Стрес и тревожност при студентите по време на онлайн обучението
Ключови думи :
стрес, тревожност, личност, онлайн обучение, пандемия, копингАбстракт
В студията се прави теоретичен обзор на темата за стреса. В първата част се разглеждат дефиниции на термина в миналото и до днес. След това се разглежда значението на личностните характеристки и при възприятието му и избора на копинг стратегии. Анализират се връзките на стреса с емоциите, както и влиянието им върху соматичните заболявания. В последната част от текста са представени резултати от анкетно проучване, чиято цел е да проучи влиянието на онлайн обучението през последната учебна година върху емоционалното и физическото състояние на студенти от Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Библиография:
Бакрачева, М. (2016). Забързано затишие, или какво казваме, когато мълчим. София: Кобис.
Бакрачева, М. (2017). Идентичност и справяне със стреса. София: Кобис.
Бакрачева, М. (2019). Многото лица на Аз-а: образ на себе си в съвременната реалност. София: Кобис.
Маринова И. & Радева Н. (2019). Основи на стреса, фактори и симптом. Медицински университет-Варна, Варненски медицински форум, 2, 45-50.
Мате, Г. (2006). Когато тялото казва “НЕ”, Цената на скрития стрес. София: Лик
Попов, Х. (2003). Посттравматичен стрес. София: Лик
Рашева, М. (2006). Справяне със стреса и депресията. София: Марин Дринов.
Русинова-Христова А. & Карастоянов Г. (2000). Психологични типове по Карл Юнг и стресът. София: Пропелер.
Селие, Х. (1982). Стрес без дистрес. София: Наука и изкуство.
Стърнбърг, P (2012). Когнитивна психология. София: Изток-Запад
Щриан, Ф. (2001). Страх и страхови болести. Причини, симптоми, терапии. София: Лик
Стойков, И. (2001). Педагогическа и възрастова психология. В. Търново: Фабер
Al’Absi, M., & Flaten, M. (2016). The Neuroscienceofpain, stress, and emotion: Psychological and Clinical Implications. Oxford, Uk: Elsevierlnc.
Carver, C., & Scheier, M. (1994). Situational coping and coping dispositions in a stressful transaction. Journal o f Social Psychology, Vol. 66, N 1, 184-195.
Felsten, G. (1998). Gender and coping: Use of distinct strategies and association with stress and depression Anxiety, Stress & Coping, Vol. 11, Issue 4, 28-29.
Folkman, S. (1984). Personal control and stress and coping processes: A theoretical analysis. Journal о f Personality аnd Social Psychology, 46(4), 839-852. doi: 10.1037/00223514.46.4.839.
Giudice, M., Buck, Ch., Chaby, L., Gormally, B., Taff, C., Thawley, Ch., Vitousek, M., & Wada, H. (2001). What Is Stress? A Systems Perspective, USA: Oxford University Press.
Horowitz, M. J. (1986). Stress-response syndromes: A review o f posttraumatic and adjustment disorders, Hospital and Community Psychiatry.
Houston, K. (1988). Coping with negative life events. Clinical and social psychological perspectives. Stress and coping, pp. 384-397. N.Y.-London: Snyder & Ford.
Kabat-Zinn, J. (2013). Full catastrophe living. New York, USA: Bantam Books.
Lazarus, R. (1999). Stress and emotion: A New Synthesis. New York, USA: Springer Publishing Company, Inc.
Nolen-Hoeksema, S., Parker, L., & Larson, J. (1994). Ruminative coping with depressed mood following loss. Journal o f Personality and Social Psychology, Vol. 67, N 1, 92104.
Selye, H. (1976). The Stress o f Life (rev. edn.). New York, USA: McGraw-Hill.
Vingerhoets J. J. M., & Perski, Al. (2003). The psychobiology o f stress. Stockholm: National Institute for Psychosocial Factors and Health Karolinska Institute.



