Career Trajectory and Competencies of Library and Information Science Alumni of Sofia University “St. Kliment Ohridski”: A Study Based on the LinkedIn Platform

Authors

Keywords:

alumni, career development, library and information sciences

Abstract

The research focuses on identifying and observing data on graduates of Bachelor of Library and Information Science (LIS) and/or Master and PhD programs in the Department of Library and Information Studies and Cultural Policy of the Faculty of Philosophy at Sofia University “Kliment Ohridski” through the LinkedIn platform. The main objective is to investigate user profiles with visible affiliation to LIS and to extract and analyze information on skills and professional development, as well as additional public available data on those alumni, which are also of research interest.

Author Biography

  • Elitsa Lozanova-Belcheva, Sofia University "St. Kliment Ohridski"

    Department of Library Science, Scientific Information and Cultural Policy, Assoc. Prof. Dr.; Head of Department

References

Библиотечно-информационни науки и културна политика: магистърска програма. Учебен план 2022/2023. В: Философски факултет [онлайн]. Достъпно от: https://phls.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2024/07/BINKP_2022.pdf

Библиотечно-информационни науки: бакалавърска програма. В: Философски факултет [онлайн]. Достъпно от: https://phls.uni-sofia.bg/obuchenie/bakalavarski-programi/bibliotechno-informacionni-nauki/

Библиотечно-информационни науки: бакалавърска програма. Учебен план 2022/2023 редовно обучение. В: Философски факултет [онлайн]. Достъпно от: https://phls.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2024/07/BIN_2022_redovno.pdf

Библиотечно-информационни науки: бакалавърска програма. Учебен план 2022/2023 задочно обучение. В: Философски факултет [онлайн]. Достъпно от: https://phls.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2024/07/BIN_2022_zadochno.pdf

Библиотечно-информационни технологии: магистърска програма. Учебен план 2022/2023. В: Философски факултет [онлайн]. Достъпно от: https://phls.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2024/07/Библиотечно-инфорационни-технологии-2023.pdf

Карабельова, Соня, Дорева, Деяна. Психологически аспекти на кариерния избор. В: Год. СУ „Св. Климент Охридски“, Философски факултет, Книга Психология, Т. 102, 2011, с. 91–118. Достъпно от: http://hdl.handle.net/10506/768

Мавродиева, Иванка. Медийна екология и дигитална медийна грамотност. В: Проблеми на постмодерността, 2019, Год. IX, № 1, с. 112–131. ISSN 1314-3700. Достъпно от: https://pmpjournal.org/index.php/pmp/article/view/171/163

Мавродиева, Иванка. Студентите и социалните мрежи: между приемането във виртуални групи и утвърждаването във виртуални общности. В: Харизанова, Оля, Мавродиева, Иванка, Кавръкова-Георгиева, Стамена, Николов, Никола. Благополучие в дигиталния свят. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2017. с. 48–68. Достъпно от: http://hdl.handle.net/10506/1412

Миланова, Милена, Лозанова-Белчева, Елица. Обучението на специалисти по информационни науки в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в контекста на дигиталната трансформация и изискванията на пазара на труда. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Философски факултет, Книга Библиотечно-информационни науки, 2018, Т. 10, с. 21–43. ISSN (print): 1313-4256, DOI: http://hdl.handle.net/10506/2560

Миланова, Милена, Лозанова-Белчева, Елица. Рефлексия на Европейската рамка DigComp 2.0 в обучението на БИН специалисти в СУ „Св. Климент Охридски“. В: Библиотека, 2017, Год. XXIV, № 3, с. 221–235. ISSN 0861-847X. Достъпна от: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=618571

Семова, М. Фондонабиране чрез университетските Алумни клубове в България. Успешни проекти, продукти и услуги. В: Годишник на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, 2014, Т. 12, № 1, с. 273–287. Достъпно от: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=412763

Семова, Милка, Харалампиев, Калоян. Алумни мрежите в подкрепа на организационното развитие на университетите в България - подходи за тяхното създаване и развиване. В: Илиева, Снежана, Маркович, Миряна Р., Янкулова, Йоана състав. Лидерство и организационно развитие: сборник с доклади международна научна конференция „Лидерство и организационно развитие“ Китен, България [16 – 19 юни 2016]. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“, 2016, с. 342–350. ISBN 978-954-07-4129-1. Достъпно от: https://unipress.bg/image/catalog/1pdf/6.pdf

Add and remove skills on your profile. In: LinkedIn Help [online]. September 2023. https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a549047?hcppcid=search

Belcak, Austin. The LinkedIn Alumni Tool: How to Use it and Make New Connections. In: Cultivated Culture [online]. 26 oct 2020. Available from: https://cultivatedculture.com/linkedin-alumni/

Case, T. L., Gardiner, A., Rutner, P., Dyer, J. N. A linkedin analysis of career paths of information systems alumni. In: The Journal of the Southern Association for Information Systems, Vol. 1, N 1, pp. 1-13. DOI: 10.3998/jsais.11880084.0001.102 Available from: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/info-sys-facpubs/10

Chu, C.M., Raju, J., Cunningham, Chris, Ji, Jiuming, Ortíz-Repiso Jiménez, Virginia, Slavic, Aida, Talavera-Ibarra, Ana María, Zakaria, Sohaimi. IFLA Guidelines for Professional Library and Information Science (LIS) Education Programmes. IFLA, 2022. 20 p. Available from: https://repository.ifla.org/handle/123456789/1987

Davis, J. W., Hans-Georg, F., Monica L., Sullivan, S. E. Networking via LinkedIn: An examination of usage and career benefits. In: Journal of Vocational Behavior, 2020, Vol. 118, 103396, ISSN 0001-8791. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103396

Ekwelem, Chukwunaza N. Mentoring Library and Information Science (LIS) Students for Successful Career Path in the Digital Era. In: Global Review of Library and Information Science (GRELIS), 2023, Vol. 19 (Special Edition), p. 1–16. ISSN 3428-0009. Available from: https://portal.bazeuniversity.edu.ng/staff/assets/uploaded_publications/202311151751031959487960.pdf

Leeladharan, M., Nileena, P. V., Thiyagarajan, S. Connecting with Library Science research scholars and alumni using the Facebook Page: An empirical study. In: Library Philosophy and Practice (ejournal), 2020, 4624. Available from: https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4624.

Li, Lei, Peltsverger, Svetlana, Zheng, Jack, Le, Linh, Handlin, Michael. Retrieving and Classifying LinkedIn Job Titles for Alumni Career Analysis. In: Proceedings of the 22nd Annual Conference on Information Technology Education (SIGITE '21). New York: Association for Computing Machinery, 2021, pp. 85–90. DOI: https://doi.org/10.1145/3450329.3476858

Li, Lei, Zheng, Guangzhi, Peltsverger, Svetlana, Zhang, Chi. Career Trajectory Analysis of Information Technology Alumni: A LinkedIn Perspective. In: Proceedings of the 17th Annual Conference on Information Technology Education (SIGITE '16). New York: Association for Computing Machinery, 2016, pp. 2–6. DOI: https://doi.org/10.1145/2978192.2978221

Oetjen, R. M., Oetjen, D., Richardson, E., Calkins, C., Gordon, J. Creating a Culture of Connectedness to Foster Alumni Engagement. In: Journal of Health Administration Education, 2023, Vol. 40, N 1, pp. 23–38. Availabe from: https://www.ingentaconnect.com/content/aupha/jhae/2023/00000040/00000001/art00004

Page alumni tab In: LinkedIn Help [online]. July 2023. Available from: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a567083?hcppcid=search

Sibiya, Talente, Shongwe, Mzwandile. South African Library and Information Science (LIS) Students’ Perceptions, Motivations and Reasons for Enrolling in the LIS Program. In: Libri, Vol. 71, N 2, 2021, pp. 159–170. Available from: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/libri-2019-0041/html#APA

Skill endorsements. In: LinkedIn Help [online]. September 2023. Available from: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a565106?hcppcid=search

Tsvetkova, N., Mavrodieva, I. Social Capital and Participation in Virtual Student Communities. In: PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 2018, Vol. 4, N 2, p. 800–819. DOI: https://dx.doi.org/10.20319/pijss.2018.42.800819

Published

2025-06-27 — Updated on 2025-06-30

Versions

How to Cite

Career Trajectory and Competencies of Library and Information Science Alumni of Sofia University “St. Kliment Ohridski”: A Study Based on the LinkedIn Platform. (2025). Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski". Faculty of Philosophy. Library and Information Science, 15, 79-98. https://annual.uni-sofia.bg/index.php/phls-lis/article/view/1547 (Original work published 2025)