fi ve Common Criticisms. November Learning. Retrieved Fabruary 19, 2021 from http://novemberlearning.com.
OECD. (2013). PISA 2012. Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing.
Orlich, D., Harder, R., Callahan, R., Trevisan, M., & Brown, A. (2010). Teaching strategies: A guide to effective instruction. Boston: Wadsworth Cengage Learning.
Osborn, A. (1979). Applied imagination: Principles and procedures of creative problem-solving. New York: Charles Scribner’s.
Priemer, B., Eilerts, K., Filler, A., Pinkwart, N., Rösken – Winter, B., Tiemann, R., & Zu Belzen, A. (2020). A framework to foster problem-solving in STEM and computing education. Research in Science & Technological Education, 38 (1).
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: The Autodesk Foundation.



