Предиктори за дислексия на развитието
Ключови думи :
predictors, dyslexia, phonological knowledge, oral language, phonemic gnosis, visual gnosisАбстракт
Студията представя теоретико-емпирично проучване на предвестниците на нарушенията в овладяването на писмения език, характерни за предучилищната възраст. В теоретичната част са проследени теориите за произхода на дислексията, всяка от които разкрива и признаците за своевременното и прогнозиране - 12 предиктора с различна прогностична стойност. Целта на собственото изследване е да се проучи при 30 ученици със специфична дислексия и при 30 ученици без нарушения, всички в 4-ти клас, състоянието на четири основни предиктора: фонологично познание, фонемен гнозис, зрителен гнозис, устен език. От интензитета на техните прояви се съди за възможността те да се ползват като предиктори за поява на дислексия. Резултатите показват, че по степен на информативност предикторите се подреждат в следния ред: 1. фонологично познание; 2. устен език; 3. фонемен гнозис. Зрителният гнозис няма предикторна стойност.
Библиография:
Асенова, И. Невропсихология. Благоевград : Ираник-М.
Корнев, А. Ключови въпроси на дислексията. Специална педагогика, 4, 4-17.
Мавлов, Л. Алексии и аграфии. София: Ромел.
Матанова, В. Невропсихологични дефицити при децата със специфични обучителни трудности. Специална педагогика, 4, 17-24.
Матанова, В. Дислексия. София: Софи Р.
Матанова, В. Психология на аномалното развитие. София: Софи Р.
Щерева, К. Фонологичното осъзнаване и бързото назоваване като предиктори за усвояването на процеса четене. In Gercheva-Nestorova, G. (Ed.). Prilozhnata psihologiya v Balgariya: vazmozhnosti i perspektivi, 397-410. Varna: Varnenski svoboden universitet.
Тодорова, Е. Дислексия. София: Нов български университет
Цветкова, С. Аспекти в обучението на децата със специфични нарушения на ученето. София: Инфофарма
Цветкова, C. За децата със специфични нарушения на ученето. In GerchevaNestorova, G. (Ed.). Prilozhnata psihologiya v Balgariya: vazmozhnosti i perspektivi, 473-483. Varna: Varnenski svoboden universitet.
Berninger, V. & J. Busse, J. (1999). Learning disabilities in reading, writing and arithmetic. Paper presented at the Annual Meeting of the American Psychological Association (Boston, August, 1999). Retrieved April 10, 2020 from http://www.newswise.com/articles/1999/.
Bishop, D. V. M., Bishop, S. J., Bright, P., James, C., Delaney, T. & Tallal, P. (1999). Different origin of auditory and phonological processing problems in children with language impairment: evidence from a twin study. Journal o f Speech, Language and Hearing Research, 42, 155-168.
Bishop, D. V. M. & Snowling, M. J. (2004). Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Psychological Bulletin, 130 (6), 858-866. Bowers, P. G. & Swanson, L. B. (1991). Naming speed deficits in reading disability: Multiple measures of a singular process. Journal o f Experimental Child Psychology, 51, 195-219.
Denckla, M. (1972). Clinical syndromes in learning disabilities. Journal o f Learning Disabilities, 5, 401-406.
Denckla, M. B. & Rudel, R. G. (1976). Rapid „automazed“ naming (R.A.N.): Dyslexia differentiated from other learning disabilities. Neuropsychology, 14, 471-479.
Estienne, F. Dislexie. (1985). Dans: Mardaga, P. (Ed.). Troubles de language (diagnostique et rééducation). Bruxelles: PIF, 397-431.
Fawcett, A. J. & Nicolson, R. I. (2004). Dyslexia: the role of the cerebellum. Electronic Journal of Research and Educational Psychology, 2 (2), 35-58. Retrieved April 12, 2020, from https://www.unirsm.sm/media/documenti/unirsm_1992.pdf
Galaburda, A. M., Sherman, J. F., Rosen, G. D., Aboitiz., F. & Gescgwind, N. (1985). Developmental dyslexia: four consecutive patients with cortical anomalies. Annals of Neurology, 18 (2), 222-233.
Landerl, K., Ramus, F., Moll, K., Lyytinen, H., Leppanen, P., Lohvansuu, K. ... Schulte-Korne, G. (2013). Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity. Journal of Child Psychology and Psychiatry 54:6, 686-694. Retrieved April 10, 2020, from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/jcpp.12029
Landerl, K. & Wimmer, H. (2008). Development of word reading fluency and spelling in a consistent orthography: An 8-year follow-up. Journal of Educational Psychology, 100 (1), 150-161. Retrieved April 10, 2019, from https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.L150
Levinson, I. N. (1994). A Scientific Watergate, Dislexia. Like Success. NY: Stone-Bridge.
McArthur, G. M. & Hogben, J. H. (2001). Auditory backword recognition masking in children with a specific language impairment and children with a specific reading disability. Journal of Acoustical Society of America, 109, 1092-1100.
Pugh, K., Mencl, W., Jenner, A., Katz, L., Frost, S., Ren Lee, J., Shaywitz, S. & Shaywitz, B. (2000). Functional neuro-imaging studies of reading and reading disability (developmental dyslexia). Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 6, 297-213.
Ramus, F., Rosen, S., Dakin, B., Day, J., Castellote, J., White, S. & Frith, U. (2003). Theories of developmental dyslexia: insight from a multiple case study of dyslexic adults. Brain, 126, 841-865.
Shaywitz, S. E. (1996). Dyslexia. Scientific America, 5, 2-8.
Snowling, M. J. (2001). From Language to Reading and Dyslexia. Dyslexia, 7 (1), 37-46.
Stein, J., Talcott, J. & Witton, C. (2001). The sensorimotor basis of developmental dyslexia. In: Fawcett, A. (Ed.), Dyslexia, Theory and Good Practice. London: Whurr.
Tallal, P. (1980). Auditory temporal perception, phonics and reading disability in children. Brain and Language, 9, 182-198.
Tallal, P., Miller, S. & Fitch, R. H. (1995). Neurobiological basis of speech: A case for the preeminence of temporal processing. Irish Journal o f Psychology, 16 (3), 194-219.
Thompson, P. A., Hulme, C., Nash, H. M., Hayiou-Thomas, E. & Snowling, M. J. Developmental dyslexia: predicting individual risk. Journal o f Child Psychology and Psychiatry, Volume 56, Issue 9. Retrieved April 12, 2020, from https://onlinelibrary. wiley.com/doi/iull/10.1111/jcpp.12412
Wilsenach, C. (2006). Syntactic Processing in Developmental Dyslexia and in Speech Language Impairment /SLI/ - Doctoral dissertation. Utrecht University (Netherlands). Retrieved April, 12, 2020, from https://www.lotpublications.nl/Documents/128_fulltext.pdf



