Компетентностно ориентиран педагогически подход в часа на класа в начален етап на обучение
Ключови думи :
competency approach, pedagogical work in class, training for key competences in classАбстракт
Студията разглежда съдържанието и основните методически приоритети за организиране и провеждане на компетентностен подход за педагогическа работа в часа на класа. Систематизирани и анализирани са различни определения за компетентност, тяхното съдържание и характеристики. Анализиран е компетентностния подход в научната литература и Европейската образователна политика. Описана и систематизирана е система от компетентности в часа на класа. Те са организирани в педагогически модел. Той включва 112 очаквани резултата, 40 групи от педагогически теми, задачи и дейности в основните сфери от интердисциплинарния комплекс на гражданско, здравно, екологично и интеркултурно образование. В него са интегрирани основните тематични области в часа на класа. Посочени са характеристики на този модел, изведени от осемгодишна работа по прилагането му в българската образователна система. Описани са и основните подходи, методи, техники, задачи и дейности за формиране на компетентности и по всички задължителни теми в часа на класа.
Библиография:
Европейска комисия. Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР). (2009). Люксембург: Служба за официални публикации на Европейските общности
Европейски съвет. Заключения на Съвета от 22 май 2008 г. относно европейски подход към медийната грамотност в цифрова среда. (2008/C 140/08) Официален вестник на Европейския съюз. C 140/8. от 6.6.2008 г.
Европейска комисия /EACEA (ИАОАК)/ „Евридика“, 2017 г. Гражданското образование в европейските училища, 2017 г. Доклад на „Евридика“. Люксембург, Служба за публикации на Eвропейския съюз.
Европейска комисия /EACEA (ИАОАК) „Евридика“, 2012 г. Развиване на ключови компетенции в училище в Европа: предизвикателства и възможности за политика. Доклад на „Евридика“. Люксембург, Служба за публикации на европейския съюз.
Европейска комисия /ИАОАК (EACEA)/„Евридика“, 2016 г. Обучението по предприемачество в европейските училища. Доклад на „Евридика“. Люксембург: Служба за публикации на Европейския съюз.
Европейска Комисия. Съобщение на комисията до европейския парламент, съвета, европейския икономически и социален комитет и комитета на регионите. Европейска програма за сигурност. Страсбург, 28.4.2015 г. COM (2015) 185.
Европейски съвет. Директива (ЕС) 2017/541 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година относно борбата с тероризма и за замяна на Рамково решение 2002/475/ПВР на Съвета, и за изменение на Решение 2005/671/ПВР на Съвета. OJ L 88, 31.3.2017.
Европейска сметна палата. Преглед No 02/2019: Предизвикателства пред ефективното прилагане на политиката за киберсигурност на ЕС. Люксембург. Европейски съюз, 2019 г.
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн. ДВ., бр. 79 от 13.10.2015 г., посл. изм. ДВ. бр. 24 от 22.03.2019 г., посл. доп. ДВ. бр. 42 от 28.05 2019 г.
Механизъм за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищното образование. (2017). София: МОН.
Наредба No 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. ДВ, бр. 80 от 11.10.2016 г. в сила от 11.10.2016 г.
Наредба No 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка. Обн. - ДВ, бр. 95 от 08.12.2015 г., в сила от 08.12.2015 г.
Наредба за изменение и допълнение на Наредба No 13 от 2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. ДВ, бр. 80 от 28.09.2018 г. в сила от 28.09.2018 г.
Национална стратегия за киберсигурност „Киберустойчива България 2020“. (2016). София: Министерски съвет.
Препоръка на Съвета на Европа от 22 май 2018 година относно ключовите компетентности за учене през целия живот. Официален вестник на ЕС. C 189/01.2018.
Програма за обучение по безопасност на движение по пътищата за учениците в първи клас. (2018a) София: МОН.
Програма за обучение по безопасност на движение по пътищата за учениците във втори (2018b) София: МОН.
Програма за обучение по безопасност на движение по пътищата за учениците в трети клас. (2018c) София: МОН.
Програма за обучение по безопасност на движение по пътищата за учениците в четвърти клас. (2018d) София: МОН.
Съвет на Европа (2016) Компетенции за демократична култура - Да живеем заедно като равни в културно разнообразни демократични общества. Страсбург, Съвет на Европа.
Указание за обучение за действия при бедствия, аварии и катастрофи, пожари, и за оказване на първа помощ. (2002). София: МОН. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/competence
Баталя, А. Ситуацията в Европа по отношение на феномена насилие. Транснационален доклад. Институт Дон Милани]. https://iamnotscared.pixelonline.org/files/reports_transnational/
Бюзан, Т. Твоят ум може всичко. Мисловни карти. София: Софт Прес.
Де Боно, Е. Как да развием творческото мислене. София: Локус.
Де Боно, Е. Шест мислещи шапки. София: Кибеа.
Витанов, Л. (2019a). Спазвам правилата за 1 кл. Книга за учителя. София: Рива.
Витанов, Л. (2019b). Спазвам правилата за 2 кл. Книга за учителя. София: Рива.
Витанов, Л. (2019c). Спазвам правилата за 3 кл. Книга за учителя. София: Рива.
Витанов, Л. (2019d). Спазвам правилата за 4 кл. Книга за учителя. София: Рива.
Витанов, Л. и др. Методи и техники за активно учене. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Вълчев, Р. (2006). Интерактивни методи и групова работа в съвременното образование. София: Отворено образование.
Вълчев, Р. и др. Образование за демократично гражданство. Книга за учителя. Начален курс. София: Отворено образование.
Голман, Д. (2011). Емоционалната интелигентност. София: Изток-Запад
Гюрова, В., Божилова, В., Вълканова, В., Дерменджиева, Г. Интерактивността в учебния процес. София: Европрес
Кашлев, С. Интерактивние методи обучения педагогике. Минск: Вышэйшая школа.
Коларова, Ц. Гражданско образование в университета. София: Авангард Прима.
Мерджанова, Я. Базови методически подходи за трансверсални компетентности. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Нелсън, Дж., Лот, Л. Глен, С. Позитивно възпитание. София: Инфодар
Плакроуз, Х. Училището - място за деца. София: МЦОИ.
Радев, Пл. Обща училищна дидактика. Пловдив“ Университетско издателство „Паисий Хилендарски“.
Савчева, М., Мойнова, М. Интерактивни методи на обучение по изобразително изкуство. София: Просвета.
Селигман, М. (2017). Благоденствие. София: Хермес.
Цветанска, С., Василева, Р Да бъдеш гражданин - книга за учителя. Начален етап. София: Просвета.
D‘Anna, C., Forte, P. & Gomez, F. (2019). Physical education status in European school’s curriculum, extension of educational offer and planning. Journal of Human Sport and Exercise, 14 (4proc).
Downes P., Cefai, C. How to Prevent and Tackle Bullying and School Violence: Evidence and Practices for Strategies for Inclusive and Safe Schools, NESET II report, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. doi: 10.2766/0799
Hanisch, A., Rank, A, Seeber, G. How Green are European Curricula? A Comparative Analysis of Primary School Syllabi in Five European Countries. European Educational Research Journal, Volume 13 Number 6 2014.
Issues and Trends in Education for Sustainable Development. (2018). A. Leicht, J. Heiss and W. J. Byun (eds). Paris: UNESCO.
Kickbusch, I., Pelikan, J., Franklin Apfel, F., Tsouros, A. (Ed). (2013). Health literacy. The solid facts. World Health Organization, Paris: Regional Office for Europe of the World Health Organization.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for „intelligence.“ American Psychologist, 28(1),
Raven, J. & Stephenson, J. (Eds.). (2001). Competence in the Learning Society. New York: Peter Lang.
World Health Organization. Physical activity strategy for the WHO European Region 2016 - 2025. (2016). World Health Organization Regional Office for Europe UN City, Copenhagen.



